آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
وزیر ارشاد: سیاست دولت روحانی استقراض از بانک مرکزی نبود

آمریکا تلاش می‌‌کند سرمایه‌گذاری در ایران را منع کند/ از برنامه کاهش تورم یکسال جلوتر هستیم/در خصوصی‌سازی موفق عمل نکردیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برجام منجر به برداشته شدن تحریم بانکی شده است، عنوان کرد: البته آمریکا تلاش می‌‌کند کشورهای دیگر را از سرمایه‌گذاری در ایران منع کند و آنچه مقام معظم رهبری به‌عنوان بدعهدی آمریکا گفتند واقعیت دارد.

بازخبر از رشت، علی جنتی ظهر امروز  در یک نشست خبری در رشت با بیان اینکه اقتصاد ما دچار یک بیماری مزمن است، اظهار داشت: ۸ سال جنگ و تحریم‌های ظالمانه‌ای که از خارج کشور تحمیل شد ما را با مشکلات عظیمی روبه‌رو کرد که یکی از آن‌ها بیکاری است.

وی بیکاری را دغدغه اصلی دولت عنوان کرد و گفت: یکی از سیاست‌های دولت ایجاد اشتغال است که در آغاز کار خود دولت با مشکل اساسی رکود تورمی مواجه بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فعالیت و رونق اقتصادی با تورم نیز همراه است، تصریح کرد: در آغاز کار دولت با تورم همراه با رکود مواجه بود که پدیده‌ای نو بود.

جنتی با بیان اینکه دولت توانست تورم ۴۰ درصد را به کمتر از ۱۰ درصد برساند، اظهار کرد: ساختار دولت ساختاری با نیروی انسانی متورم است و فعالیت دولت در حوزه‌های اقتصادی به‌صورت دولتی یا نیمه‌دولتی است و در زمینه خصوصی‌سازی موفق عمل نکردیم.

وی با اشاره به اینکه همه دولت‌ها بعد از انقلاب اسلامی به‌دنبال کوچک‌سازی دولت و واسپاری کار به بخش خصوصی بودند، مطرح کرد: تلاش دولت مبنی بر این است که هرنوع به‌کارگیری نیروی قراردادی و روزانه را ممنوع کند تا تورم نیروی انسانی را مهار و به‌تدریج کاهش دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استقراض از بانک ملی را یکی از اقدامات دولت قبل عنوان کرد و گفت: چاپ پول بدون پشتوانه در دولت قبل منجر به افزایش تورم شد در حالی‌ که دولت در طول ۳ سال فعالیت خود از بانک مرکزی استقراض نکرد.

جنتی با اشاره به اینکه تحریم‌های تحمیل شده از خارج منجر به افزایش ۲۰ الی ۳۰ درصدی قیمت‌ها شده بود، بیان کرد: گاهی یک کالا با حداقل افزایش ۳۰ درصد به کشور وارد می‌شد.

وی با بیان اینکه دولت کنترل می‌کند که قیمت‌ها در کشور افزایش نیابد، اظهار کرد: رئیس جمهور نیز همواره با هرگونه افزایش قیمت مخالف است مگر آنکه به حالت ضروری برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه دولت در نظر داشت تورم را تا شهریور ۹۶ به کمتر از ۱۰ درصد برساند، خاطرنشان کرد: اکنون دولت از برنامه خود یکسال جلوتر است و تلاش می‌کند تورم را به ۸ الی ۷ درصد برساند.

وی هنر گروه مذاکره کننده جمهوری اسلامی را شفاف‌سازی عنوان کرد و گفت: گروه ۱+۵ اعتراف کرد که فعالیت‌های جمهوری اسلامی از آغاز تاکنون صلح آمیز بوده و ما نیز در مذاکرات می‌خواستیم تحریم‌ها برداشته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مذاکرات هسته‌ای را یک مذاکرات برد-برد اعلام کرد و مطرح کرد: بالاتر از رفع تحریم‌ها تغییر چهره بین المللی جمهوری اسلامی بود و ایران هراسی که آنها به راه انداخته بودند، برداشته شد.

جنتی با بیان اینکه برجام منجر به برداشته شدن تحریم بانکی شده و می‌توانیم جنس از خارج وارد کنیم، عنوان کرد: البته آمریکا تلاش می‌‌کند کشورهای دیگر را از سرمایه‌گذاری در ایران منع کند و آنچه مقام معظم رهبری به‌عنوان بدعهدی آمریکا گفتند واقعیت دارد.

وی راه نجات اقتصاد کشور را اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: باید صادرات کالای غیرنفتی را افزایش دهیم و همچنین فرهنگ استفاده از کالای داخلی نیز افزایش یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ کتابخوانی در کشور جا نیفتاده است، بیان کرد: فضای مجازی و استفاده از موبایل و تبلت موجب کاهش کتابخوانی در کشور شده است و باید نشست‌های کتابخوانی در کشور برگزار شود.

جنتی از چاپ ۸۰ هزار عنوان کتاب در سال گذشته در کشور خبر داد و اظهار کرد: بسیاری از این کتاب‌ها برای نخستین بار چاپ شده‌اند و تعدادی از این کتاب‌ها برای نوزدهمین بار و حتی بیست و ششمین بار چاپ شدند.

وی افراد مراجعه کننده به سینماهای کشور را در ۳ ماه نخست امسال ۸ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: در سه ماه نخست امسال سینماهای کشور بیش از ۶۰ میلیارد تومان فروش داشتند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *