ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

تنگه هرمز لرزه‌خیزترین منطقه در کشور

سرپرست پژوهشکده زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه از ویژگی‌های زلزله‌های منطقه زاگرس وقوع زلزله‌های متعدد است، گفت: بر این اساس زلزله‌هایی که در بندر چارک استان هرمزگان رخ داد، نه ربطی به وقوع سونامی و نه نشان از احتمال وقوع زلزله‌های بزرگ دارد.

بازخبر/   دکتر حمید زعفرانی  با اشاره به زلزله‌های اخیر در بندر چارک با بیان اینکه این منطقه در ناحیه زاگرس قرار گرفته است، اظهار کرد: زلزله‌هایی که در منطقه زاگرس رخ می‌دهد، عموما با تکرار زیاد و بالا رخ می‌دهد.

وی حوالی تنگه هرمز را جزو لرزه‌خیزترین مناطق به لحاظ تعداد زلزله‌ها در کشور توصیف کرد و یادآور شد: بر این اساس زلزله‌های اخیری که در بندر چارک به ثبت رسیده، طبیعی است.

سونامی و زلزله‌های بندر چارک

سرپرست پژوهشکده زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در پاسخ به این سوال که آیا این زلزله‌ها می‌تواند ارتباطی با وقوع سونامی داشته باشد، ادامه داد: این زلزله‌ها ارتباطی با سونامی ندارد؛ چرا که اگر نگران وقوع سونامی باشیم، باید از سمت ساحل مکران این اتفاق به وقوع بپیوندد و سواحل مکران از “جاسک” شروع می‌شود و به سمت چابهار ادامه دارد.

زعفرانی با تاکید بر اینکه زلزله‌های ثبت شده در استان هرمزگان در سمت شرق به غرب تنگه هرمز است، خاطر نشان کرد: از این رو احتمال وقوع سونامی به دلیل رخدادهای لرزه‌ای در هرمزگان بسیار کم است.

وی تاکید کرد: زلزله‌های اخیر استان هرمزگان در داخل خشکی رخ می‌دهد و ربطی به وقوع سونامی ندارد.

زلزله‌های بزرگ بعد از زلزله‌های متعدد در هرمزگان

وی در خصوص اینکه آیا این زلزله‌ها می‌تواند پسلرزه‌هایی برای وقوع زلزله‌های بزرگتر باشد، با تاکید بر اینکه این ادعا از نظر علمی صحیح نیست، توضیح داد: وقوع زلزله در ناحیه زاگرس، دارای توالی است؛ به این صورت که یک زلزله بزرگ با چندین زلزله کوچک همراه است، ولی هیچ گاه نمی‌توان این ادعا را داشت که با این توالی زلزله‌ها، یک زلزله بزرگ در راه است.

زعفرانی خاطر نشان کرد: احتمال وقوع زلزله بزرگ در منطقه هرمزگان بعد از این زلزله‌ها کم است، ولی توصیه ما به هموطنانمان در این منطقه آن است که در چنین شرایطی احتیاطات لازم را داشته باشند.

گسل‌هایی که استان‌های جنوبی را احاطه کرده است

سرپرست پژوهشکده زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی با تاکید بر اینکه استان هرمزگان در محدوده زمین ساختی زاگرس قرار دارد، ادامه داد: علاوه بر آن اکثر گسل‌هایی که در زاگرس وجود دارند، رخنمون سطحی ندارند، به این معنی که اگر زلزله‌ای رخ دهد، گسیختگی گسل بر روی زمین آثاری ندارد و این طبیعت لرزه‌ساختی زمین در منطقه زاگرس است.

زعفرانی اضافه کرد: مهمترین گسل‌های شناخته شده این منطقه، گسل “راندگی اصلی زاگرس” و گسل “زندان-میناب” در شرق استان هرمزگان است که یکی از گسل‌های اصلی به شمار می‌رود.

وی گسل “قشم” در جزیره قشم را از دیگر گسل‌های مهم این منطقه نام برد و افزود: تقریبا بسیاری از گسل‌های استان هرمزگان شناخته‌شده هستند و مطالعات زیادی بر روی آنها انجام شده است.

در بندر چارک استان هرمزگان از روز دوشنبه ۲۳ خرداد ماه زلزله‌های متعددی به ثبت رسید و برخی از ساختمان‌ها ترک خوردند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *