اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
یادداشت / سید محمد بنی هاشمی

سکانس هایی تلخ ، بنام فرهنگ هرمزگان

ساخت فیلم و سریالی که بتواند تاثیر خود را بر روی مخاطب و‌ بیننده بگذارد ‌، کار آسانی نیست و بسیار دشوار است.

بازخبر/ ساخت فیلم و سریالی که بتواند تاثیر خود را بر روی مخاطب و‌ بیننده بگذارد ‌، کار آسانی نیست و بسیار دشوار است.

در واقع برای ساخت یک‌سریال ، عوامل مختلفی می بایست به خوبی در کنار یکدیگر شکل و نقش بگیرند تا نتیجه اش ، اثربخش باشد.

 

انتخاب یک شهر و یا ایده ی استفاده از زبان بومی مردمان آن، از جمله مواردی است که به انتخاب کارگردان و یا دیگر عوامل دست اندرکار ‌،برای ساخت یک فیلم اتفاق می‌افتد ، اما توجه به بیان صحیح گویش و یا لهجه آن منطقه امری است،ضروری.

 

از گذشته تا به امروز فیلم های مختلفی با موقعیت مکانی در استان هرمزگان و با ایده ی استفاده از گویش هرمزگانی ساخته شده ، که هر بار متاسفانه و به غلط ، خواسته و یا ناخواسته ، گویش و لهجه ی خوزستانی و بوشهری و یا زبان من دراوردی را جایگزین گویش هرمزگانی کرده اند.

و اخیرا هم در سریال جادوگر میتوان این بی توجهی و بی تدبیری را به وفور دید.

 

سریال جادوگر با انتخاب منطقه مکانی قشم ، از شبکه تلویزیونی نماوا و‌ فیلیمو ، به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه کنندگی ایرج محمدی در‌حال پخش است.

نگارنده در تعجب است که چگونه دست اندرکاران ساخت یک سریال ، بی مطالعه ، بی تحقیق و بدون مشورت چنین اشتباهی را انجام داده و ترویج فرهنگ نادرست از یک‌منطقه را نشانه گرفته اند.
نه تنها در گویش و حتی در انتخاب موسیقی هم دچار اشتباه بزرگی شده اند.

 

فیلم هایی که می توانستند کمک به تقویت هویت و فرهنگ قومی ، محلی و ملی ما کنند اما متاسفانه امروزه آسیبی شده اند برای انتقال فرهنگ نادرست و غلط.

بسیار غم انگیز است که فرهنگ غنی یک شهر دستخوش سلایق و بی تدبیری افرادی شده که نگرانی را بر هرمزگان نشینان تحمیل کرده است.

مدیران فرهنگ‌ و هنر کشور !
ای کاش قبل از اکران چنین سریال هایی نظارت و حساسیت بیشتری به خرج میدادید و در‌ ادامه اگر صلاح دانستید موضوع را پیگیری و‌ بار نگرانی و تحقیر را از مردمان این استان ، کمتر کنید!

پسندیدم(6)نپسندیدم(4)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *