اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

عضو کمیته ملی واکسن کرونا: هنوز سندی مبنی بر نتیجه بخش بودن فایزر برای زنان باردار ارائه نشده است

عضو کمیته ملی واکسن کرونا درباره چرایی محدود بودن واکسن برکت در مراکز واکسیناسیون توضیحاتی ارائه کرد.

بازخبر/  «مصطفی قانعی» عضو کمیته ملی واکسن کرونا درباره واکسیناسیون کودکان گفت: هنوز در مورد واکسیناسیون کودکان و نوجوانان مباحث علمی در جریان است و به این شکل نیست که بدون شواهد منتشر شده علمی این کار انجام بگیرد.

او افزود: الان تازه پنج یا شش ماه است که دنیا وارد این مرحله شده است که در مورد واکسن کرونای کودکان و نوجوانان باید چه کار کند. مساله اول واکسن سازها اصلا این نبود و قصد هم این نبود که اول برروی این گروه سنی تست کنند. به خاطر اینکه مرگ و میر ما بیش از نود درصد بالای ۵۰ سال بود. بنابراین ضرورتی نبود که به صورت فوری برروی کودکان و نوجوانان که مرگ و میر بسیار کمی دارند، متمرکز شویم.

قانعی گفت: الان که بحث بازگشایی مدارس مطرح است، بحث واکسیناسیون کودکان در اولویت قرار گرفته، اما نه از لحاظ مرگ و میر بلکه براساس ظرفیتی که این گروه سنی برای توزیع ویروس در سطح جامعه دارند. اگر کسی از این نظر اظهارنظر قطعی می‌خواهد باید صبر کند. ما در فرهنگستان علوم جلسه‌ای برای این موضوع گذاشته‌ایم که ببینیم کل مستندات علمی تا به امروز چه بوده است. بنابراین پاسخ‌هایی که داده می‌شود به طور قطعی نیست.

او درپاسخ به این سوال که کدام واکسن‌های ایرانی به غیر از واکسن موسسه پاستور روی گروه سنی کودکان مطالعه کرده اند؟ گفت: تنها واکسن سازی که درخواستش را رسما تحویل داده است، واکسن نورا بوده است. واکسن‌های کودکان بهتر است که پروتئینی باشند. واکسن اسپایکوژن، رازی، پاستوکووک و نورا هم پروتئینی هستند. پاستوکووک در کوبا تست شده است و در این سنین می‌تواند براساس مستندات کوبا استفاده شود. واکسن نورا هم درخواست کرده است که می‌خواهد در ایران تست را انجام بدهد. بعد از اینکه انجام داد، برای کودکان کاندیدا خواهد شد. بقیه واکسن‌های ایرانی در این گروه سنی اصلا تست نشده اند.

او افزود: گروه سنی که واکسن‌های ایرانی در آن‌ها مطالعه شده است، مدارکش موجود است و استفاده هم می‌شود. چنانچه بخواهند در گروه‌های سنی دیگری استفاده شود باید روی آن تحقیق شود. یعنی مجوز بگیرد و تست انجام دهد تا نتایجش را اعلام کند و بعد سازمان غذا و دارو مجوز را صادر می‌کند. در مورد واکسن پاستوکووک، این واکسن در کوبا تست شده و نتایجش منتشر شد.

او درارتباط با آخرین وضعیت واکسن ایرانی اکتوور گفت: پرونده این واکسن باید در سازمان غذا و دارو باز شود که بشود از آن اطلاعات کسب کرد. اما فعلا تاجایی که من اطلاع دارم هنوز پرونده مشخصی ارائه نکردند که بشود برمبنای آن اطلاعات به دست آورد. براساس یک انتقال تکنولوژی و به صورت قراردادی قرار بوده تولیدی که در روسیه صورت گرفته در ایران هم صورت بگیرد اما اینکه پرونده تولیدی‌اش چه قدر پیش رفته است، سازمان غذا و دارو باید اعلام کند که اصلا پرونده‌ای هست یا خیر و اگر هست تا چند درصد پیش رفته است.

قانعی درپاسخ به این سوال که علت محدود بودن واکسن برکت در مراکز واکسیناسیون چیست و این شرکت چندمیلیون دوز تحویل داده یا قرار است تحویل بدهد، گفت: وعده‌ای داده شده بود که این وعده با تاخیر درحال انجام است؛ یعنی بالاخره این واکسن چیزی نبود که صنعتش موجود باشد. صنعتش را آوردند و نصب و راه اندازی کردند و باید تولیدش شکل بگیرد. منتها تولید در زمان پیش بینی شده انجام نشد و با تاخیر درحال انجام است. بنابراین باید صبر کرد که خط دو و سه این واکسن به ظرفیتی که اعلام شده بود برسد و پس از آن دیگر کمبودی نخواهد داشت. بهتر است وعده‌ای داده نشود تا زمانی که محقق شود.

او درپاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست برای کسب اعتماد بیشتر عموم مردم، نتایج فازهای مطالعاتی واکسن‌ها از جمله برکت منتشر شود، گفت: تا سازمان غذا و دارو مدارک و مستندات را نبیند که مجوز را صادر نمی‌کند. اما آن مستندات در قالب گزارش چندصد صفحه‌ای است. منظور از انتشار، در قالب مقالات علمی است و نتایج آن نیز باید منتشر شود.

قانعی در پاسخ به این سوال که چند پروژه واکسن MRNA در ایران وجود دارد، گفت: ما به عنوان ستاد توسعه زیست فناوری، از دو پروژه تولیدی حمایت می‌کنیم. یکی از پروژه‌ها پرونده‌اش تحویل سازمان غذا و دارو شده و چنانچه مجوزش صادر شود وارد فاز بالینی می‌شود. بنابراین فاز تحقیقاتی آن تمام شده و به تولیدی رسیده است، یعنی پروژه واکسن رناپ.

او افزود: شرکت دیگری نیز حمایت شده که این پروژه هنوز به مرحله تحویل پرونده به سازمان غذا و دارو نرسیده است. به علاوه یک مورد هم در زیرمجموعه برکت درحال انجام است که در آن مورد کار تحقیقاتی صورت گرفته و من هنوز از اینکه تا چه اندازه در تولید پیش رفته است خبر ندارم.

قانعی درپاسخ به این سوال که با توجه به درخواست برخی از اعضای جامعه پزشکی برای تزریق واکسن MRNA مانند فایزر به عنوان دوز سوم کادر درمان، آیا این فناوری در ایمنی‌زایی مزیتی نسبت به دیگر تکنولوژی‌های ساخت واکسن دارد، گفت: MRNA قابلیت این را دارد که برمبنای سویه در گردش خودش را تغییر بدهد. به هرحال واکسن MRNA که در ایران ساخته می‌شود، در تلاش است که این موضوع را حل کند.

او درارتباط با واکسن فایزر گفت: سازندگان واکسن فایزر هنوز سندی دال بر اینکه برروی زنان باردار تست کرده و نتیجه‌اش موفقیت‌آمیز بوده ارائه نکرده است. به همین دلیل تحقیقی هم که از سوی فایزر برروی خانم‌های باردار شروع شده بود، به دلیل اینکه داوطلبان از مطالعه خارج شدند، ناتمام ماند. فعلا تحقیق پایان یافته متقنی را مبنی بر بی‌ضرر بودن یا اثربخشی این واکسن در دست نداریم.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *