اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

فرهنگ کار خیر در کشور باید به‌طور سازمان‌یافته نهادینه شود

جشن خیریه کانون دانشجویی سیب سرخ دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با حضور چهره‌های مطرح علمی، ورزشی و … کشور در تالار شهدای این دانشگاه برگزار شد.

 باز خبر,به گزارش خبرنگار ایسنا ، پروفسور امیدعلی شهنی کرم‌زاده چهره ماندگار ریاضی کشور و استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، در این مراسم اظهار کرد: فرهنگ کار خیر باید در کشور و استان تبلیغ شود تا اهمیت آن جا بیفتد و نهادینه شود؛ در کشورهای پیشرفته تمامی کارها توسط دولت و مسئولان انجام نمی‌شود بلکه بسیاری از آن‌ها توسط مردم و کانون‌های خیریه انجام می‌گیرد. باید از همین امروز از افکار و انرژی خوب جوانان استفاده کرد.

وی با بیان این‌که می‌توان از راه‌های متفاوتی به زندانیان جرایم غیرعمد کمک کرد، افزود: افرادی مانند شما دانشجویان می‌توانند شاکیان این مجرمان را پیدا کنند تا برای عمل ناخواسته این افراد از شاکیان رضایت بگیرند.

این چهره ماندگار ریاضی کشور با مروری بر تاریخچه‌ احداث ساختمان‌های دانشگاه کرمان، گفت: در آن زمان که این دانشگاه احداث شد، دولت برای ساخت یک دانشکده مبلغی معادل ۸۰۰ هزار تومان اختصاص می‌داد اما برای اینکه این دانشکده تبدیل به دانشگاه شود، عده‌ای از مردم کرمان نزد فرد خیری به نام مهندس افضلی‌پور رفتند و این شخص در آن زمان ۷۱ میلیون تومان به این منظور در اختیار آن‌ها گذاشت و بدین ترتیب دانشگاه کرمان به دست او ساخته و نامش جاودانه شد؛ با این حال بسیاری از افراد هستند که حتی با وجود ثروت بیشتر، در این زمینه شناخته‌شده نیستند.

فرهنگ‌سازی و انجام امور خیریه کار جوانان است

شهنی کرم‌زاده خطاب به دانشجویان تصریح کرد: کمک به فرهنگ‌سازی و انجام امور خیریه کار شما جوانان است و دولت به‌خوبی شما نمی‌تواند این کار را انجام دهد؛ با برگزاری این برنامه‌ها و دعوت از چهره‌های ملی، مردم را به انجام کار خیر سوق دهید. در دیگر کشورها اغلب کارها توسط انجمن‌های خیریه انجام می‌شود اما در کشور ما متأسفانه این فرهنگ به قدر کافی جا نیافتاده است.

وی افزود: دانشجویان وظیفه دارند که ضمن تحصیل، مردم عادی را به انجام کار خیر آگاه و ارشاد کنند چراکه قشر مورد اعتماد مردم هستند و در سال‌های آینده اداره کشور را به‌دست می‌گیرند. این امر باید به‌طور سیستماتیک نهادینه شود.

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: اگر اعضای هیأت‌علمی به‌طور سازمان‌یافته ماهانه مقدار ناچیزی از حقوق خود را به این امر اختصاص دهند، مبلغ زیادی جمع‌آوری می‌شود. مردم باید بفهمند جای کار خیر در جامعه فراوان است و بسیاری از کارها، خیر تلقی می‌شوند.

همچنین در این مراسم یدالله اخلاقی کارشناس و تحلیل‌گر کشتی، گفت: امیدوارم دانشجویان کار خیر را در تمام زندگی دنبال کنند و بدانند کار خیر تنها با اهدای پول نیست بلکه حتی گرفتن دست یک نیازمند و رساندن او به خانه، کاری خیر است.

حبیب‌الله اخلاقی کشتی‌گیر المپیکی خوزستان، نیز در این مراسم اظهار داشت: امیدوارم بیش از این شاهد برگزاری این برنامه‌های خیریه باشیم که توسط دانشجویان و نه مسئولان و دولت برگزار می‌شوند؛ همین حضور دانشجویان است که سبب دلگرمی و شادی در کار می‌شود.

جواد حردانی دارنده مدال نقره پارالمپیک ریو نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد که دانشجویان و مردم در سال‌های آینده هم در این فضای معنوی به همنوعان خود کمک کنند.

برنامه‌ای برای گره‌گشایی از مشکلات دانشجویان و زندانیان غیرعمد

همچنین سعید مسیحی دبیر کانون خیریه دانشجویی سیب سرخ دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، در حاشیه برگزاری این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: موفقیت‌های امروز ما مرهون از خود گذشتگی‌های رزمندگان، شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم است که امروز در امنیت می‌توانیم به اجرای چنین فعالیت‌هایی بپردازیم.

وی با اشاره به تأسیس این کانون در سال گذشته، گفت: متأسفانه به دلیل افتتاحیه دیرهنگام کانون، فعالیت‌ها آن‌طور که در برنامه پیش‌بینی شده بود، پیش نرفت اما در این مراسم با حضور افرادی از سازمان نظام پزشکی و چهره‌های مطرح ملی، خواهیم توانست گره‌هایی از مشکلات دانشجویان و زندانیان جرایم غیرعمد را بگشاییم. این زحمات تنها با انگیزه و عشق انجام می‌شود همان‌طور که همواره تأکید دین مبین اسلام و فقها بر این بوده که نسبت به گره‌گشایی از کار مردم عجولانه و بی‌صبرانه تصمیم بگیریم.

دبیر کانون خیریه دانشجویی سیب سرخ دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز درباره برنامه‌های آتی این کانون عنوان کرد: برنامه امشب برای تأمین جهیزیه زوج‌های دانشجو و افراد نیازمند در نظر گرفته شده است، همچنین تأکید زیادی بر حوزه بهداشت و درمان داریم که پزشکان بسیاری تاکنون دعوت ما را پذیرفته‌اند تا در این بخش با کانون همکاری کنند، به‌طور مثال رییس دانشکده دندانپزشکی به‌شدت با کانون همکاری دارد.

مسیحی ادامه داد: با توجه به آغاز دیرهنگام سال تحصیلی جدید و تقویم آموزشی دانشگاه، در انتظار ورود دانشجویان جدید هستیم تا کتاب‌های دانشجویان سنوات گذشته را که دیگر نیازی به آن‌ها ندارند در اختیار دانشجویان محروم قرار دهیم تا بدین ترتیب هزینه‌های تحصیل آن‌ها کاهش یابد و با حداقل هزینه‌ بتوانیم در راستای محرومیت‌زدایی بکوشیم.

وی افزود: این کانون اکنون یک ‌هزار و ۷۰۰ عضو دانشجو و ۳۰۰ عضو از کارکنان دانشگاه دارد و قرار است که از اعضای هیأت‌علمی نیز برای مشارکت در فعالیت‌های کانون دعوت شود تا با تداوم بیشتر و به‌صورت ماهانه کارهای خیر را پیش ببریم. افراد خارج از دانشگاه نیز در هر شغلی که باشند، می‌توانند در صورت تمایل با کانون همکاری کنند.

 به گزارش خبرنگار ایسنا؛ در این مراسم از سوی چهره‌های ملی، دانشکده‌های پرستاری و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، سازمان نظام پزشکی و … مبالغی جهت امور خیریه به این کانون اهدا شد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *