ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان:

تعداد صنایع آلاینده هرمزگان ۲ برابر شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان یک استان نیمه خشک از لحاظ نزولات جوی است و ریزگردهای منطقه‌ای را داریم که تاثیرات زیادی را در شرق استان و شهرستان جاسک گذاشته است.

بازخبر/حبیب مسیحی تازیانی صبح امروز(۱۸ خردادماه) در نشستی خبری به مناسبت هفته محیط زیست، با اشاره به اینکه امسال با شعار نیم قرن حفاظت از زیست بوم های ایران، بازنگری، نوسازی  و بازسازی هفته محیط زیست را آغاز کرده‌ایم، اظهار کرد:  بیش از ۵۰ سال از تاسیس محیط زیست ایران می‌گذرد و عملکردهایی را در این زمینه داشته ایم.

وی ادامه داد: ایجاد ساختار و قوانین مهم مثل قانون بهسازی ، قانون مدیریت پسماند، هوای پاک و حفاظت از خاک در راستای حفاظت از محیط زیست شکل گرفته است.

مسیحی تازیانی خاطرنشان کرد: استان هرمزگان دارای اکوسیستمی بسیار پویا است، هرمزگان دارای مرز آبی به مساحت ۲۲۳۸ کیلومتر می باشد که ۳۸ درصد کل مرز آبی ایران را دارا است و تعداد ۱۴ جزیره با اکوسیستم های خشکی و آبی را در بر گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه  ۱۹ منطقه تحت مدیریت داریم که ۵ منطقه آن به عنوان تالاب های بین المللی هستند، تشریح کرد:که همه این مناطق در نوار ساحلی و جزایر ما قرار گرفته اند.

مسیحی تازیانی به ظرفیت تالابی این استان پرداخت و اظهار کرد: ۱۴ درصد  تالاب‌های کل کشور در این استان وجود دارد و از لحاظ تالاب های دریایی جزو دومین وسعت تالاب دریایی کشور قلمداد می شویم.

وی اضافه کرد: بزرگترین کلونی جنگل های حرا در منطقه خورخوران  شهرستان بندرخمیربه عنوان بی نظیر ترین جنگل های حرا جهان را داریم و تالاب رودخانه گز  به عنوان شاخص تالاب های جنوب کشور از لحاظ گونه ای می باشد که بکر بودن   این تالاب منحصر به فرد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان تصریح کرد: تاکنون در عرصه حفاظت، کمترین تعارض در یک میلیون هکتاری که تحت مدیریت هست، داشته ایم که  با توجه به کمبود نیروی کار در اداره کل محیط زیست استان هرمزگان ،تمام کارکنان با جان و دل کار می کنند و  تعرض کمتر از ۲ درصد در مناطق باعث شده است که کمترین خدشه ای در محیط زیست استان شکل گیرد.

مسیحی تازیانی با اشاره به اینکه امسال سرآمد همه خشکسالی ها با کمترین ریزش نزولات جوی با مشکل زیستی مواجه شده ایم، خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی با کمک سمن ها و همچنین دوست‌داران محیط زیست است انجام شده است که نمونه آن می توان به حفاظت از گونه های حیات وحش، آبرسانی ها، ایجاد مخازن سطحی در مناطق خشک کوهستانی و انتقال آب از ذخیره گاه ها توسط ابزارهای انتقال اشاره کرد.

وی به ساخت آبشخورها  در غرب استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: به عنوان  استانی هستیم که در این زمینه زبان زد شده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان عنوان کرد: امسال توانستیم در جزایر با توجه به وجود آهو، انتقال علوفه را داشته باشیم و همچنین توانستیم پیش مذاکره ای را با خانه معدن انجام دهیم و اگر به تفاهم برسیم معدن کار های استان هرمزگان به یاری محیط زیست بیایند و امسال را به نحوی که شایسته محیط زیست استان هست به سر کنیم.

مسیحی تازیانی با اشاره به حافظت گونه های نادر هرمزگان، ادامه داد: برای حفاظت از پلنگ ایرانی و خرس سیاه آسیایی پروپوزالی را آماده کرده ایم که شکل آموزش و مواردی چون برخی از اقلام مورد نیاز حفاظت از این گونه از صندوق محیط زیست تهیه کنیم و باعث تلف شدن این گونه در حال انقراض نباشیم.

وی  همچنین به اقدامات اجرایی در حوزه آموزش نیز پرداخت و اظهار کرد: به صورت وبینار های آموزشی و ارتباط مستقیم مجازی با دانش آموزان و از طریق معلمان اقدامات خوبی در حوزه آموزش انجام شد که بین کل استان‌ها مورد تقدیر قرار گرفتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نقش و نگاه رسانه را در این عرصه مهم تلقی و بیان کرد: در این چند سال که بنده به عنوان مدیر بوده ام یک نگاه مثبت رسانه ای را شاهد هستم و  خبرنگاران کمک حال بنده و همکارانم شده اند که با حضور خوب خبرنگاران خیلی از موضوعات را پیگیری کردیم و توانستیم جریان حفاظتی را در حوزه محیط زیست پیگیری کنیم.

مسیحی تازیانی اظهار کرد: استان هرمزگان یک استان نیمه خشک از لحاظ نزولات جوی است و ریزگردهای منطقه‌ای را داریم که تاثیرات زیادی را در شرق استان و شهرستان جاسک گذاشته است.

وی ادامه داد:  در دوره چند ساله داده های متمرکزی را برای مشخص شدن مقادیر ریزگردها نداشتیم اما در حوزه شهرستان های  جاسک، بندر خمیر، بندرلنگه و بندرعباس ایستگاه هایی را تجهیز کرده ایم و پیشنهادهایی را برای شهرستان‌های قشم، و میناب داده ایم که دستگاه‌هایی را خریداری و کمک شایانی برای برآورد میزان خسارت های محیط زیستی در حوزه گردوغبار داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان  گفت: مطالعات خوبی برای جانمایی های آب شیرین کن ها و مطالعات موردی در خصوص بازنگری طرح های مناطق و همچنین مطالعات نیازهای آبی تالاب ها و طرح جامع زیست بوم در رودخانه گز  و خورخوران شکل گرفته است.

مسیحی تازیانی با بیان اینکه  در سال گذشته با توجه به شرایط کرونا و شرایطی که کاهش نیروها در اداره کل را شاهد بوده ایم از  رشد ۴۵ درصدی در حوزه استعلام های محیط زیستی خبر داد.

وی افزود: بالغ بر دو هزار استعلام به اداره کل و شهرستان ها واصل شد که از  برآیند خیلی خوبی همراه بود و موفق شدیم کمتر از ده روز پاسخگویی به استعلامات را داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان  از احداث پاسگاه های محیط بانی در استان هرمزگان خبر داد و اظهار کرد: در سال گذشته دو پاسگاه را شروع به راه اندازی کردیم که یک پاسگاه دریایی در منطقه بندر تیاب به اتمام رسانده ایم و به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

مسیحی تازیانی اضافه کرد:  امسال نیز مراحل آغازین ساخت پاسگاه محیط بانی را در منطقه ساحل طبل و در منطقه هماگ خواهیم داشت که امیدواریم تا پایان سال جاری نیروهای بیشتری را در این مناطق مستقر کنیم تا شرایط حفاظت از محیط زیست بهتر شود.

وی با اشاره به پیگیری شرایط به کارگیری نیروهای استخدامی، خاطرنشان کرد: در طول سه سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰ درصد نیروهای جدیدالاستخدام کارهای آنها دنبال شده است که می توانند در اداره کل محیط زیست استان هرمزگان خدمت کنند که ۲۱ درصد فرا گیری نیروی کار را به ۳۲ درصد  ارتقاء داده ایم  و نیاز اداره کل این استان بر این است که به تمام ظرفیت به کارگیری نیروی انسانی برسد تا  شرایط مناسب نظارت کافی رقم بخورد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان اظهار کرد: هر محیط بان هرمزگانی ۲۱ هزار متر مربع تحت حفاظت خود دارد که با جذب نیروی کار به ۱۸ هزار متر مربع حفاظت می رسد و  شرایط ایده‌آل جهانی آن هر دو هزار هکتار برای یک نفر است.

مسیحی تازیانی به کارکردهای حوزه پسماند اشاره و عنوان کرد: در حوزه پسماند نظارت های خوبی انجام شده است اما عملکرد مطلوب در حوزه مدیریت پسماند شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه انتظار می رفت تمام جایگاه‌های  پسماند شهری به صورت مهندسی اجرا شود، خاطرنشان کرد:  تمام طرح های جامع  پسماند این استان در کارگروه جامع مدیریت پسماند تصویب  و به وزارتخانه ذیربط ارسال شده است و نیاز است مدیریت پسماند در شهرهای ساحلی نیز شکل بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: ما تفکیک پسماند را از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد رسانده‌ایم که ایده‌آل آن بین ۶۰ تا ۶۵ درصد است.

مسیحی تازیانی همچنین به فاضلاب شهری در استان هرمزگان پرداخت و اظهار کرد: در حوزه فاضلاب شهری فقط در چند شهر تصفیه خانه فاضلاب شهری داریم و سایر شهرهای ما فاقد تصفیه خانه فاضلاب هستند.

وی ادامه داد: در شهر رودان، بندر تیاب، جزیره قشم،جزیره کیش، جزیره هرمز ، جزیره بوموسی و بندرعباس تصفیه خانه فاضلاب داریم  که در شهر بندرعباس چندین تصفیه‌خانه وجود دارد که به صورت استاندارد کار می‌کنند که در صورت نقص به آنها اخطار هایی صادر می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان تاکید کرد: شهرهای ساحلی باید در این مدت دارای تصفیه خانه باشند که در حال کارهای مقدماتی هستند و شهر میناب با ۸۰ درصد پیشرفت، مقدمات ایجاد تصفیه خانه را انجام داده است.

مسیحی تازیانی گفت: باید شیوه باز چرخانی  در تصفیه خانه ها تغییر کند که بتوانیم از این نعمت در فروش آن نیز استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مقابله با متخافین در عرصه محیط زیست پرداخت و عنوان کرد: در یگان حفاظت جزو نیرو هایی هستیم که بیشترین سلاح های مجاز و غیرمجاز از متخلفین گرفته ایم و بالغ بر ۱۰۰ قبضه اسلحه در سال گذشته از متخلفین گرفته و تحویل مراجع قضایی داده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان  به اهداف این اداره کل در گام دوم انقلاب اشاره و اظهار کرد: اهدافی در حوزه محیط زیست برنامه ریزی کرده ایم که دستیابی به رتبه های خوب شاخص های عملکردی در محیط زیست که یکی از آنها حفاظت از محیط زیست است، ارزش‌گذاری در محیط زیست و ارزش گذاری مناطق را مطالعه می کنیم که بتوانیم کل مناطق را با ساختار و نوع اکوسیستم این کار را به نحو احسن انجام دهیم.

مسیحی تازیانی استفاده از فناوری های مرتبط و سازگار با محیط زیست ، تشویق سرمایه گذاران در حوزه محیط زیست و دیپلماسی های محیط زیست در حوزه‌های محیط زیست کشورها  را از دیگر اهداف اجرایی برشمرد.

وی همچنین کاهش کربن در صنایع بزرگ تحت عنوان “کم کربن” و پیگیری گازرسانی در صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ،اصلاح الگوهای تولید بهینه سازی مصرف آب و مواد غذایی با فرهنگ سازی را از دیگر برنامه های اجرایی در گام دوم انقلاب عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان  در پایان به صنایع آلاینده این استان پرداخت و اظهار کرد: تعداد صنایع آلاینده نسبت به سال گذشته دو برابر شده است که سال گذشته ۱۲ مورد و امسال ۲۶ مورد بوده و نیروگاه برق بندرعباس که از ۱۰ سال گذشته تاکنون جز صنایع آلاینده به شمار می رود،  هم اکنون نیز در لیست صنایع آلاینده قرار دارد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *