اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
دولت سیزدهم؛ ضامن "هم جان و هم مال مردم"

حذف «ارز دولتی» نان رانت‌خواران را آجر کرد/ کارشکنی رسانه‌های معاند به در بسته خورد

دولت سیزدهم این بار در اقدامی شجاعانه دست به جراحی بزرگ اقتصادی زده تا با خروج توده بدخیم رانت و فساد از قلب اقتصاد، دست رانت‌خواران و سودجویان را از جیب مردم قطع کند.

  بازخبر/  موضوع معیشت امروزه یکی از چالش های بزرگ پیش پای خانواده ها است، متاسفانه از آنجایی که در سال‌های گذشته میزان تورم با درآمدهای خانوار همخوانی نداشت امروز بسیاری از خانواده ها از شرایط اقتصادی موجود گله‌مندند.

دولت ها نیز در تلاش بودند که با پرداخت یارانه به بخش تولید از ایجاد بار هزینه های اقتصادی جدید بر خانواده ها جلوگیری کنند اما شواهد نشان داد که اختصاص ارز دولتی به درستی اجرایی نشد به طوری که نه تولید کننده از پرداخت یارانه های دولتی راضی بود و نه آن که یارانه ها به دست مصرف کننده می رسید فقرا هر روز فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر می شدند و این دور باطل جز آسیب به اقتصاد کشور و البته سودجویی منفعت‌طلبان لطف دیگری نداشت.

این مسئله موجب شده بود تا بسیاری از کالاها و اقلام سوار بر شیب صعودی قیمت‌ها شوند و هر روز شاهد افزایش برخی از اقلام و کالاها در سطح بازار باشیم در این شرایط دولت سیزدهم  جسورانه تصمیم گرفت تا پرونده ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای همیشه ببندد تا در این جراحی اقتصادی توده بدخیم رانت و فسادهای اقتصادی بی‌شمار را از پیکره اقتصاد کشور خارج کند.

بر اساس ابتکار دولت مردمی دیگر بنا نیست یارانه ها به بخش تولید برسد بلکه حمایت‌های دولت در قالب کارت های الکترونیکی یا یارانه نقدی به حساب خانوارها پرداخت خواهد شد و در قبال خرید کالا این یارانه از سوی مصرف‌کنندگان به  تولیدکنندگان پرداخت می شود.

دولت در طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، یارانه مربوط به پنج قلم کالا اعم از روغن، لبنیات، مرغ، تخم مرغ و نان را در دستور کار قرار داده که در حال حاضر یارانه دو ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شده و در ادامه شیوه پرداخت یارانه در قالب کالابرگ الکترونیکی خواهد بود.

در واریز یارانه‌ها به سه دهک اول مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و به دهک های چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان پرداخت پرداخت شده است، در استان گلستان یک میلیون و ۹۲۲ هزار نفر یارانه‌ می‌گیرند که تقریبا ۷۱۵ هزار نفر در سه دهک پایین درآمدی و یک میلیون و ۲۰۶ هزار نفر در ۶ دهک بعدی درآمدی و ۸۲ هزار و ۱۴۷ نفر از مردم گلستان در دهک دهم قرار دارند.

در مجموع اگر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب مشمولان یارانه در سه دهک اول و ۶ دهک بعدی واریز شود هر ماه ۶۴۸ میلیارد تومان به حساب یارانه بگیران گلستانی واریز می شود.

گلستانی‌ها همراه دولت در طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها/ مسئولان از نظارت بر بازار غافل نشوند

با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در جمع مردم حاضر شدیم تا نظر آنها را در خصوص این طرح جویا شویم.

در مسیر راهم یک بانوی میانسال نظرم را به خود جلب کرده است. با او هم‌صحبت می شوم وی معتقد است؛ در حالی که خانواده ما پرجمعیت است اما به عنوان بانوی خانه از خرید بیش از اندازه پرهیز می کنم، مردم باید به اندازه نیاز نسبت به خرید اقلام اقدام کنند نه آنکه مواد خوراکی را بیش از نیاز خریداری و در منزل تلنبار کنند.

علی نعیمی که دانشجوی کارشناسی رشته حقوق است در خصوص طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها می افزاید؛ وقتی بسیاری از کارشناسان و مسئولان از اجرای این طرح حمایت می کنند و معتقدند این طرح مانع قاچاق، رانت و فساد اقتصادی و جلوگیری از گران‌فروشی می‌شود چرا ما مردم باید مقاومت کنیم؟ قطعا ما همراه دولت هستیم تنها انتظار ما از مسئولان کنترل بازار است.

حسن آقا یک کارمند بازنشسته است که ضمن استقبال از اقدام دولت در طرح مردم‌سازی یارانه‌ها، می‌گوید؛ اجرای این طرح خوب است مشروط به آنکه نظارت‌ها بر بازار افزایش یابد اینطور نباشد که طرح حذف ارز ترجیحی برای قطع دست سودجویان اجرایی شود اما به دنبال آن برخی افراد در بازار دست به سودجویی، احتکار و گران‌فروشی بزنند.

محمد ناظمی نیز که یک معلم است اقدام دولت در طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها را اقدامی بزرگ و قابل تحسین می داند و می افزید؛ در حالی که دولت های قبلی برای اجرای این طرح شعار می‌دادند اما به آن عمل نشد.

وی ادامه می دهد؛ اگر طرح به همان شکلی که آقای رئیس جمهور گفتند، اجرایی شود خوب است البته دستگاه های نظارتی هم نباید از بازار غافل شوند، متاسفانه برخی افراد اقلامی مانند روغن را در انبارها دپو کردند و پس از افزایش قیمت مجدد در فروشگاه‌ها چیدند تا به قیمت جدید به فروش برسانند، دولت باید در برخورد با محتکران، گران‌فروشان و کم‌فروشان جدی باشد.

اما در دو روز نخست آغاز اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها شاهد التهاب در بازار و هجوم مردم برای خرید برخی اقلام از جمله روغن و مرغ بودیم که خوشبختانه با اعلام قیمت‌های جدید آرامش به بازار بازگشت و در حال حاضر برای تامین کالاهای اساسی مشکلی در استان گلستان وجود ندارد.

در حالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی ارز ۴۲۰۰ تومانی را عامل رانت و فساد دانستند و از اقدام شجاعانه دولت مردمی در راستای عادلانه‌سازی یارانه‌ها حمایت کردند اما در این بین رسانه های معاند و پادوهای خارج‌نشین مثل همیشه فریاد اعتراض برآوردند تا از این طرح برای تحقق اهداف شوم خود و ضربه به نظام مقدس جمهوری اسلامی بهره ببرند، متأسفانه در این بین برخی از مردم نیز از روی ناآگاهی و بی اطلاعی از جزئیات جراحی اقتصادی دولت به انتقاد پرداختند و ناخودآگاه به مخالفان طرح تحول اقتصادی پیوستند.

با وجود آنکه رسانه های معاند در روزهای آغازین طرح هدفمندی یارانه‌ها با تحریک مردم به دنبال هرج و مرج و تشویش اذهان عمومی بودند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند اما خوشبختانه آرامش در بازار حاکم شد و شرایط به خوبی مدیریت شده است و از این پس مردم انتظار دارند مسئولان بیش از پیش برای مدیریت شرایط و تنظیم بازار گام بردارند تا کام مردم به ویژه محرومان شیرین‌تر شود.

استاندار گلستان درباره  طرح اصلاح پرداخت یارانه ها گفت: علی‌رغم همه اراده‌هایی که برای اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها وجود داشت اما برخی گروه‌ها در فضای مجازی نقاط چرکین را هدف قرار دادند که خوشبختانه به نتیجه نرسیدند و در مجموع اوضاع در استان به خوبی مدیریت شده است.

علی‌محمد زنگانه ادامه داد؛ امروز چه کسی می‌تواند، بگوید روش قبلی پرداخت یارانه‌ها، رانت و فساد گسترده ایجاد نمی کرد در همین استان گلستان چقدر در حوزه نهاده‌ها رانت و دستگیری رخ داد؟ تا چه زمانی باید شاهد رانت، فساد و توزیع ناعادلانه یارانه‌ها می‌بودیم؟

حذف ارز دولتی یک تکلیف قانونی است/ راه‌اندازی قرارگاه شهید امانی در گلستان

وی با بیان اینکه امروز دولت مردمی و در راس آن رئیس جمهور برای اجرای تکلیف قانونی قانون بودجه ۱۴۰۱، دست به اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها زده است، افزود: با این وجود برخی حتی در جبهه خودی با راه‌اندازی جریان رسانه‌ای به دنبال جلوگیری اجرای این طرح بودند.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه حرکت به سمت این تکلیف قانونی و اجرای شجاعانه آن از سوی دولت سیزدهم فارغ از محاسبات عادی که معمولا مدنظر دولت ها است اقدامی قابل تحسین و شجاعانه است، بیان کرد: خوشبختانه با همه ملاحظات موج مثبتی برای اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها ایجاد شده و در استان گلستان نیز سازوکار مدیریتی هم‌افزا و منسجم به ویژه در حوزه اطلاع‌رسانی و رسانه‌ها انجام شده است.

زنگانه از راه‌اندازی قرارگاه شهید امانی با هدف اقدامات منسجم رسانه ای و محتوایی در حوزه اطلاع رسانی طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها خبر داد و بیان کرد: اطلاع‌رسانی زودهنگام طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها موحب سودجویی منفعت‌طلبان و احتکار می‌شد اما امروز بیش از همیشه به اقناع‌سازی مردم نیاز است. هنوز به برخی ابهامات مردم پاسخ داده نشده و باید از دستگاه‌های اجرایی مختلف گروه‌گروه برای اقناع‌سازی و پاسخ به سوالات مردم در طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها وارد میدان شوند و این مهم در صدر مسائل تبیینی قرار گیرد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گلستان نیز در گفتگو با ایسنا، ارز ترجیحی را یک نوع ناکارآمد از پرداخت یارانه ها به عنوان کرد و گفت: هدف دولت از پرداخت یارانه‌ها رسیدگی به اقشار آسیب پذیر جامعه است با این وجود در حالی که انتظار می‌رفت پرداخت یارانه به ارتقای سطح رفاه جامعه منجر شود اما یکی از ایرادات اساسی ارز ترجیحی تحمیل هزینه زیاد به اقتصاد کشور و به دنبال آن تخصیص غیربهینه منابع و ایجاد رانت و فساد بود.

حسینعلی خواجه‌مظفری از پرداخت ۶۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی از سال ۱۳۹۷ تاکنون خبر داد و افزود: متاسفانه طی این سال ها ارز ترجیحی نقشی در رفاه مردم نداشت، طرح حذف ارز ترجیحی که در دولت سیزدهم کلید خورده نتیجه یک اقدام منطقی و کار کارشناسی است و کارشناسان مختلف اقتصادی برای این مسئله تصمیم‌گیری کردند.

تمامی اعتراضات در خصوص دهک‌بندی خانوار بررسی می‌شود

وی با بیان اینکه در راستای اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، جمعیت کشور به ۱۰ دهک تقسیم شده است، بیان کرد: سه دهک اول مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و دهک چهارم تا نهم  مبلغ ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می کنند و دهک دهم با توجه به تمکن مالی تقریبا از جمع یارانه‌بگیران حذف شده‌اند.

خواجه مظفری معتقد است که تقریبا ۹۶ درصد راستی آزمایی و قرارگیری افراد در دهک ها به درستی انجام شده است و می گوید؛ دهک بندی یارانه ها بر اساس گردش مالی خانوار انجام شده است، ممکن است برخی افراد به درستی در دهک موردنظر قرار نگیرند که می توانند با مراجعه به سامانهhemayat.mcls.gov.ir و یا تماس با سامانه ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ اعتراض خود به دهک‌بندی و سایر مشکلات مربوط به یارانه را گزارش کنند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گلستان با بیان اینکه قطعا به تمامی اعتراضات مردم در خصوص دهک‌بندی یا قطع یارانه‌ها ترتیب اثر داده خواهد شد، یادآور شد: حتی رئیس جمهور به وزارتخانه دستور دادند یارانه معیشتی کسانی که در گذشته دریافت می‌کردند اما این ماه قطع شده فعلا پرداخت شود تا در ادامه روند اجرای طرح بررسی‌ها انجام شود.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *