آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور:

سیستم آموزشی کشور مدرک محور است/فارغ التحصیلان دانشگاهی در صدر بیکاری

ایسنا/هرمزگان رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: یکی از ایرادات سیستم آموزشی کشور مدرک محوری است و همه ارزش و توانمندی یک فرد نباید در مدرکش باشد.

بازخبر/     علی اوسط هاشمی صبح امروز (۱۰ شهریورماه) در خصوص سفرش به جزیره کیش، چهار عنصر اساسی را در سازمان فنی و حرفه ای کشور اعلام کرد.

وی تدوین استاندارد جدید مشاغل بر اساس آینده پژوهی را اولین عنصر و رویکرد دانست و عنوان کرد: هم اکنون ۷۵۰۰ استاندارد آموزشی در کشور موجود است. هاشمی صلاحیت حرفه ای را به عنوان دومین عنصر معرفی کرد و گفت: معادل سازی مدرک برای نیروهای با تجربه و دارای مهارت در حال تصویب است.

هاشمی بر جامعه و تقاضا محور کردن مهارت تأکید و تصریح کرد: دانش، کاهش دهنده زمان دستیابی به مهارت است.

وی ادامه داد: سنجش مهارت یکی دیگر از برنامه های این سازمان است و تلاش خواهیم کرد که هر کس به راحتی به مدرک دست نیابد. طبق استانداردهای ایسکو ۲۰۰۸ ، گواهینامه های فنی و حرفه ای  اعتبار جهانی دارد و قابل ترجمه است.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور اساس بیان کرد: اساس آموزش در سازمان فنی و حرفه ای پروژه محوری و آموزش در محیط کار است و تنها ۳۰ درصد مباحث تئوریک است.

هاشمی با اشاره به تفاوت ها و مزیت هایی که در کیش می تواند ایجاد شود، خاطرنشان: در جزیره کیش با هماهنگی جوامع و صنوف، افراد بدون شرکت در دوره آموزشی، سنجش مهارت خواهند شد و در صورت داشتن مهارت لازم بدون گذراندن دوره، گواهینامه دریافت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: تهیه بانک اطلاعاتی مربیان کیش، دادن گواهی به مربیان کیش، تشکیل کمیته آموزش، توجه به مشاغل جدید و رو به رشد ، نیاز به جمع آوری اطلاعات بازار کار و مهارت کیش به صورت سیستمی از مباحث دیگر مطرح شده در سخنان معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

هاشمی ادامه داد: یکی از ایرادات سیستم آموزشی کشور مدرک محوری است و همه ارزش و توانمندی یک فرد نباید در مدرکش باشد.

وی با بیان اینکه باید فصل جدیدی برای تربیت نیروی انسانی بر مدار دانش آغاز شود و کارخانه انسان سازی متفاوتی را شکل دهیم، اظهار کرد: فارغ التحصیلان دانشگاه با ۴۵ درصد بالاترین نرخ بیکاری را در کشور دارند و نیاز به بازنگری در سیستم آموزش رسمی و غیر رسمی است. هاشمی با اشاره به آگاهی و نیاز جامعه گفت: ۵۲ درصد پذیرفته شدگان در دانشگاه ها به تعین رشته تن ندادند.

هاشمی با اشاره به اینکه منشأ نوآوری ها در جهان  ۴ تا ۵ درصد دانشگاهی و ۹۵ درصد ریشه در بازار، صنعت و مشتری دارد، تصریح کرد: اختیارات سازمان فنی و حرفه ای کشور در کیش به سازمان منطقه آزاد کیش تفویض می شود و کیش به عنوان معین مهارت آموزشی در مناطق آزاد و الگوی کشوری نقش ایفا کند.

تلاش و پیگیری کیش برای میزبانی مسابقات آسیایی مهارت، یکی از پیشنهادات رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به سازمان منطقه آزاد کیش بود.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *