توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10 ﺷﺎﺩی، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت افراد دارد
عراقچی خبر داد؛

تشکیل «کمیسیون مشترک برجام» در جمعه این هفته

عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: آخرین وضع مذاکرات با کشورهای اروپایی به نمایندگان مجلس ارائه شد و جمعه همین هفته، جلسه «کمیسیون مشترک برجام» تشکیل می شود.

بازخبر / سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه، با اشاره به جلسه مشترک با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که عصر امروز (سه شنبه، ۳۰ اردیبهشت) برگزار شد، گفت: آخرین وضع مذاکرات با کشورهای اروپایی برای اینکه آیا می توانند انتظارات و خواسته هایمان در برجام را بدون حضور امریکا تامین کنند به نمایندگان ارائه شد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه اظهار کرد: باید یادآور شد هفته گذشته جلسه وزاری خارجه ایران، سه کشور اروپایی و موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار و در پایان جلسه بیانیه خوبی از طرف کشورهای اروپایی مبنی بر اینکه تعهدشان برای ادامه برجام و تامین خواسته های ایران و شروع مذاکرات کارشناسی برای تامین اهداف مد نظر ایران است صادر شد.

وی ادامه داد: برخی از اهداف مد نظر که در بیانیه برشمرده شده اعم از ادامه فروش نفت، گاز و محصولات نفتی، تعاملات موثر بانکی، تعاملات حمل نقل هوایی، ریلی و دریایی، احترام به توافقنامه های انعقاد شده، حمایت از شرکت های اروپایی و غیره است. بنابراین اروپایی ها قبول کردند مذاکراتی داشته باشیم تا مشخص شود که آنها می توانند این موارد را تامین کنند یا خیر.

عراقچی افزود: اعتقاد داریم اروپایی ها برای تامین خواسته های ایران و باقی ماندن کشورمان، خودشان و کشورهای چین و روسیه در برجام جدی هستند اما اینکه توانایی این کار را دارند، محل تردید و سؤال است لذا بر این اساس مذاکرات کارشناسی مفصلی شروع شده است و طی دو هفته آینده نیز ادامه خواهد یافت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان تصریح کرد: امیدواریم بیانیه ای که صادر شد و خواسته های اقتصادی ایران را مورد اشاره قرار دادند و اذعان کردند باید به آنها رسیدگی شود در قالب بسته اقتصادی به کشورمان ارائه کنند و بتوانند به ایران ثابت کنند و تضمین دهند قادر هستند منافعمان را تامین کنند.

وی گفت: اگر این منافع تامین شود و تضمین های لازم وجود داشته باشد، آنوقت مسلما ایران ادامه حضور خود در برجام را مورد بررسی قرار خواهد داد

عراقچی اظهار کرد: این مذاکرات صرفا در محدوده برجام است لذا خواسته هایمان در چارچوب برجام است؛ منافعی که کشورمان در برجام باید به دست بیاورد در زمره خواسته هایمان است و در مقابل آن نیز به تعهداتمان در داخل برجام ادامه خواهیم داد؛ بنابراین هیچ چیزی فراتر از برجام مورد خواست ایران نیست و نباید مد نظر آنها باشد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان ادامه داد: تضمین ها باید بررسی شود لذا تیم های حقوقی کشورمان در حال بررسی هستند تا مشخص شود چه تضمین هایی را می توانیم اخذ و برقرار کنیم و مطمئن شویم به خواسته هایمان خواهیم رسید. این مهم می تواند شامل تضمین های حقوقی از طرف اروپا باشد یا اینکه می تواند شامل سازوکارهایی باشد که خودمان تعبیه می کنیم تا در صورت تخلف طرف مقابل از تعهداتش، بتوانیم به فعالیت هایمان بازگردیم لذا ایده های مختلفی مطرح است.

وی افزود: بحث غیربرجامی با طرف های اروپایی و دیگر کشورها نداریم و اولویت همه برجام است و فقط در چارچوب توافقنامه و با این هدف که آنها می توانند منافع کشورمان را تامین کنند مذاکره می کنیم.

عراقچی یادآور شد: روز جمعه هفته جاری نیز کمیسیون مشترک برجام تشکیل خواهد شد؛ در گذشته کمیسیون مذکور به طور مستمر هر سه ماه یک بار برگزار می شد اما اکنون به درخواست ایران و بدون حضور امریکا تشکیل می شود زیرا امریکا دیگر مشارکت کننده در برجام نیست.

طبق گزارش فارس، معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به محور جلسه کمیسیون مشترک برجام، خاطرنشان کرد: این جلسه برای بررسی ابعاد ناشی از خروج امریکا از برجام است و اینکه کشورهای مشارکت کننده چگونه می توانند در برجام به تعهداتشان عمل کنند و در این میان چطور نبودن امریکا در توافقنامه را جبران و خواسته های ایران را تامین کنند.

 

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *