اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
یادداشت/

ضعف مدیریتی علت اصلی ناکارایی در شرکت‌های تعاونی هرمزگان

مدیریت تعاونی‌ها در هرمزگان باید کاملا علمی و مبتنی بر یافته‌های نوین مدیریتی باشد چراکه مدیریت یک شرکت موفق نیازمند بهبود مستمر دانش و مهارت‌های مدیریتی است.

بازخبر از بندرعباس، عوامل موثر بر موفقیت مدیریت در شرکت‌های استان هرمزگان معمولا از نظر دو بعد اصلی (بعد مدیریت عملکردی در شرکت‌ها و بعد مدیریت بازاریابی) و ابعاد فرعی موجود در هرکدام از ابعاد اصلی مذکور مورد بررسی قرار می‌گیرند.

امروزه تعاون اهرم مناسبی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی به‌ویژه در استان هرمزگان به‌شمار می‌رود که می‌تواند در استفاده بهینه از شرایط زندگی، کار و تولید و ارتقای سطح درآمد و وضعیت اجتماعی جامعه موثر باشد.

تجربه کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد تعاونی‌ها بهترین سازمان‌هایی هستند که موفق شده‌اند زمینه تجمع نیروهای پراکنده و متفرق و در عین حال با استعداد و باانگیزه را فراهم سازند.

متاسفانه در سال‌های اخیر نیز با وجود تزریق منابع مالی، هنوز این بخش نتوانسته است جایگاه واقعی خود را در حوزه اقتصادی استان هرمزگان پیدا کند لذا به‌نظر می‌رسد منابع مالی تنها بخشی از مشکلات تعاونی‌ها بوده و ریشه مشکلات را باید در جای دیگر جستجو نمود به باور صاحبنظران، ریشه غالب مشکلات هرمزگان چه در بخش تعاون و غیر تعاون به ساختارهای مدیریتی برمی‌گردد.

مدیریت باید کاملا علمی و مبتنی بر یافته‌های نوین مدیریتی باشد. مدیریت یک شرکت موفق نیازمند بهبود مستمر دانش و مهارت‌های مدیریتی است. این‌ها اصول ساده و در عین حال ارزشمندی هستند که بزرگترین و موفق‌ترین شرکت‌های دنیا با جدیت پیگیری و اجرا می‌کنند.

بهبود مدیریت، یک موضوع مهم روز در دنیا است که اصول و چارچوب مشخصی را برای دگرگون کردن و متحول نمودن سازمان‌ها از نظر ساختار، گردش کار، شناسایی فرآیندهای اصلی و فرعی، فرهنگ سازمان و … ارائه می‌دهد تا با استفاده از آن‌ها بتوان سازمان‌ها را در دنیای پرتلاطم و نامطمئن امروز کارا و اثربخش نمود.

امروزه با وجود پیدایش مکتب‌های مختلف مدیریتی و تحریر کتاب‌ها و مقالات مختلف در این زمینه و همچنین تاثیر مدیریت علمی در انقلاب صنعتی و فراصنعتی، هنوز در هرمزگان مشاهده می‌شود که بسیاری از مدیران بخش‌های مختلف، کارشناسانی(مهندسان) هستند که در رشته فنی خاصی تحصیل و تجربه دارند اما آگاهی لازم از علم مدیریت ندارند، این امر موجب تداخل وظیفه و گاه فعالیت نامربوط و عدم تخصصی شدن و آشفتگی امور شده است این مساله نشان‌دهنده عدم تعریف درست و شناخت صحیح از مدیر و مدیریت در جامعه است.

در بررسی‌های سطحی از وضعیت شرکت‌های تعاونی در سطح استان، مشکلات عدیده‌ای همچون پائین بودن ارزش افزوده، بالا بودن قیمت تمام شده، بی‌کیفیتی محصول تولیدی، قابل رقابت نبودن محصولات تولیدی با محصولات مشابه خارجی، نبود استانداردهای لازم در محصولات جهت صادرات، کمبود نقدینگی، ناتوانی در قسمت‌بندی و تعیین صحیح بازار هدف، فقدان درک و شناخت درست از نیازها و رفتار مصرف کننده، شیوه‌های ارتباطی نامناسب (تبلیغات) با مشتریان و ذینفع‌های شرکت، نبود دانش جایگاه‌یابی و ایجاد تمایز در بازار، کمبود نیروهای متخصص و مدیران کارآمد در مدیریت و … به چشم می‌خورد که به اعتقاد صاحب‌نظران، ناشی از ضعف در اعمال مدیریت در این شرکت‌هاست.

در حقیقت می‌توان گفت علت اصلی ناکارآیی در شرکت‌های تعاونی در هرمزگان، ضعف مدیریتی است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، (عوامل و چالش‌های مدیریتی غیر کارشناسی و نوعا سلیقه‌ای مدیران) و (ناتوانی مدیران برای طراحی الگوی استراتژیک در توسعه و پیشبرد تحرکات تعاونی‌ها) از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی تعاونی‌ها هستند پائین بودن سطح تحصیلات کلاسیک و تجربه‌های روز در مدیریت تعاونی‌ها یکی دیگر از موانع و مشکلات عدم تحقق سیاست‌های بخش تعاون است.

از طرف دیگر، الگوهای موفق مورد استفاده در شرکت‌های بزرگ و مطرح دنیا (سونی، دل، سون، هارلی دیوید، …) نشان می‌دهد که آن شرکت‌ها ضمن رعایت اصول و مبانی مکاتب مطرح شده مدیریت، فرآیند مدیریت بازاریابی را نیز با ظرافت کامل اجرا نموده‌اند و بسیاری از اصول نوپدید مدیریت بازاریابی، ناشی از ابتکارات علمی شرکت‌های نوآور و موفق جهان است.

با این تفاسیر، پیشرفت و توسعه پایدار در بخش تعاون هرمزگان مستلزم توانمندسازی مدیران و بهبود مهارت‌های اجرایی آنها خواهد بود و بررسی‌ها حاکی از آن است که مدیران شرکت‌های تعاونی از نظر آشنایی و به‌کارگیری شاخص‌های برنامه‌ریزی، هدایت، هماهنگی، تدوین استراتژی، تجزیه و تحلیل رقابت، آمیخته بازاریابی، تعیین بازار هدف، موضع یابی و تعیین رویه‌های کنترل نقطه ضعف دارند.

به‌همین دلیل الزام شرکت‌ تعاونی‌های استان به تهیه و ارائه برنامه اجرایی، ضابطه‌مند کردن انتخاب مدیران از طریق اعمال فرآیند منطقی در گزینش و ارتقا، تشویق به اجرای سیستم‌های استاندارد مدیریتی، الزام مدیران به طی دوره‌های آموزشی کاربردی جهت آشنایی با الگوهای هدایت و رهبری و تاسیس شرکت‌های تعاونی مشاوره فنی و تخصصی مدیریتی سبب آشنایی بیشتر مدیران با مولفه‌های مدیریت عملکردی و بهبود مهارت‌های مدیریتی در این بعد خواهد شد.

همچنین ایجاد واحد تحقیقات بازار در اتاق تعاون جهت تحلیل شرایط بازار برای شرکت‌ها، معرفی سایت‌های مفید و مرتبط با کسب و کار و تجارت، پرداخت یارانه برای تعاونی‌هایی که به کیفیت و بسته‌بندی و تبلیغات توجه دارند، معرفی توزیع کننده‌های ملی و منطقه‌ای به تعاونی‌ها و ایجاد تسهیلات برای عقد قراردادهای توزیعی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای تحلیل موضع یابی در شرکت‌های موفق داخلی و خارجی سبب آشنایی بیشتر مدیران با مولفه‌های مدیریت بازاریابی و بهبود مهارت‌های مدیریتی در بعد بازار خواهد شد.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *