ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

۱۵ رشته قنات در هرمزگان تحت پوشش برنامه آبخیزداری قرار می‌گیرد

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیی و آبخیزداری استان هرمزگان از برنامه اجرای طرح آبخیزداری در حوزه آبخیز بالادست ۱۵ رشته قنات با هدف تغذیه و تقویت آبدهی قنوات در سطح استان در سال جاری خبر داد.

بازخبر / از بندرعباس، به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان؛ ابوالقاسم حسین‌پورگفت: در شرایط کنونی بواسطه مسائل متعددی از جمله بهره‌برداری غیرمجاز و بیش از ظرفیت از آبخوان‌های زیرزمینی، حفر چاه در محدوده حریم قنوات و وقوع خشکسالی، قنوات استان این دانش ارزشمند بومی با ساختار بهره‌برداری پایدار و سازگار با طبیعت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

وی افزود: این وضعیت نیازمند حمایت و تقویت آبدهی و پایداری آن از طریق اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری است.

معاون منابع طبیعی استان اضافه کرد: طرح آبخیزداری در حوزه بالادست قنوات استان در سطح ۸۰۰ هزار هکتار تدوین گردیده است که با توجه به قرار داشتن طرح مذکور در ردیف طرح‌های اولویت‌دار بخش آبخیزداری، سالانه متناسب با منابع بودجه‌ای اختصاص یافته، قنوات استان تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار می‌گیرند.

وی افزود: در سال جاری پروژه آبخیزداری در حوزه بالادست ۱۵ رشته قنات استان در سطح شهرستان‌های بندرعباس، حاجی‌آباد، بستک، رودان و میناب با پیش بینی اعتبار ۴۵ میلیارد ریال اجرا می‌گردد که از این میزان مبلغ ۱۲ میلیارد ریال توسط خیرین در شهرستان بستک تقبل و تامین گردیده است.

شایان ذکر است، استان هرمزگان دارای ۱۶۱ رشته قنات به طول ۱۸۴ کیلومتر است. این قنوات در مجموع با ظرفیت آبدهی ۲ هزار و ۹۳۳ لیتر در ثانیه، ۹هزار و۱۸۳ هکتار سطح زیرکشت را آبیاری می‌کند که توسط ۶هزار و ۶۶۲ مالک بهربرداری می‌شود؛ طولانی‌ترین رشته قنات استان در شهرستان حاجی‌آباد بنام قنات خوشاباد و قنات فخرآباد با ۶ کیلومتر طول و بیشترین میزان آبدهی قنات استان در شهرستان رودان بنام کهنوج بالا با ۱۵۰ لیتر در ثانیه می‌باشد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *