اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

افزایش تعداد رخدادهای سیل از دهه ۷۰ تاکنون/بالاترین میزان خسارت اقتصادی از دومین مخاطره طبیعی

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه سیل نزدیک به ۳۰ درصد از کل خسارات مخاطرات طبیعی را شامل می‌شود

   بازخبرمدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه سیل نزدیک به ۳۰ درصد از کل خسارات مخاطرات طبیعی را شامل می‌شود، گفت: بر اساس برآوردها تعداد وقوع سیل در کشور رو به افزایش است، به گونه‌ای که تعداد رخداد سیلاب در دهه ۸۰ حدود ۱۵۸۰ بوده و در دهه ۹۰ بالغ بر ۱۶۶۵ وقوع سیل رسیده است.

دکتر علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مناطق کوهستانی، دشت‌های انتهای مسیل‌ها و آبراهه‌های این مناطق گستره‌های سیل گیر کشور هستند و  بارش باران نیز گاه در حوضه‌های آبریز کوچک موجب بروز سیل و ایجاد خسارت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تعدادی از کلانشهرها و شهرهای بزرگ و کوچک و همچنین تعداد زیادی از روستاهای کشور در مسیر خطر سیلاب واقع شده‌اند، اظهار کرد: وقوع سیل در استان‌هایی مانند خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، لرستان، گلستان، مازندران، اردبیل، گیلان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و کرمان در ۵۰ سال گذشته بیانگر اهمیت سیل در شهرهای مختلف است.

بیت‌اللهی با اشاره به سابقه سیل‌خیزی شهرهای مختلف کشور ادامه داد: از جمله سیل‌های تاریخی می‌توان به وقوع سیل در خوزستان در سال ۱۳۵۸، دشتی در سال  ۱۳۶۵، بوژان در سال ۱۳۶۶، تهران در سال ۱۳۶۶ ، ماسوله در سال ۱۳۷۷، گلستان در سال ۱۳۸۰ و دشت مغان در سال ۱۳۸۵ اشاره کرد.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سیل سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۵ و سیل‌های سال ۱۳۹۸ در ۲۴ استان کشور به خصوص در استان‌های مازندران، گلستان، فارس، لرستان و خوزستان را از دیگر شواهدی برای سیل‌خیز بودن کشور دانست.

وی خاطر نشان کرد: بررسی منابع بین‌المللی نشان می‌دهد که سیل با حدود ۴۱ درصد رخداد از کل مخاطرات بعد از زلزله بیشترین رخداد مخاطرات طبیعی در کشور است و ۳ درصد از تعداد تلفات جانی مخاطرات طبیعی را در کشور به خود اختصاص می‌دهد.

بیت‌اللهی یادآور شد: از سوی دیگر میزان خسارت اقتصادی سیل به مراتب بالاتر از تلفات جانی ناشی از آن است و نزدیک به ۳۰ درصد از کل خسارات مخاطرات طبیعی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به بررسی‌های انجام یافته در این زمینه، خاطرنشان کرد: برآوردها نشان می‌دهد از دهه ۳۰ تاکنون فراوانی وقوع سیل در ایران سیر صعودی شتابانی داشته است، به گونه‌ای که فراوانی رخداد سیلاب از حدود ۱۸۰ مورد در دهه ۳۰ به بیش از هزار رخداد در دهه ۷۰ رسیده است.

وی اضافه کرد: هرچند در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ در مقایسه با دهه ۷۰ آهنگ رخداد کند شده است، اما تعداد رخداد به مراتب بالا است، به گونه‌ای که در دهه ۸۰ تعداد رخداد حدود ۱۵۸۰ و در دهه ۹۰ بالغ بر ۱۶۶۵ وقوع سیل ثبت شده است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *