آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

بی‌برقی حریف هرمزگانی‌ها در نبرد با کرونا و گرما؛ قطعی برق غیرقابل تحمل است

طی روزهای گذشته همزمان با شدت گرفتن افزایش دمای استان هرمزگان و حتی ثبت دمایی بالای ۵۱ درجه در برخی مناطق، شاهد خاموشی هایی نامنظمی هستیم که طاقت را بر مردم بریده است.

بازخبر/    این روزها مردم هرمزگان در اوج گرمای تابستان دمای بالای ۵۱ درجه سانتی گراد را هم در برخی مناطق تجربه کرده اند که نشان دهنده آن است که تابستان داغ و گرمی برای سال ۱۴۰۰ را تجربه خواهند کرد اما آنچه بیش از حد طاقت و امان را بر مردم این استان بریده است به گونه ای که تحمل این شدت گرما کار را سخت کرده و خرابی و سوختن برخی وسایل هعمچون یخچال، تلویزیون و … این مشکلات را دوچندان کرده است، قطعی های مکرر برق در طول روز است!

روز گذشته در برخی مناطق شهر اقتصادی و کلانشهری همچون بندرعباس که از وجود نیروگاه هم بهره می برد شاهد سه بار برق رفتن در طول روز بودیم که اطلاع رسانی مشخصی در خصوص زمان آن هم نشده بود.

از طرفی مسئولان ذی ربط اعلام می کنند در فصل تابستان نیز به علت افزایش دمای هوا و استفاده بیشتر از وسایل سرمایشی مصرف برق به اوج خود رسیده که این موضوع سبب پیشی گرفتن تقاضای مصرف به عرضه برق شده و در نتیجه برای کنترل آن ممکن است ساعاتی قطعی برق اتفاق بیفتد که با توجه به گزارش‌های مصرف برق در تابستان امسال نیز مصرف برق رکورد شکسته و  این موضوع خاموشی‌هایی در استان هرمزگان به همراه داشته است.

افزایش ناگهانی مصرف برق باعث اجرای برنامه خاموشی در هرمزگان شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان گفت: طی دو روز گذشته مصرف برق از میزان تولید فراتر رفت به همین خاطر ناچار به اعمال خاموشی برنامه ریزی شده در ساعات شب شدیم.

هاجر عبدی با بیان اینکه طی دو روز گذشته بخاطر افزایش ناگهانی مصرف برق،ناچار شدیم با هماهنگی شرکت برق منطقه ای استان بصورت پراکنده به مشترکین خاموشی اعمال کنیم، تصریح کرد: برنامه خاموشی ها در سراسر کشور به نسبت مصرف برق هر استان اجرا می شود که هرمزگان بخاطر شرایط خاص آب و هوایی دارای کمترین میزان قطعی برق به نسبت به میانگین کل کشور است.

وی اضافه کرد: باتوجه به تداوم موج هوای گرم در استان و افزایش مصرف برق این احتمال وجود دارد که خاموشی ها در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد. وی اضافه کرد: بار شبکه توزیع برق در هفته گذشته به ۲۳۸۰ مگاوات رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است. در شرایطی که مصرف برق در حال اوج گیری است، این شرکت برای جلوگیری از فروپاشی شبکه ناچار به قطع برق برنامه ریزی شده است.

عبدی با اشاره به تبعات عدم اعمال خاموشی در صورت افزایش مصرف برق بیان کرد: هنگامی که مصرف برق از توان تولید فراتر رود، شبکه تحمل بار مصرفی را نداشته و دچار فروپاشی می شود. در این شرایط که شبکه دچار خسارت شده، بازگرداندن آن به حالت عادی  به یک شبانه روز زمان نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق با اشاره به اینکه تامین برق مشترکین و جلوگیری از خاموشی های احتمالی به همراهی و مصرف بهینه برق توسط مشترکین در ساعات اوج بار بستگی دارد، عنوان کرد: اگرچه ورود گرمای زودرس از اوایل اردیبهشت ماه نگرانیهایی برای تامین برق ایجاد کرد، اما گذر از این وضعیت سخت مستلزم مشارکت همه در مصرف بهینه برق است.

قطعی برق در هرمزگان برای مردم غیرقابل تحمل است

فریدون همتی، استاندار هرمزگان شب گذشته (۱۴ تیرماه) پس از بازدید از مرکز دیسپاچینگ شرکت برق منطقه‌ای استان هرمزگان و در جلسه فوق‌العاده به صورت ویدئو کنفرانس با وزارت نیرو، با بیان اینکه شرایط هر استان متفاوت است، عنوان کرد: این تفاوت باید در تعیین سهمیه و سقف برق هر استان، رعایت شود و استان هایی که تولید برق کافی و نزدیک به مصرف دارند، باید در این شرایط مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: استان های جنوب کشور از جمله هرمزگان از شرایط آب و هوایی گرم و بسیار متفاوت با دیگر مناطق کشور برخوردار هستند و باید توجه داشته باشیم که در این وضعیت آب و هوایی، قطعی برق در استان هرمزگان، برای مردم غیرقابل تحمل است.

استاندار هرمزگان که با توجه به خاموشی های دو روز گذشته ،شخصا در محل دیسپاچینگ برق استان حاضر شد با بیان اینکه مصرف برق در استان هرمزگان، ترکیبی از مصرف ملی و استانی است، افزود: برخی از واحدهای مصرف کننده در استان هرمزگان، نقش ملی دارند و سهمیه مصرف آنها باید جدا از سهمیه استان، در نظر گرفته شود.

همتی تصریح کرد: از وزارت نیرو انتظار داریم در این زمینه توجه و کمک داشته باشد تا از اختلال جدی در استان، جلوگیری شود.

وی با اشاره به ارائه گزارش بخش‌های تولید، انتقال، توزیع و نیروگاه‌های برق استان هرمزگان و وضعیت شبکه سراسری برق کشور که به هم متصل است، گفت: در این زمینه، خیلی از موارد خارج از اراده و اختیارات استان است و قطعی و خاموشی برق توسط شبکه سراسری متصل به همدیگر صورت می‌گیرد.

استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه تلاش ما بر این است که سقف بالایی برای مصرف برق خانگی و صنایع در استان، تعیین و حفظ شود، خاطرنشان کرد: در مذاکره با معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، توافق کردیم سقف برق استان تا حدود سه هزار و ۴۰۰ مگاوات باشد.

همتی بر ضرورت اطلاع‌رسانی و آموزش در خصوص مصرف بهینه برق تاکید کرد و اظهار داشت: اگر همه مردم به ویژه در ماه تیر، با صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق از جمله با عدم استفاده از کولرهای اضافه، خاموش کردن لامپ های اضافه و غیرضروری و روشن نکردن وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج مصرف، همکاری لازم را داشته باشند، با قطعی برق مواجه نخواهیم شد.

وی اضافه کرد: زمانی که مصرف بهینه رعایت نشود و همه با هم مصرف بالای برق داشته باشیم، سیستم سراسری شبکه برق دچار اختلال و منجر به قطعی برق خواهد شد.

استاندار هرمزگان بیان کرد: در شرایط خشکسالی و آب و هوای گرم در کشور از مردم می‌خواهیم رعایت و همکاری لازم در مصرف برق را داشته باشند و همه با هم مصرف را مدیریت و صرفه‌جویی کنیم.

وزارت نیرو باید تفاوتی بین استان ها قائل شود/مدیریت برق کشور همه را به ستوه آورده است

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس گفت: وزارت نیرو باید در مدیریت مصرف برق و اعمال خاموشی ها بین استان های کشور تفاوت قائل شود نه آنکه همه را به یک چشم ببیند.

احمد مرادی در گفت و گو با ایسنا، افزود: مردم هرمزگان این روزها علاوه بر قرمز بودن کرونایی و وضعیت فوق بحرانی خود باید دمایی بالا ۵۰ درجه را در جای جای استان تحمل کنند اما اعمال خاموشی های وزارت نیرو سبب به ستوه آمدن شهروندان شده است.

وی با بیان اینکه تا چه زمان باید مردم مظلوم هرمزگان اینچنین بازیچه عدم مدیریت صحیح مدیران بالا دستی باشند، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو مشخص نیست از چه برنامه ای برای اعمال مدیریت بهینه مصرف استفاده می کند که بیشترین خاموشی ها در استان هرمزگان بوده و روز گذشته در برخی مناطق بیش از سه بار در سه مقطع زمانی شاهد بی برقی بودیم.

مرادی با اشاره به اینکه مدیریت برق کشور همه را به ستوه آورده است، اظهار کرد: هرچه زودتر باید وزارت نیرو فکری به حال این وضعیت کند و از استاندار می خواهیم تا حصول نتیجه کافی و جلب رضایت مردم از هیچ تلاشی فروگذاری نکند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت دوازدهم در مدت باقیمانده از فعالیتش باید مدیریت صحیح را در دستور کار قرار دهد زیرا وضعیت هرمزگان بحرانی است و اینچنین اقدامات تنها سبب آسیب رساندن به مردم می شود، افزود: این مدیریت ناصحیح هزینه های سنگینی را هم به شهروندان و هم به فرایند تولید تحمیل می کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه دولت شرعا و اخلاقا ملزم به جبران خسارات مردم است، تصریح کرد: کاش مسئولان مرکز نشین یک روز را در بی برقی در هرمزگان سپری می کردند تا درک درستی از وضعیت مردم این استان داشته باشند.

به گزارش ایسنا، حال باید دید آیا همچنان شاهد مشکلات اخیر در حوزه برق و آب در استان هرمزگان خواهیم بود یا مسئولان تدبیری برای مقابله مردم هرمزگان با گرمای بیش از ۵۰ درجه فصل تابستان خواهند کرد!

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *