آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

اگر فارسی‌ستیزی انگلیس نبود، فارسی بین چند زبان نخست دنیا بود

چهارمین شنبه انقلاب با حضور جمعی از چهره‌های شاخص شعر و ادبیات در منزل مرحوم حمید سبزواری برگزار شد.

بازخبر / چهارمین شنبه انقلاب با موضوع شعر و ادبیات صبح امروز به‌همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی با حضور چهره‌های شاخص شعر و ادبیات در خانه پدر شعر انقلاب مرحوم حمید سبزواری برگزار شد.

علیرضا قزوه در بخشی از این نشست راجع به شخصیت بزرگ و انقلابی استاد سبزواری اظهار داشت: استاد سبزواری شخصیتی بزرگ بود و بعد از فوت ایشان تازه شخصیت آن مرحوم شناخته شد.

وی با اشاره به نقش رهبر انقلاب در اعتلای شعر و ادبیات در بعد از انقلاب تصریح کرد: ادیب بودن رهبران انقلاب اسلامی ایران، عامل بزرگ تعالی ادب پارسی است.

قزوه گفت: ادبیات فارسی همواره مورد هجوم کشورهای بیگانه بوده به‌صورتی که اگر فارسی‌ستیزی انگلیس در هند نبود، زبان فارسی، بین چند زبان نخست دنیا بود.

وی افزود: کسی در حد استاد سبزواری نبود، آن مرحوم با شور انقلابی در مراسمات شب شعر انقلاب شرکت می‌کرد و همیشه پادررکاب این انقلاب بود.

*عدالت‌طلبی و آرمان‌خواهی با انقلاب اسلامی وارد شعر و ادب فارسی شد

استاد محمدرضا سنگری شاعر برجسته و مسئول شعر آئینی کشور هم در این نشست در سخنانی اظهار داشت: در باور و اندیشه دین اسلام، انسان همواره مورد آزمون و آزمایش است و انقلاب اسلامی یک آزمون‌گاه بزرگ بوده و هست.

وی افزود: در موضوع شعر و ادبیات، عدالت‌طلبی و آرمان‌خواهی با انقلاب اسلامی وارد شعر و ادب فارسی شد.

استاد سنگری با اشاره به گمراهی بعضی از انسان‌ها در طول مسیر، گفت: افراد بسیاری در امتحان و آزمون الهی راه را گم کردند ولی استاد سبزواری توانست با سرافرازی از امتحان انقلاب اسلامی بیرون بیاید.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب عده‌ای در زمان لازم این جریان را همراهی نکردند اما کسانی مانند مرحوم استاد سبزواری پای شعر انقلاب ماند.

وی با استناد به مفاهیم و آیات قرآنی ادامه داد: کسی که به راه مستقیم برود هیچ‌گاه گُم نمی‌شود. همه اساتید شعر و هنر انقلاب از جمله استاد سبزواری درختان تنومند و تناور فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی بودند.

مسئول شعر آئینی کشور ادامه داد: استاد سبزواری در وجود همه ما هست و هیچ‌گاه رنگ نمی‌بازد.

استاد سنگری در پایان تأکید کرد: استاد سبزواری برای انقلاب متحمل زجرهای زیادی شد و در مواردی کتک خورد، حتی از طرف دوستان خود هم با نکوهش‌هایی همراه بود ولی هیچ زمان راه را گُم نکرد و همیشه پیروز بود.

*به‌برکت انقلاب، بیش از ۲۰۰ مرکز و ۵۲ کرسی زبان فارسی در دانشگاه‌های جهان وجود دارد

استاد رحماندوست شاعر و نویسنده برجسته انقلابی در بخشی از این نشست، ضمن بیان ویژگی‌ها و شخصیت کم‌نظیر استاد سبزواری گفت: رهبر معظم انقلاب پرچمدار خیزش ادبی ایران، در دوره معاصر هستند؛ ایشان همواره به شاعران نسبت به موضع‌گیری در مسائل روز گوشزد می‌کنند تا شعرشان از این توانمندی خالی نباشد، بر همین اساس استاد سبزواری نمونه عملی توصیه‌های مقام معظم رهبری بود.

وی افزود: جهش خیره‌کننده در فراگیری زبان فارسی در جهان مدیون انقلاب اسلامی است به‌صورتی که در حال حاضر شاهد تأسیس بیش از ۲۰۰ مرکز و ۵۲ کرسی زبان فارسی در دانشگاه‌های جهان و همچنین آموزش زبان فارسی به بیش از ۷۷۰۰۰ دانشجو و طلبه مقیم ایران هستیم.

وی با اشاره به نگاه ویژه انقلاب اسلامی به حوزه شعر و ادبیات گفت: ۴۰۰۰ زن شاعر و داستان‌نویس، سند افتخار ادبی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: استاد سبزواری در اوج توانمندی شعری و ادبی، فعال و کارآمد بود و حضور فعال و بانشاط ایشان در عرصه‌های سیاسی، ادبی و فرهنگی بر کسی پوشیده نبود.

رحماندوست خاطرنشان کرد: بهترین دلیل برای امکان چیزی وقوع آن است و استاد سبزواری وقوع شعر انقلاب بود و امروز همه شاعران، منزل ایشان را مأوا و پناهگاه خود می‌دانند و ایشان در قلب همه ما قرار دارد.

*انقلاب اسلامی درهای بسته را به‌روی شعر و ادبیات آیینی و اقوام گشود

محمد گلریز ترانه‌سرا و خواننده بزرگ کشورمان در ادامه این نشست گفت: در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به‌خلاف نظر دشمنان که انقلاب رویشی نداشته  است، حداقل در عرصه شعر و ادب فارسی کارهای بزرگی رقم خورد و اکنون در آئین تکریم استاد بزرگ شعر انقلاب استاد سبزواری قرار داریم.

وی افزود: انقلاب اسلامی درهای بسته را به‌روی شعر و ادبیات آیینی و اقوام گشوده است، استاد سبزواری از جمله افرادی بود که در حوزه خوش درخشید.

وی افزود: انقلاب اسلامی احیاگر شعر، این ثروت ملی ایرانیان است و بنده مفتخرم که قبل از انقلاب در محضر استاد سبزواری تلمذ کردم و جا دارد همچون این مراسم‌های آیین‌های تکریمی برای اساتید برجسته همچون مرحوم شاهرخی، مرحوم اوسطا و … برگزار شود. هرکدام از این اساتید مرحوم در شعر انقلاب همچون ستون بودند.

گلریز در اشاره به  چند ویژگی شاخص مرحوم سبزواری گفت: اشعار ایشان به‌گونه‌ای بود که مردم با آن زندگی می‌کردند بر همین اساس در جلسه‌ای که مقام معظم رهبری حضور داشتند تأکید کردند که باید به‌گونه‌ای شعر گفت که مانند شعر بانگ آزادی مرحوم سبزواری باشد، شعری که مردم آن را زمزمه می‌کردند.

وی عنوان کرد: شهامت و شجاعت از ویژگی‌های شاخص مرحوم سبزواری بود، ایشان قبل از انقلاب و حتی در فضای ترور سالهای ابتدایی انقلاب ترسی از شعر گفتن نداشت و در یک کلام ایشان فدایی انقلاب بود و در سرودن هر شعری بی‌پروا بود.

این شاعر انقلابی با اشاره به تأثیر انقلاب در فراگیری زبان فارسی عنوان کرد: می‌توان گفت انقلاب اسلامی زبان فارسیرا زبان رایج انقلابیون جهان کرد.

گلریز گفت: هنر رژیم پهلوی قتل و زندانی‌کردن شعرای تراز اول بود؛ میرزاده عشقی، فرخی یزدی و … از قربانیان عرصه فرهنگ در رژیم پهلوی بودند.

*استاد سبزواری زندگی خود را پای مردم انقلاب گذاشت

همسر مرحوم سبزواری در چهارمین شنبه انقلاب با موضوع شعر و ادبیات که به‌همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در منزل این استاد فقید برگزار شد، ضمن خوش‌آمدگویی به اساتید و پیشکسوتان عرضه شعر و هنر انقلاب اسلامی گفت: شایسته نیست که نامی از اساتید همچون سبزواری پس از مرگشان باقی نماند. ایشان شخصیتی بود که زندگی خود را پای مردم و انقلاب گذاشت.

بنابر این گزارش محسن سبزواری فرزند مرحوم حمید سبزواری، ضمن انتقاد از وجود کمرنگ آثار و کتب شاعران بزرگ در نمایشگاه کتاب گفت: به‌عنوان فرزند کوچک استاد سبزواری وقتی که به نمایشگاه کتاب سر زدم متأسفانه کتابی از استاد سبزواری پیدا نکردم این در حالی است که روحیات استاد سبزواری روحیاتی بود که همواره برای مردم جان می‌داد.

وی افزود: تصور نمی‌کردم در نمایشگاه کتاب، کتابی از اسطوره شعر انقلاب وجود نداشته باشد. متأسفانه من به‌عنوان فرزند استاد اگر بخواهم کتابی از ایشان هدیه کنم، کتاب ایشان در منزل خودمان نیست. من از شما شاعران و اساتید شعر انقلاب درخواست دارم اگر انقلاب برایتان مهم است برای این موضوع کاری کنید.

وی افزود: البته تصور نشود خواسته من برای پدرم است این موضوع شامل سایر اساتید مرحوم و دیگر شاعران زنده نیز می‌شود، همچون استاد شاهرخی که آثار و کتب ایشان نیز به‌راحتی در اختیار نسل جوان قرار نمی‌گیرد.

سبزواری عنوان کرد: حیف است که زحمات اساتید همچون سبزواری از بین رفته و در اختیار نسل جوان قرار نگیرید.

*انجمن قلم برای تجدید چاپ گزیده اشعار استاد سبزواری آمادگی دارد

خانم راضیه تُجّار نویسنده و چهره ادبی برجسته کشورمان نیز در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این استاد شعر و ادب گفت: مفتخریم که در این دقایق کنار اساتید انقلابی و شاعرین بزرگوار و در منزل ایشان یاد و نام آن استاد فقید سبزواری را گرامی می‌داریم.

تُجّار افزود: بر کسی پوشیده نیست که نظیر استاد سبزواری کم پیدا می‌شود. اکنون که دل و ظاهر استاد سبزواری بین ما نیست اما یاد و خاطر ایشان و اشعار وی در جان مخاطبین قرار دارد که هر شعر او گویی هزاران بار حیات شاعر را تداعی می‌کند.

وی عنوان کرد: خانواده استاد سبزواری از اینکه نام ایشان به‌فراموشی سپرده شود نگران نباشند. ایشان ظاهراً در دیده‌ها پنهان شده اما همواره آثارشان جاری و ساری است.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: انجمن قلم وظیفه خود می‌داند که گزیده اشعار استاد سبزواری را چاپ کند، بر همین اساس این انجمن برای تجدید چاپ گزیده اشعار این استاد فقید، آمادگی دارد.

*سرودهای استاد سبزواری ماندگارترین سرودهای بعد از انقلاب بود

استاد حسین اسرافیلی شاعر انقلابی نیز در بخشی از این نشست با اشاره به شخصیت استاد سبزواری گفت: استاد سبزواری در وجود همه ما حضور دارد و همیشه پابرجا خواهد ماند.

وی گفت: سرودهای استاد سبزواری ماندگارترین سرودهای بعد از انقلاب بود.

استاد اسرافیلی با اشاره به بعضی از شعرهای شاعران جوان اظهار داشت: متأسفانه بعضی از شاعران جوان خطوط‌های قرمز را رعایت نمی‌کنند و حتی ارزش‌های انقلاب را زیر پا می‌گذارند.

وی گفت: استاد سبزواری الگوی من در حوزه‌های شعر هست و خواهد بود.

تسنیم

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *