توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10 ﺷﺎﺩی، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت افراد دارد
مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان:

تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها راهکاری برای افزایش آب سفره‌های زیرزمینی است

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان گفت: تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها به روش پخش سیلاب در دشت‌ها راهکاری است که تاکنون در خیلی از مناطق کشور اجرا شده است که بانفوذ سیلاب به درون آبخوان علاوه برافزایش حجم مخزن و جلوگیری از روند شدید افت سطح آب زیرزمینی سبب کنترل سیل نیز می‌شود.

بازخبر / از بندرعباس، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، هوشنگ ملایی اظهار داشت: افت زیاد سطح ایستایی و روند نامطلوب کمی و کیفی آبدهی چاه‌ها، چشمه و قنات‌ها در اغلب دشت‌ها، به هم خوردن تعادل آبی و به تبع آن تعادل زیست محیطی حوزه‌های آبخیز، ناپایداری کشاورزی و در نهایت تشدید روند بیابان‌زایی در کشور معلول مستقیم بهره برداری بیش از حد از منابع آب زیر زمینی است.

وی درخصوص وضعیت دشتهای استان هرمزگان افزود : عمده دشت‌های استان دارای بیلان منفی هستند و از لحاظ پتانسیل آب زیرزمینی ضعیف بوده و از نظر شوری نیز غیرقابل استفاده می‌باشند.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان با اشاره به افت سطح آب در دشت‌ها تاکید کرد: طی دو دهه خشکسالی آب دشت‌های استان بخصوص دشت کردی شیرازی حدود ۴۰ متر افت کرده است.

ملایی گفت: در راستا حفاظت از منابع آب زیرزمینی و احیای دشت‌ها طرح‌های تغذیه مصنوعی متعددی در دست اجرا و مطالعه داریم.

وی با اشاره به طرح‌های در حال اجرا تصریح نمود: عملیات تکمیلی تغذیه مصنوعی شمیل و آشکارا در شهرستان حاجی‌آباد با پیشرفت  فیزیکی۷۰ درصدی  عملیات تغذیه مصنوعی دشت بنو در شهرستان پارسیان با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی و تغذیه مصنوعی لاورمیستان بستک در حال انجام می‌باشد.

وی همچنین در خصوص طرح‌های در دست مطالعه افزود: طرح‌های تغذیه مصنوعی میناب، دهنگ فتوئیه، گزیر، کرمون، دهستان بالا و شهدادی نیز پس از مطالعات و بررسی‌های اولیه به زودی عملیات اجرایی آن‌ها نیز آغاز خواهد شد.

 ملایی کنترل و مهار سیلاب‌ها و ذخیره مقدار مازاد آن، به تعادل رسانیدن وضعیت آبخوان‌ها، جلوگیری از پدیده نشست زمین و استفاده از ظرفیت مخزن زیرزمینی برای ذخیره آب مازاد در فصل غیر زراعی را از جمله مزیت‌های اجرای این طرح‌ها ذکر کرد و افزود: با احداث حوضچه‌های تغذیه مصنوعی در این دشت‌ها تا حدود زیادی کاهش محسوس آب سفره‌های زیرزمینی را به تأخیر خواهد انداخت.

این مقام مسؤول افزود: وسعت دشت‌های استان هرمزگان حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع می‌باشد که منابع آب زیرزمینی و سطحی استقرار یافته در آن‌ها جهت توسعه کشاورزی و سایر مصارف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ملایی گفت: در استان هرمزگان به طور متوسط سالانه از ۵/۱ میلیارد متر مکعب آب برداشتی از منابع آب زیرزمینی، بیش از ۹۰ درصد بخش کشاورزی و مابقی آن در بخش شرب، بهداشت  و صنعت مصرف می‌شود.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *