ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

شیرینی که توسط مظفرالدین شاه معروف شد

یکی از قم پژوهان مطرح استان قم گفت: سوهان بیش از ۱۰۰ سال قدمت داشته و یکی از اصیل ترین شیرینی های کشور است که به عنوان نماد استان قم و نخستین سوغات زائران شناخته می شود و ما به دنبال جهانی کردن این برند هستیم.

 باز خبر,به گزارش ایسنا، سید محسن محسنی از قم پژوهان مطرح در این جلسه عنوان کرد: سوهان سوغات منحصر به فرد قم است و باید تاریخچه تولید آن و سند قدمت این سوغات شیرین به همت پیشکسوتان سوهان تدوین گردد. در مورد سوهان کوتاهی شده تا جایی که برخی از شهرها درصدد ثبت سوهان به نام خود هستند. در این زمینه لازم است سوهان قم با توجه به قدمت آن به ثبت برسد.

وی بیان کرد: می‌توان علاوه بر این که بازارهای جهانی را به دست بیاوریم این سوغات و پیشینه آن را به جهان معرفی کنیم به ویژه اینکه یکی از رموز مهم طبخ سوهان، استفاده از شیوه های سنتی است که باید مردم با این شیوه ها که از دیر باز مرسوم بوده آشنا شوند. در روند تولید سوهان اصطلاحاتی با گویش قمی وجود داشته که حتی این اصطلاحات می تواند به عنوان سندی در اثبات قدمت تولید سوهان در قم به ثبت برسد.

 جهانگیری، معاون اتحادیه سوهانی و حلوایی استان قم نیز یادآور شد: پیشکسوتان سوهان، اصطلاحات شیرینی در زمان طبخ داشتند. “هنوز تاب نیامده”، “چاشنی اش را بریز”، “آتیش اش را بالا ببر”، “دم نرسیده”، “تابش زیاده”،”کم تابه” و …از جمله این اصطلاحات است که در راستای گردآوری و تدوین آن به عنوان سندی مهم در تلاش هستیم.

وی عنوان کرد: از ویژگی های مهم سوهان این است که هیچ تناسبی با مکانیزاسیون ندارد و با دستگاه نمی توان آن را عمل آورد و بسیاری از شیوه های طبخ آن قدیمی است. تنها دستگاه هم زن برقی آن ۴۰ سال است که برای سوهان پزی ها باب شده است.

جهانگیری همچنین بیان کرد: در صدد اخذ استانداردهای جهانی به منظور توسعه صادرات هستیم و امیدواریم در این باره با حمایت های لازم بتوان گام های بزرگی برداشت هر چند راه اندازی خوشه سوهان اثرات مثبتی در ارتقای جایگاه این سوغات قم داشت.

وی گفت:در تولید سوهان از جوانه گندم، زعفران، پسته، هل استفاده می شود که هر کدام دارای ارزش غذایی بالاست و می تواند به عنوان یک منبع خوب در تامین انرژی در طول روز به شمار رود و حتی یک نوع دسر سوهان در این باره تولید می شود که با استقبال خوبی از طرف مسافران و زائران و شهروندان مواجه شده است.

معاون اتحادیه سوهانی و حلوایی استان قم خاطرنشان کرد: هرچند متاسفانه برخی از تولید کنندگان غیرمجاز با افزودنی های شیمیایی در صدد تقلب در این سوغات اصیل هستند که در این خصوص فعالیت هایی در جهت شناسایی این واحدهای متخلف در دست بررسی است.

وی بیان کرد: صنعت سوهان با چالش هایی مواجه است که در این ارتباط اکتفا به بازارهای داخلی، عدم توجه به کیفیت سوهان و بی توجهی به بسته بندی، تبلیغات و بازاریابی و عدم شناخت رقبای بین المللی و بازارهای جهانی از مهم‌ترین موانع پیش روی این صنعت است.

در این جلسه همچنین محمد فقیهی یکی از اعضای بنیاد قم پژوهی و از مدیران سابق صنعت و معدن در استان قم در خصوص سوهان توضیح داد:سوهان قم از دیر باز در جهان شناخته شده است و در واقع قم را با سه سوغات سوهان، فرش ابریشم و فندق وشنوه می شناسند.

وی افزود: در گذشته سوهان در عطاری ها به فروش می رسید و جنبه درمانی داشت که با راه اندازی صحن عتیق در ۱۰۰ سال گذشته و خوردن آن توسط مظفری الدین شاه شناخته شد.

فقیهی اظهار کرد: در فرهنگ معین سوهان به معنای دلپذیر و مطبوع هم آمده است و از طرفی به معنای بریده شدن است. با توجه به اینکه غذای سنگین را می برد این اصطلاح برای آن به کار گرفته شده است. پیشکسوتان بزرگی در قم در جهت طبخ سوهان فعالیت داشته اند و برندهای مهمی وجود دارد که به سوهان اعتبار می بخشد.

این عضو بنیاد قم پژوهی بیان کرد: روزانه ۲۵ تن سوهان در قم تولید می شود که ۶۰ درصد آن توسط قمی ها به مصرف می رسد و این جای پرسش باقی می ماند که پس سهم صادرات این محصول چه میزان خواهد بود.

وی تصریح کرد:در سال ۷۰ در نمایشگاهی در مونیخ سوهان در دید تماشاچیان به طبخ رسید که ظرفیت تبلیغی مهمی به شمار می رفت. ما باید چنین ظرفیتی را در سطح جهان به وجود بیاوریم ضمن اینکه استانداردها و ایزوهای جهانی را نیز در نظر بگیریم تا محصولات ما با سلامت کامل صادر شود.

فقیهی عنوان کرد:جوانه گندم در سوهان دارای انواع ویتامین های گروه B است که برای رفع خستگی مفید است و حتی زعفران داخل آن هم جنبه دارویی دارد. اخیرا شرکتی در اروپا از زعفران به تولید داروهای ضد افسردگی می پردازد که با چندین برابر قیمت با نام عصاره زندگی به فروش می رسد اما این ظرفیت های مهم اقتصادی مورد غفلت ما قرار گرفته است.

وی گفت: خوشه های اقتصادی در سال ۱۹۹۰ در جهان شکل گرفت و ما در سال ۲۰۰۰ آن را وارد کشور کردیم این خوشه ها به لحاظ اقتصادی دارای اهمیت زیادی است و می توان به توسعه واقعی با تکیه بر ظرفیت های داخلی دست یافت.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *