توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10 ﺷﺎﺩی، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت افراد دارد
سودای خوش صدایی

از آرزوی آواز تا جراحی حنجره/ تبلیغات پزشکی که «جان» می‌گیرد

بازخبر / «اگر می‌خواهید به جرگه خوش‌صداترین خواننده‌ها درآیید و صدایی نرم و مخملی و بدون خش داشته باشید. حنجره‌تان را به ما بسپارید و با یک جراحی ساده به جمع خوش صدایان دنیا بپیوندید» این موضوع یکی از تبلیغاتی بوده که این روزها در کیلینیک‌های زیبایی بدان توجه شده و افراد زیادی را به […]

بازخبر / «اگر می‌خواهید به جرگه خوش‌صداترین خواننده‌ها درآیید و صدایی نرم و مخملی و بدون خش داشته باشید. حنجره‌تان را به ما بسپارید و با یک جراحی ساده به جمع خوش صدایان دنیا بپیوندید» این موضوع یکی از تبلیغاتی بوده که این روزها در کیلینیک‌های زیبایی بدان توجه شده و افراد زیادی را به بهانه خوش صدا شدن به سمت خود می‌کشاند.

خوش صدایی شاید آرزوی بسیاری از افراد به ویژه در سنین جوانی باشد تا در کنار آن بتوان به شهرت هم دست یافت. بر همین اساس برخی افراد سودجود از این آمال و آرزوی افراد نگذشته و تلاش کرده اقداماتی برای تبلیغات خوش صدا شدن انجام دهند تا از این طریق پولی به جیب زده و بار خود را ببندند.

مهدی خواجوی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت ودرمان خبرگزاری فارس، در ارتباط با تبلیغات شبکه‌های اجتماعی در مورد جراحی حنجره برای زیبایی صدا، اظهار داشت: جراحی حنجره به طورکلی اعمال فونوسرجری نامیده می‌شود که برای خوش‌صدا شدن نیست، بلکه ممکن است مقداری تن صدا را تغییر داده و یا آن را بم‌تر یا زیرتر کرد، البته تغییر کشش طناب صوتی (عمل جراحی فونوسرجری) اصولاً برای کسی که مشکل تکلم داشته یا بر روی طناب صوتی خود ندول دارد استفاده شده تا بتوانیم صدای فرد را به حالت طبیعی بازگردانیم.

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی گفت: جراحی حنجره در واقع برای خوش‌صدا شدن معجزه نکرده و به طور مثال،  انکرالاصوات فردی را نمی‌تواند به صدای خوش یک خواننده آوازه‌خوان تبدیل کند، بنابراین تبلیغات ارائه شده در این زمینه فریبنده بود و از لحاظ پزشکی تأیید نمی‌شود.

خواجوی با تأکید بر اینکه دستکاری حنجره برای فردی که سالم بوده و هیچ مشکلی ندارد، عوارض زیادی را می‌تواند برای فرد به همراه داشته باشد، گفت: انجام عمل جراحی غیرضروری بر روی هر عضوی از بدن می‌تواند مشکل‌ساز شود که در این زمینه آسیب‌های طناب صوتی، آسیب به ساختمان‌های داخل حنجره، تغییر صدا به سمت حالت غیرطبیعی و … از جمله مشکلات خواهد بود.

وی تأکید کرد: فونوسرجری یا جراحی حنجره برای خوانندگانی که مشکل گرفتگی صدا داشته نیز کاربرد دارد و از این طریق می‌توان عامل یا مشکلی را برطرف کرد تا صدای فرد به حالت اولیه برگردد و با تغییر طول و کشش طناب صوتی، صدا کمی زیر یا بم‌تر می‌شود.

این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی خاطرنشان کرد: زمانی که یک دلیل پاتولوژی برای فرد وجود داشته باشد، به طور مثال؛ فلج طناب صوتی یک‌طرفه ایجاد شده باشد می‌توان با اعمال جراحی حنجره صدای فرد را به حالت طبیعی بازگرداند.

*تبلیغات جایی در خدمات سلامت ندارد

محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در ارتباط با تبلیغات پزشکان و کیلینیک‌های زیبایی اظهار داشت: به طور کلی در حوزه خدمات سلامت کلمه‌ای به اسم تبلیغات نداریم و اگر هم باشد منظور اطلاع‌رسانی بوده که طبق مصوبه مجلس سازمان نظام پزشکی مسئول نظارت بر این اطلاع‌رسانی و تبلیغات به شمار می‌رود.

وی افزود: در این زمینه آیین‌نامه‌ای در شورای عالی نظام پزشکی تصویب و به حوزه‌های ذی‌ربط ابلاغ شده است که براساس آن هر کسی بخواهد در حوزه خدمات سلامت، تجهیزات، مواد خوراکی و آشامیدنی تبلیغی انجام دهد یا اطلاع‌رسانی کند باید از سازمان نظام پزشکی مجوز دریافت کند. همچنین در این آیین‌نامه مشخص کرده‌ایم که در حوزه خدمات سلامت چه عناوینی را می‌توانند استفاده کنند.

*خاطیان به دادسرای انتظامی معرفی می‌شوند

وی با تأکید براینکه خاطیان در این زمینه به دادسرای انتظامی معرفی می‌شوند، گفت: البته باید قبول کنیم که نظارت بر این مسئله در فضای مجازی همچون صفحات اینستاگرام سخت است ولی به طور کلی تبلیغات و اطلاع‌رسانی اگر اغواکننده باشد و به غیر از محل کار و نوع کار اطلاع دیگری انجام گیرد تخلف صورت گرفته و سازمان نظام پزشکی در این زمینه برخورد لازم را انجام می‌دهد.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه هیأت‌های نظامی این تخلفات تبلیغاتی را بررسی می‌کنند، گفت: سازمان نظام پزشکی مدعی العموم است و اگر فردی هم شکایتی در این زمینه داشته باشد ما آن را بررسی خواهیم کرد. البته کمیسیون تبلیغات سلامت متشکل از نمایندگانی از وزارت بهداشت، وزارت ارشاد، شهرداری، صداوسیما و شورای عالی نظام پزشکی همچنین مدعوینی از هیأت‌های علمی داریم که جلسات آن ماهانه یکبار در سازمان نظام پزشکی برگزار و مجوزها و دستورالعمل‌ها در آن صادر می‌شود.

حال باید دید که آیا مسئولان اقدام موثر در جهت مقابله و پیشگیری از این موضوع را انجام داده یا همچنان در سایه سکوت مسئولان و ناآگاهی برخی مردم، متخلفان حوزه پزشکی همچنان در فضای مجازی جولان داده و علاوه بر سرکیسه کردن مردم، جان آنها را قربانی می‌کنند؟

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *