اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
یک تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه مطرح کرد

تشکیل اندیشکده راهبردی هرموز ایده‌ای برای حل مسائل پیچیده هرمزگان

تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه گفت: پیشنهاد “فوریت تاسیس اندیشکده راهبردی هرموز” در ارتقای امنیت و منافع ملی کشور در حال و آینده و زمینه سازی نیل به وضعیت مطلوب در سطح استانی(هرمزگان) نقش بسزایی خواهد داشت.

بازخبر/  مهدی ملاحی با بیان اینکه دیپلماسی نیچه به کشورها کمک می کند تا با تمرکز منابع خود در حوزه های خاص نتایج بسیار بهتری بگیرند، افزود: به همین دلیل، بسیاری از کشورهای کوچک به دلیل نداشتن منابع کافی جهت ساخت قدرت مورد نیاز برای تأمین منافع ملی، به استفاده از دیپلماسی نیچه روی می آورند تا با تمرکز بر منابع خود و همسایگان در حوزه هایی که در آن دارای مزیت هستند به برند بین المللی تبدیل شوند.

وی بیان کرد: هویت در قالب برند، بهترین انتخاب مشتریان در مورد یک محصول است. هویت ملی تصویری است که از یک کشور یا منطقه در افکار جامعه جهانی ساخته می شود که می تواند مفاهیم مثبت و منفی گوناگونی را در سطح بین‌المللی برگیرد.

این دانش‌آموخته علوم سیاسی اظهار کرد: اکنون نقش ورزش و فعالیت‌های ورزشی از یک فعالیت بدنی یا نوعی تفریح و سرگرمی فراتر رفته و کارکردهای مختلف بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست‌محیطی و مهم‌تر از آن سیاسی در سطح ملی و بین‌المللی پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه بین‌المللی‌شدن بسیاری از ورزش‌ها موجب شده تا کشورها به رقابت ورزشی، به عنوان میدانی برای پیشبرد منافع ملی و تحقق اهداف هویتی، فرهنگی، سیاسی و بین‌المللی خود توجه کنند، تصریح کرد: در کنار فرصت هایی که در میزبانی جام جهانی مشترک با قطر مانند دیپلماسی ورزشی، دیپلماسی عمومی، دیپلماسی اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی و …. وجود دارد تهدیدات متعددی مانند تهدیدات هیبریدی، ادراکی، شناختی و همچنین سرقت هویت ملی مانند جعل تاریخی نام خلیج فارس و … در سطح منطقه ایی و جهانی توسط میزبان و فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)  وجود دارد که ضرورت تأسیس اندیشکده تخصصی راهبردی را در استان هرمزگان به علت موقعیت ژئوپولتیک و ژیواستراتژیک دوچندان می‌کند.

ملاحی ادامه داد: طرح و اساسنامه اندیشکده راهبردی هرموز با اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، دفاعی و زیست محیطی، پس از ماه‌ها تلاش و همفکری با اساتید و نخبگان علمی و اجرایی با پیشنهاد و همکاری جناب آقای “دکتر زعیمی” دارنده نشان خلیج‌فارس تنظیم و تدوین شده است که نیاز به همکاری همه جانبه نهادهای دولتی و غیر دولتی در سطح ملی و استانی است.

وی اظهار کرد: شدت یافتن مداخلات خارجی چندجانبه در منطقه، علیه منافع و هویت ملی و امکان افزایش فشارهای سخت و نرم‌افزاری و بکارگیری هوش مصنوعی در حوزه برخی معضلات هویتی مانند جعل نام خلیج فارس در زمان برگزاری جام جهانی در قطر، ضرورت ایجاد و توسعه ظرفیت اندیشکده‌های تخصصی راهبردی را نه‌ تنها جهت مشارکت در حوزه تصمیم‌سازی، بلکه جهت ایفای نقش در حوزه برنامه‌ریزی و اجرا و سیاستگذاری راهبردی بومی قوت می‌بخشد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: امروزه با تکیه به بازیگران و کنشگران دولتی در استان و کشور نمی‌توان در حل مسائل پیچیده داخلی و خارجی موفق عمل کرد بلکه این توان در میان نخبگان علمی و سیاسی استان هرمزگان با اجماع آن‌ها در اندیشکده راهبردی هرموز برای حل مسائل پیچیده در سطح منطقه ایی، ملی و استانی وجود دارد.

وی در پایان با بیان اینکه پیشنهاد “فوریت تاسیس اندیشکده راهبردی هرموز” در ارتقای امنیت و منافع ملی کشور در حال و آینده و زمینه سازی نیل به وضعیت مطلوب در سطح استانی نقش بسزایی خواهد داشت، اضافه کرد: اهداف کلی اندیشکده ها را می‌توان در سه محور ارتقاء پژوهش ها و فعالیت های اندیشکده ای، با برقراری ارتباط و اجماع نخبگان، زمینه سازی برای استفاده از پژوهش ها در فضای سیاستگذاری و تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور و آموزش مدیران و برترین نوآوری های ایجاد شده در این زیست بوم به علاقمندان و نخبگانی که دغدغه حل مسائل کشور را دارند، است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *