اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

کشف آثار قیر طبیعی درون برخی از قطعات کنگلومرا در اطراف گسل سرزه

مدیر هسته پژوهشی سونامی و زمین لرزه دانشگاه هرمزگان گفت: منطقه سرزه از توابع بخش فین شهرستان بندرعباس از نظر سنگ شناسی یا وضعیت زمین شناسی عمدتا با سازند کنگلومرای بختیاری پوشیده شده است.

بازخبر/دکتر مهدی مسعودی درگفت و گو با ایسنا، پیرامون بازدیدش از این منطقه پس از زلزله هفته گذشته در هرمزگان، عنوان کرد: در بررسی ها،  قطعات مختلف سنگی و بلوک های مختلفی در داخل سنگ ها به صورت جور نشده در منطقه را مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: نکته جالب در زلزله اخیر این است که شماری از گسل های تراستی که اکنون در منطقه بعد از حرکات قدیمی فعال شده اند، سبب جداشدن بلوک های گسلی بسیار بزرگی شده که در راستای این صفحات گسلی حرکاتی صورت گرفته و برخی دیگر به پایین دره سقوط کرده اند.

عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه هرمزگان با بیان این که در بررسی های این بلوک های سنگی به نکته بسیار جالبی پی بردیم و آن وجود شکستگی های جدید آغشته به قیرطبیعی و به نوعی مواد نفتی بود، افزود: در حال حاضر نمی توان در خصوص اینکه این مواد دارای چه ترکیباتی هستند بدون انجام آنالیز نظر قطعی را اعلام کرد، اما این موضوع بسیار قابل توجه است که وجود قیر طبیعی در قطعات به پدیده نوعی است.

کشف آثار قیر طبیعی درون برخی از قطعات کنگلومرا در اطراف گسل سرزه

مسعودی بیان کرد: در گزارشات و مقالاتی که در خصوص منطقه وجود دارد، این نکته بیان شده است که در سازندهای کنگلومرای بختیاری مشاهده آثار قیر طبیعی در قطعات، پدیده نوعی است و نیاز به مطالعات بیشتری از دیدگاه منشاء قیرهای طبیعی که در این سازند و در حاشیه “منطقه گسلی سرزه” وجود دارد؛ صورت گیرد.

وی در پایان گفت: لازم به ذکر است که در فواصل دورتر از زن گسلی که به بررسی آن ها نیز پرداختیم، گنگلومراها به قیرهای طبیعی آغشته نبوده که این موضوع نشان دهنده این است که گسلی که اکنون فعال است به نوعی در آغشته شدن قیرهای طبیعی در قطعات گنگلومرا نقش دارد.

کشف آثار قیر طبیعی درون برخی از قطعات کنگلومرا در اطراف گسل سرزه

 

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *