آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

صنعت آبزی پروری هرمزگان نیازمند گذار از عصر سنتی به مدرن

مدیرکل شیلات استان هرمزگان گفت: صنعت شیلات استان به ویژه صنعت آبزی پروری نیازمند گذار از عصر سنتی به مدرن است که در این مسیر حضور دانشگاه و فعالیت‌های پژوهشی، تحقیقاتی و بومی سازی دانش روز دنیا و انتقال آن در استان را می طلبد.

بازخبر/ عبدالرسول دریایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به گونه های آبزیان بومی خلیج فارس، گفت: در آب های خلیج فارس و دریای عمان گونه های بسیاری از آبزیان به ویژه ماهی و میگو وجود دارد که نیازمند تکثیر و پرورش آنها است.

وی به ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد و گفت: همه در خصوص ملی شدن صنعت نفت آگاهی دارند اما ملی شدن صنعت شیلات یکی دیگر از عملکردهای خوب دکتر مصدق است که این روزها کمتر به آن پرداخته می شود.

دریایی با بیان اینکه صنعت شیلات در استان هرمزگان قدمت هزار ساله دارد، افزود: از دیر باز مردم در هرمزگان به صید و صیادی مشغول بودند می توان گفت صنعت شیلات در استان یک صنعت بومی با قدمت چند هزار ساله است که امروز نیاز به فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی به منظور مدرن شدن دارد.

مدیرکل شیلات استان با بیان اینکه بیشترین تنوع آبزیان در خلیج فارس و دریای عمان در عمق یک متر تا ۱۰۰ متر وجود دارد،  خاطر نشان کرد: هرمزگان به دلیل طول مرز آبی، صایدی و تنوع آبزیان و عمق مناسب خلیج فارس برای صید و صیادی از توجه ویژه ای در امر شیلات برخوردار است.

وی اضافه کرد: در هرمزگان پس از انقلاب در زمینه صید و صیادی و آبزی پروری رشد بسیاری خوبی داشته است. قبل از انقلاب پرورش میگو در کشور وجود نداشت.

دریایی با بیان اینکه هرمزگان در پرورش میگو در دنیا مقام یازدهم و در باز سازی ذخایر رتبه دوازدهم کشور را دارد، افزود: استان هرمزگان به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی از شرایط بهتری بای پرورش آبزیان برخوردار است چنانچه در این استان در حوزه های تحقیقاتی، آموزشی و توسعه ای شیلات و آبزی پروری به درستی فعالی شود به راحتی می تواند دو تا سه میلیارد درآمد ارزی داشته باشد.

وی اضافه کرد: صادرات آبزیان استان تا نقطه رضایت مندی فاصله دارد سال گذشته ۱۷۰ میلیون دلار آبزیان که بیشتر آن را ماهیان حرام گوشت مانند یال اسبی تشکیل میدادند از استان صادر شده است.

مدیرکل شیلات استان، بیان کرد: هرمزگان در صید و صیادی با ۳۱۳ هزار تن صید، صادرات آبزیان، تکثیر میگو و آبزی پروری دریایی (پرورش میگو و ماهی در قفس) در کشور رتبه اول را دارد.

دریایی با اشاره به چالش های پیش روی شیلات هرمزگان گفت: یکی از چالش های اصلی در پرورش صنعت میگو بحث بیماری ها است. که امروز در دنیا این امر با اصلاح نژاد تولید مولدمیگو عاری و مقاوم به بیماری و تا حدودی رفع شده است.

وی اضافه کرد: بیماری لکه سفید سالیان ۶ هزار میلیارد دلار به صنعت پرورش میگو در دنیا ضرر میزند که با افزایش امنیت و ایمنی زیستی در صنعت پرورش میگو را تا حدودی این بیماری را کنترل کردند.

دریایی با بیان اینکه بخش خصوصی در حال راه اندازی مرکزی برای اصلاح نژاد است، افزود:حداقل دو سال زمان می برد تا اثبات شود میگوی که از آن برای تکثیر استفاده می شود عاری از بیماری است و این امر نمی تواند صد در صد به این صنعت در برابر بیماری ها کمک کند اما می تواند ۵۰ درصد ریسک را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: زمانی که بیماری وارد مزارع کشت میگو می شود دیگر نمی توان با یک گونه عاری از بیماری مقابل شیوع آن در مزارعی که در آنها بیماری وجود داشته را گرفت و برای پیشگیری و کنترل بیمارها نیاز به فاکتورهای دیگری غیر از گونه عاری از بیماری است.

وی با اشاره به اینکه اخذ مجوز دو مرکز نگهداری مولد میگو در استان، گفت:  یکی از این مراکز با ظرفیت نگهداری ۴۰ هزار مولد در حال انجام اقدامات لازم به  منظور راه اندازی است که باید گفت در حال حاضر به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار مولد میگو برای نیاز استان و سایر استانهای پرورش دهند میگو نیاز است که این مقدار تولید مولد می تواند گامی به سمت خودکفایی صنعت پرورش میگو باشد.

مدیرکل شیلات استان هرمزگان با اشاره به ضرورت احداث و راه اندازی شهرک تحقیقاتی و تولیدی آبزیان در استان، گفت: پیشنهادی به جهاد دانشگاهی استان به منظور راه اندازی شهرک تحقیقاتی و تولیدی آبزیان در استان ارائه کردیم .همواره جای چنین شهرکی در هرمزگان خالی بوده و جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد جهادی و دانشگاهی می تواند در این حوزه نقش تاثیر گذاری داشته باشد.

وی اضافه کرد: امیدواریم با احداث این شهرک بتوان آن دانشی که نیاز است را در کشور بومی سازی کرد و جهاد دانشگاهی در این حوزه می تواند دانش را به بخش بهره بردار این صنعت ارائه کند.

وی با بیان اینکه صید و صیادی با محدودیت های روبرو است، افزود: امکان توسعه صید و صیادی به دلیل محدودیت های ذخایر آبزیان دریا نیست و تنها باید این حوزه  تقویت و مدیریت شود اما در حوزه آبزی پروی ۵۰ هزار هکتار اراضی مستعد میگو در استان وجود دارد که هزاران سال است از آنها هیچ بهره برداری نشده که این اراضی در دهه ۸۰ شناسایی و مطالعاتی در این خصوص انجام شده است.

دریایی خاطر نشان کرد: در هرمزگان از بندرمقام تا شهرستان جاسک یعنی از غرب تا شرق استان اراضی مستعد پرورش میگو وجود دارد که ۱۰ هزار هکتار آن به بهره برداری رسید ،۱۰ هزار هکتار آن در حال ساخت، ۱۰ هزار هکتار نیز مجوز احداث دریافت کرده و ۱۳ هزار هکتار در اختیار شرکت شهرک های کشاورزی استان و در حال فراهم سازی زیر ساخت های مورد نیاز است و بزودی نیز شهرک پرورش میگوی حسن لنگی در حاشیه شهر بندرعباس راه اندازی خواهد شد.

وی شیلات را محور طلایی هرمزگان دانست و عنوان کرد: اگر به شیلات توجه مورد نیاز به ویژه در حوزه آبزی پروری صورت گیرد خیلی از گره های استان در حوزه اشتغال باز خواهد شد.

مدیرکل شیلات استان گفت: هرمزگان در پرورش میگو و ماهی در قفس رتبه اول در کشور را دارد البته پرورش ماهی در قفس یک صنعت جوان در کشور است اما پرورش میگو در استان قدمت ۳۰ ساله دارد که در سال های اخیر سرعت توسعه آن افزایش یافته که امیدواریم بتوان این صنعت را از حالت سنتی به مدرن تبدیل کرد.

وی تصریح کرد: مزارع پرورش میگو در استان در مصرف سرانه آب و میزان تولید محصولات نسبت به دیگر کشورهای دارای فن و دانش با چالش روبرو است که باید در مسیر کاهش مصرف سرانه آب و افزایش میزان تولید گام های برداشت و جهاد دانشگاهی می تواند با راه اندازی شهرک تحقیقاتی و تولیدی آبزیان در رفع این گونه چالش ها نقش موثری را ایفا کند.

وی تاکید کرد: پرورش ماهی در قفس با ورود شرکت های دانش بنیان و حمایت شیلات استان در بحث دانش “ساخت قفس” بومی سازی صورت گرفته و در این عرصه به مرز خودکفایی رسیده و دیگر به واردات از نروژ، ترکیه و سایر کشورها نیازی نیست.

دریایی خاطر نشان کرد: یکی از چالش ها در پرورش ماهی در قفس تامین بچه ماهی است که این صنعت همچنان وابسته به واردات از سایر کشورها است که امیدواریم با ورود جهاد دانشگاهی استان بتوان این چالش نیز رفع شود و در تکثیر گونه های بومی و دیگر گونه های پرورش داده شده در استان به خودکفایی رسید.

مدیرکل شیلات استان با بیان اینکه در صید و صیادی به صورت مستقیم ۳۵ هزار شغل ایجاد شده ، بیان کرد: در حوزه آبزی پروری نیز در حال حاضر ۶ هزار شغل ایجاد شده اما افقی که برای اشتغالزایی در این صنعت در نظر گرفته شده رسیدن به ۱۰۰هزار شغل در آینده با راه اندازی مزارع پرورش میگو و ماهی در قفس در هرمزگان است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *