اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
یادداشت جان کربی در سی‌ان‌ان؛

جنگ رسانه‌ای علیه برجام/ نتانیاهو و ترامپ به نتیجه دلخواه خود نخواهند رسید

«باید باور کنیم اگر اسرائیل، به اسنادی دست می یافت که تقلب ایران در برجام را ثابت می کرد حتما نتانیاهو آن ها را نمایش می داد. پس چنین اسنادی اصلا وجود خارجی ندارند.»

بازخبر /  “جان کربی” تحلیلگر امنیت ملی و بازنشسته نیروی دریایی آمریکا، با انتشار یادداشتی در پایگاه اطلاع رسانی شبکه سی ان ان، به انتقاد از بازی نتانیاهو و ترامپ علیه توافق هسته ای ایران پرداخته است.

آقای کربی که بعنوان سخنگوی وزارتخانه‌های خارجه و دفاع آمریکا در دولت “باراک اوباما” رئیس‌جمهور سابق آمریکا فعالیت داشته، معتقد است جنگ رسانه ای نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهور آمریکا علیه برجام، نمی تواند موجب ایجاد ابهام در این توافق شود و در نهایت به منزوی شدن ایالات متحده خواهد انجامید.

پیش از جان کربی نیز بسیاری از رسانه ها و شخصیت های سیاسی جهان تاکید کردند، نمایش نتانیاهو، دربر دارنده اطلاعات جدیدی نبوده و صرفا برای هموار ساختن راه خروج آمریکا از برجام ارائه شده است.

در ابتدای این یادداشت آمده است: «کاخ سفید، دوشنبه شب بیانیه ای را در حمایت از نمایش اخیر “بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر اسرائیل صادر کرد… نتانیاهو از مجموعه ای رونمایی کرد و آن را یک “گنجیه” از اطلاعات و گزارش ها درباره ایرانی ها خواند که نشان می  دهد ایران درباره برنامه هسته ای نظامی خود دروغ گفته و هنوز به دنبال پیشبرد این برنامه در آینده است.»

سی ان ان افزود: «ظاهرا نتانیاهو می خواست ثابت کند، برجام بر اساس فرضیه های نادرست، منطق ناقص و اطلاعات ضعیف، بنا شده است. اما شکی نیست که هدف واقعی وی، نزدیک تر ساختن ترامپ به پاره کردن این توافق بود.

نتانیاهو زمان هوشمندانه ای را برای این نمایش انتخاب کرده چراکه هفته گذشته [میلادی] “امانوئل ماکرون” رئیس جمهور فرانسه و “آنگلا مرکل” صدر اعظم آلمان تلاش کردند ترامپ را به باقی ماندن در برجام متقاعد سازند و هفته آینده [میلادی] ، ترامپ به ضرب الاجل ۱۲ ماه می می رسد که باید درباره چشم پوشی دوباره از تحریم های ایران یا خارج شدن از برجام، تصمیم گیری کند.»

این گزارش اشاره می کند که کاخ سفید، دو بیانیه مشابه در این باره صادر کرده که در اولی آمده “ایران برنامه قوی و مخفیانه تسلحیات هسته ای  دارد” اما در دومی  بیان شده که “ایران برنامه قوی و مخفیانه تسلیحات هسته ای داشته است”.

ظاهر امر، اصلاح بیانیه کاخ سفید است که در دومی تاکید شده برنامه تسلیحات هسته ای ایران مربوط به گذشته و پیش از برجام بوده اما در واقع این یک بازی رسانه ای برای تخریب توافق هسته ای در افکار عمومی است.

به نوشته سی ان ان، نمایش ترامپ مبتنی بر دروغ و حاوی اطلاعاتی بوده  که مربوط به پیش از توافق هسته ای است. در ادامه این یادداشت تاکید  شده: «باید باور کنیم اگر اسرائیل، به اسنادی دست می یافت که تقلب ایران در برجام را ثابت می کرد حتما نتانیاهو آن ها را نمایش می داد. پس چنین اسنادی اصلا وجود خارجی ندارند.

پس از این نمایش، ترامپ و نتانیاهو یکدیگر را تایید کردند… ترامپ به نمایش نتانیاهو استناد کرده و گفته این اسناد نشان می دهد، موضع وی درباره توافق هسته ای ایران، درست بوده است… نتانیاهو هم گفته مطمئن است ترامپ تصمیم درستی درباره برجام می گیرد که به نفع آمریکا، اسرائیل و صلح جهانی است.»

جان کربی در پایان یادداشت خود نوشته، هرچند با برنامه موشکی و فعالیت های منطقه ای ایران مخالف است اما خروج آمریکا از برجام را راه حل درستی نمی داند چراکه موجب “منزوی شدن واشنگتن” و “اقدامات متقابل ایران” خواهد شد.

 

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *