ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
یک پژوهشگر حوزه مطالعات خلیج فارس:

به دنبال تحقق طرح “اندیشکده راهبردی هرموز” در هرمزگان هستم

یک پژوهشگر حوزه مطالعات خلیج فارس گفت: امیدواریم روزی شاهد تحقق یافتن طرح “اندیشکده راهبردی هرموز” به منظور کمک و مشارکت در پیشرفت و آبادانی استان هرمزگان همزمان با گام دوم انقلاب و حرکت به سمت تمدن نوین ایرانی – اسلامی مورد تاکید مقام معظم رهبری باشیم.

بازخبر/ غلامرضا زعیمی   افزود: توجه ام به تاریخ جنوب و بطور ویژه استان هرمزگان، خلیج فارس و تنگه هرمز با پرسشی که در اولین جلسه کلاس درس تاریخ در مقطع کارشناسی در دانشگاه سیستان و بلوچستان سال ۱۳۷۴ جلب شد، بخصوص که رشته تحصیلیم هم تاریخ بود.

وی اظهار کرد: یکی از استادان در حین معرفی دانشجویان خواست که شهر و استان خود را هم معرفی کنیم. همکلاسی‌هایم از استان‌های کردستان، کرمانشاه، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان بودند. جاهایی که تاریخ رسمی و شناخته شده ما بسیار از آنجاها سخن به میان آورده است.

زعیمی با اشاره به اینکه ۴  نفر از ما هرمزگانی بودیم و نهایت تعریف از تاریخ ما به صفویه و تشکیل بندرعباس رسید، خاطرنشان کرد: حسی در من شکل گرفت که در کنار تحصیل تاریخ ایران به تاریخ منطقه خودم که اصطلاحا تاریخ محلی خوانده می شود اهتمام کنم. اما واقعا منابع کمی از تاریخ مکتوب هرمزگان در آن مقطع یافتم که با مطالعه آثار ارزشمند مرحوم سدیدالسلطنه کبابی شروع شد. این مقطع بیشتر مطالعه و یادداشت برداری بود.

وی اضافه کرد: بلافاصله بعد از اتمام دوره کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد تاریخ با گرایش ایران دوره اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران پذیرفته شدم. گویا بخت با من یار بود چرا که کتابخانه پژوهشگاه با بیش از ۹۰ هزار عنوان کتاب و مجلات متعدد مسحور کننده بود.

این دانش آموخته رشته تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: کتابداران همه کتابخوان بودند و من به پیشنهاد استادم دکتر ناصر تکمیل همایون که کتاب خلیج فارس را برای مجموعه “از ایران چه می‌دانم؟” دفتر پژوهش‌های فرهنگی دشت تالیف می کرد، شروع به نگارش کتاب تنگه هرمز کردم که در سال ۱۳۸۱ چاپ شد و سال ۱۳۸۳ به چاپ دوم رسید.این دوره فرصتی بود که منابع مربوط به خلیج فارس و تنگه هرمز را ببینم واز لابلای منابع قدیمی تاریخ و جغرافیا و ادبیات تاریخ گم شده هرمزگان را جستجو کنم.ضمن اینکه حضور در تهران امکان استفاده از کتابخانه ملی و سایر کتابخانه های دانشگاهی را فراهم می کرد.

زعیمی با اشاره به اینکه پس از پایان دوره خدمت مقدس سربازی در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی برای مدتی در مرکز اسناد و بایگانی راکد قوه قضاییه مشغول کار شدم که مصادف شد با چاپ صدمین اثر مجموعه از ایران چه می‌دانم؟، عنوان کرد: برای همین دفتر پژوهش‌های فرهنگی مراسم جشنی در خانه هنرمندان تهران با حضور مشاهیر و شخصیت‌ها و نویسندگان مجموعه گرفت. آن روزها دوره رونق چاپ و نشر و خواندن کتاب بود و قرار شد به عنوان جوانترین نویسنده مجموعه یکی از سخنرانان مراسم باشم. هم اتفاق بزرگ و مهمی بود و هم روز مراسم با حضور آن همه افرادی که بسیاری از آن ها به تنهایی حکم یک کتابخانه رو داشتند، سخن گفتن دشوار بود.

وی ادامه داد: متن سخنرانی را بارها در ذهنم مرور کرده بودم و سخن گفتن از جایی که تاریخ مکتوب چندانی نداشت چند بار با تشویق حضار همراه شد. وقتی برای ادای احترام به استادم و بزرگان ردیف اول سالن پایین رفتم، دکتر مهدی گلشنی که به رغم تحصیلات اولیه در زمینه فیزیک در حوزه فلسفه علم در شمار برجستگانند و ریاست پژوهشگاه علوم انسانی هم بودند، رو به استادم کردند و گفتند، این جوان را زیاد در کتابخانه دیده ام. استاد شاگرد نوازی‌ها کردند و ایشان خواستند که اول هفته مدارکم را برای استخدام در پژوهشگاه به دفترشان تحویل دهم.

این پژوهشگر حوزه مطالعات خلیج فارس بیان کرد: یکشنبه مدارک را تحویل دادم و سه شنبه همان هفته شروع به کارم در پژوهشگاه بود. اتفاقا کارم متمرکز شد بر روی پروژه مشترک که تفاهم نامه آن فیمابین پژوهشگاه و دانشگاه هرمزگان منعقد شده بود در خصوص تاریخ اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی استان هرمزگان. بیش از ۳ سال در پژوهشگاه ماندم و بعدها به دلایلی به استان برگشتم. این دوران سال‌های خوبی بود. اصطلاحا نان قلم می خوردیم. بعد از بازگشتم قریب یکسال در دانشگاه‌های استان در قشم و بندرعباس حق التدریس بودم تا اینکه سرنوشتم با دانشگاه پیام نور گره خورد.

وی با بیان اینکه یکی از رویدادهای خوبی که در صدا و سیمای مرکز خلیج فارس و بعدها چند برنامه در شبکه جام جم و پرس تی وی رقم خورد، پرداختن به تاریخ شهرهای استان بود، اظهار کرد: دو برنامه شو وا شو و سرشو در مجموع حدود ۵۰ برنامه بصورت هفتگی و زنده روی آنتن رفت که مخاطبان خوبی داشت. برای خودم هم تجربه خوبی بود و فرصتی شد که یافته های پژوهشی ام رو به گویش محلی به مخاطبم منتقل کنم. آن موقع بیشتر توجه ام به هویت تاریخی مردمان منطقه بود که کمتر نوشته شده بود.

زعیمی ادامه داد: البته بزرگان زیادی در استان گام‌های خوبی برداشته بودند و بهره ها بردم. نیاز بود کار با روش علمی و دانشگاهی شکل بگیرد. امروزه می بینم اتفاقات خوبی رقم خورده است. البته چند طرح پژوهشی مثل راه ادویه و ملوک هرموز را هم با صدا و سیما انچام دادم. راه اویه و صید و تجارت مروارید تا پیش از پیدایش نفت نقش مهمی در حیات اقتصادی و حتی تعاملات فرهنگی و اجتماعی ما با هند، آسیای شرقی و آفریقا داشته اند.

وی با اشاره به اینکه مساله خلیج فارس در چند سطح حائز اهمیت است”سطح محلی، سطح ملی، سطح منطقه ای و سطح بین المللی”، خاطرنشان کرد: اینکه ما بدانیم در کجا زندگی می کنیم و چگونه زیست و طبعا هویتی داریم. بایستی بدانیم که نه تنها در دروازه ورود به ایران بلکه در یک جایگاه مهم به لحاظ منطقه ای و بین المللی داریم زندگی می کنیم. انگلیسی ها خلیج فارس را دروازه ورود به هند می دانستند. پرتغالی‌ها تسلط بر سه تنگه دنیا که همین تنگه هرمز ما یکی از آن‌هاست را موجب سیطره بر جهان می دانستند. روسیه تزاری خلیج فارس را بعنوان مکان دسترسی به آبهای گرم می دید. ما در دوره درخشش تاریخی‌مان از اواسط قرن پنجم هجری که ملوک هرموز شکل گرفت تا قرن یازدهم قمری نه تنها محل تبادلات اقتصادی و بازرگانی بلکه بعنوان کانون همگرایی اقوام و ملتها بوده ایم.

زعیمی اضافه کرد: فیگوئروا کشیش مسیحی که از جزیره هرموز دیدن کرده از همزیستی مسلمانان شیعه و اهل تسنن، مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان و هندوان و دیگر پیروان ادیان و مذاهب و اقوام و ملتها شگفت زده شده است. نیاکان ما توانسته اند الگوی حکمرانی شایسته را در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی بخصوص در عرصه تعاملات بین المللی ارائه دهند و به رخ جهانیان بکشند.

وی با بیان اینکهگفته شده جزیره هرموز از چنان امنیتی برخوردار بود که به آن عنوان “دارالامان” داده اند. انگلیسی‌ها مثلی داشتند که می گوید اگر جهان را بسان انگشتری بدانیم هرموز نگین انگشتری جهان است، اظهار کرد: نه تنها در عرصه اقتصادی بلکه در زمینه های علمی و فنون و دانش‌ها، ادبیات، عرفان گامهای بزرگی برداشته اند. خواجه نصیرالدین طوسی در ساخت رصدخانه مراغه از دستاوردهای علمی حسین بن موسی هرموزی که اکنون زیج شستکه ایشان بدست ما رسیده بهره برده است. در زمینه ادبیات رزمی و بزمی درخششهای برجسته ای شکل گرفته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شاید مبالغه نباشد اگر من از” مکتب هرموز” نام ببرم.مکتبی که در زمینه حکمرانی و حکمروایی، اقتصادی، علم و دانش، ادبیات و عرفان و …چنان درخشید که هرموز در قلب این منطقه را به نگین انگشتری جهان مبدل ساخت، تصریح کرد: ما مردمی شناسنامه دار و دارای هویت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تاریخی در پیوند با هویت ایران بوده و هستیم.اینها همه نشانه هایی است که خبر از یک دستگاه فکری و نظام اندیشه ورزی برجسته در این منطقه میدهد که نمود آن شکل گرفتن وزرای بزرگی همچون خواجه عطاست. هرچند زوال تمدن هرموز همچنان گریبان ما را گرفته و ما را در حاشیه قرار داده است.

وی با بیان اینکه در حوزه دفاعی مردم هرمزگان به عنوان مدافعان خلیج فارس در توالی تاریخی نقش دفاع از میهن را عهده دار بوده اند و هرگز نگذاشته اند از این مسیر گزندی به مام میهن وارد شود، اظهار کرد: ایستادگی جانانه در برابر ناوگان دریایی پرتغال، همراهی با سپاه امام قلی‌خان برای بازپس گیری هرموز، ایستادگی مردم بندرعباس در برابر هلندیها و به آتش کشیدن ناوگان جنگی و تاسیسات آن‌ها باعث ستایش رهبر معظم انقلاب از مبارزه قهرمانانه مردم این دیار چه در دیدار مقام معظم رهبری با پرسنل نیروی دریایی سپاه پاسداران در بندرعباس و چه در دیدار اعضای ستاد کنگره ۱۵۰۰ شهید استان  و دیگر دیدارهای مردمی شده است. حماسه قهرمانی و ایستادگی مردمان این دیار در برابر قدرتهای استکباری خصوصا آمریکایی‌ها و شهیدانی که یک تنه ابهت بزرگترین ناوگانهای جنگی در خلیج فارس را شکستند مثل شهید دارا و شهید رئیسی  تنها گوشه ای از قهرمان پروریهای این مردم است که همچون تاریخ ما آنگونه که بایسته است نوشته نشده است.

زعیمی با اشاره به اینکه همایش‌های خلیج فارس مصادف با ۱۰ اردیبهشت ماه هر سال در کشور برگزار می شود، عنوان کرد: تنها دبیرخانه همایش ملی خلیج فارس در استان قرار دارد که کار دریافت مقالات و یا هماهنگی برگزاری همایش سالانه را انجام می‌دهد. همه مراکز مطالعاتی، پژوهشکده ها و اندیشکده هایی که در خصوص خلیج فارس کار می کنند در خارج از استان واقع شده اند. مثلا دانشگاه شیراز گروه مطالعات خلیج فارس را دارد. حتی رشته تحصیلی مطالعات خلیج فارس در دانشگاه‌های استان ما که در جوار دریا هستیم دایر نشده و یا دانشگاه‌های ما در این زمینه نقش آفرینی کمتری دارند. این رویداد مهم فرصتی است که ضمن پرداختن به جایگاه خلیج فارس به نقش مردم این منطقه و جایگاه واقعی آنها، هویت این مردم، داشته ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها، رفع نیازمندی‌ها و ارتقای جایگاه و شانیت مردم پرداخته شود.

وی ادامه داد: بنا به همین ضرورت‌ها از مدت‌ها قبل به اتفاق  دکتر مهدی ملاحی از دوستان صمیمی و دانشگاهی طرح “اندیشکده راهبردی هرموز” را تهیه کرده ایم و امیدواریم روزی شاهد تحقق یافتن این طرح به منظور کمک و مشارکت در پیشرفت و آبادانی استان هرمزگان همزمان با گام دوم انقلاب و حرکت به سمت تمدن نوین ایرانی – اسلامی مورد تاکید مقام معظم رهبری باشیم.

این پژوهشگر حوزه مطالعات خلیج فارس با بیان اینکه وبینار روز ملی خلیج فارس به دعوت پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در تاریخ دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ همزمان با روز ملی خلیج فارس از ساعت ۱۰ تا ۱۳ برگزار خواهد شد، اضافه کرد: عنوان گفتگوی من میراث تاریخی و همگرایی فرهنگی مردم خلیج فارس با تکیه و تاکید بر استان هرمزگان است. میراث تاریخی ما بیشتر از آنچه در خلال گفتگو بدان اشاره کردم، است.

وی با اشاره به اینکه پرداختن به آنچه در طول تاریخ هویت ما را شکل داده مساله مهمی است، تصریح کرد: ما دارای میراث تاریخی سترگی هستیم که اول باید بدانیم و بشناسیم و بعد در پی احیای آن برآییم و بتوانیم در مسیر حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی- ایرانی گام برداریم و ایفای نقش کنیم. قدرتهای استعماری در هر جای دنیا از هند گرفته تا آفریقا و قاره آمریکا که وارد شدند توانستند در همان سال‌های نخست دو شاخصه مهم هویت ملت‌ها یعنی زبان و دین را تغییر بدهند اما این اتفاق در خلیج فارس برغم قرنها حضور قدرتهای متعدد برون منطقه ای اعم از پرتغال، انگلیس، هلند، فرانسه و …رخ نداد اما امروزه در گزند آسیبهایی است که باید واکاوی شود.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *