توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10 ﺷﺎﺩی، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت افراد دارد

محافظت از ۷۵۰۰ تخم لاک پشت پوزه عقابی در قشم

مدیر محیط زیست منطقه آزاد قشم گفت: پس از آمدن بیش از یکصد لاک پشت پوزه عقابی مادر به سواحل قشم، تعداد هفت هزار و ۵۰۰ تخم، گردآوری و در سایت روستای شیب دراز محافظت شد.

بازخبر/ سید هاشم داخته صبح امروز (۲۶ خردادماه) در تشریح این خبر افزود: از ابتدای اسفند پارسال تا نیمه‌ی اردیبهشت ۱۴۰۰، سواحل روستای شیب دراز قشم میهمان بیش از یکصد لاک پشت پوزه عقابی در حال انقراض بود که برای تخم گذاری آمدند و بازگشتند.

وی ادامه داد: هر لاک پشت پوزه عقابی بین ۶۰ تا ۷۰ تخم می‌گذارد که امسال در مجموع حدود هفت هزارو پانصد تخم با همکاری محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم و جامعه محلی روستای شیب دراز گردآوری و به سایت محافظت شده انتقال یافت.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: هر تخم لاک پشت پوزه عقابی پس از ۷۰ روز به بچه تبدیل می‌شود که بین ۲۵ تا ۳۰ سالگی به بلوغ می‌رسد و میانگین عمر هر پوزه عقابی نیز ۷۰ سال است.
هاشم داخته گفت: سایت محافظت شده شیب دراز قشم از سال ۱۳۸۱ به وسیله یک دوستدار طبیعت با نام آقای دره شوری بنا نهاده شد و اکنون به عنوان اثر ملی- طبیعی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: جوانان روستای شیب دراز در قالب گروهی با نام “ناتوران خمیس” (نگهبانان لاک پشت) محل تخم گذاری لاک پشت مادر را شناسایی می‌کنند و سپس تخم‌ها را به سایت محافظت شده انتقال می‌دهند و به همان شیوه مادرانه آن‌ها را در ژرفای ۸۰ سانتی متری درون گودال قرار می‌دهند و روی آن را با شن می‌پوشانند.

داخته با اشاره به اینکه مهمترین محل تخم گذاری لاک پشت پوزه عقابی در جزیره، سواحل شنی روستای شیب دراز است، عنوان کرد: از هفت گونه لاک پشت شناخته شده در جهان، دو گونه پشت سبز و پوزه عقابی برای تخم گذاری به این جزیره می‌آیند.

به گزارش ایسنا، لاک پشت سبز در فهرست اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، در حال انقراض، ولی لاک پشت پوزه عقابی به شدت در حال انقراض است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *