ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

دروغ های عجیب «بی بی سی» و «من و تو» برای زنده کردن رضاخان + عکس

کشف یک جسد مومیایی در عملیات طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم(علیه السلام)، بهانه ای شد تا رسانه های انگلیسی تلاش کنند رضاخان را زنده کنند اما دچار تناقض گویی شدند.

بازخبر /  روز گذشته خبری در فضای مجازی به طور گسترده ای پخش شد؛ کشف جسد مومیایی شده رضاخان!

در عملیات طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم(علیه السلام) جسد یک مومیایی کشف شد و به همین بهانه برخی در فضای مجازی مدعی شدند که این جسد متعلق به رضاخان است و افرادی همچون مهدی رستم پور، خبرنگار بی بی سی از سر از خاک برآوردن رضا خان در شب سالگرد تاجگذاری‌اش نوشت!!!

خاندان پهلوی و سلطنت طلب ها هم به سرعت تلاش کردند از جسد ادعایی رضاخان بهره کامل را ببرند و این موضوع را در فضای مجازی داغ کردند.

شبکه خاندان سلطنتی انگلیس، بی بی سی هم تلاش کرد به این شایعه دامن بزند و در حالی که کارشناس این شبکه هم تایید کرد که این جسد، مومیایی نیست و خصوصویات جسدهای مومیایی را ندارد ما با مطرح کردن ادعای عجیب احتمال از بین رفتن خصوصیات مومیایی در جسد رضاخان توسط نیروهای انقلابی در سال ۵۷، از احتمال اینکه این جسد متعلق به رضاخان باشد، سخن گفت.

در این ادعا در حالی است که کانال های شبکه من و تو، دیگر رسانه وابسته به انگلیس، بریده ای از یک روزنامه اول انقلاب، از پیدا نشدن جسد رضاخان در ابتدای انقلاب خبر داد.

با نکته ای که رسانه های خاندان سلطنتی انگلیس و سلطنت طلب ها از آن غافل بوده اند، شواهد تاریخی است که با ادعاهای آنها همخوانی ندارد.

عبدالله شهبازی، مورخ سرشناس کشورمان در مطلبی به شایعات مرتبط با این مویایی پاسخ داد:

«تصاویری پخش‌شده از جنازه‌ای که گویا به‌سبک مصر باستان مومیایی شده (تکه‌های پارچه چسبیده به جسد، به‌سبک مومیایی‌های قدیم مصر، در عکس مشهود است). ادعا می‌شود که این «مومیایی»‌ در شهر ری ‌کشف شده و به رضا شاه تعلق دارد که مقبره او پس از پیروزی انقلاب تخریب شد.

این عکس حتی در کانال‌ها و گروه‌های تخصصی نیز بحث‌برانگیز شد، بر این اساس می‌توان تصور کرد که شایعه فوق چقدر گسترده است.

رضا شاه در ۴ مرداد ۱۳۲۳ در ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی) فوت کرد. جنازه را «مومیایی»‌ کردند و در مسجد رفاعی قاهره به‌امانت گذاشتند. در اردیبهشت ۱۳۲۹، زمانی که موج نفرت از رضا شاه در ایران فرونشست و فضای سیاسی آرام شد، جنازه ابتدا به مسجد النبی(ص) در مدینه و سپس به ایران منتقل شد و در ۱۷ اردیبهشت طی مراسم رسمی تشییع و طبق قواعد اسلامی در مقبره اختصاصی در شاه عبدالعظیم دفن شد.

روش «مومیایی» که برای حفظ جسد رضا شاه به‌کار رفت روش متداول امروزین است که با «مومیایی» در مصر باستان تفاوت دارد. در «مومیایی» امروزین امعاء و احشاء را تخلیه و موادی به جسد تزریق می‌کنند که مانع از پوسیدگی و تعفن شود. در این روش برخلاف مصریان باستان جسد را با پارچه نمی‌پیچند. ‌طبق تعرفه سال ۱۳۹۶ پزشکی قانونی ایران هزینه «مومیایی‌» کردن جسد برای انتقال به خارج سه میلیون تومان است.

تصور سینمایی و عامیانه از «مومیایی» رضا شاه سبب شد که عکس منتشرشده از این جنازه به‌عنوان «مومیایی» رضا شاه به‌سرعت پخش شود. نگاهی به عکس جنازه، که شبیه به «مومیایی»‌های مصر باستان بازسازی شده، به‌سادگی این شیادی را عیان می‌کند. در کنار عکس این «مومیایی» عکس جنازه رضا شاه نیز وجود دارد که نشان می‌دهد او را به‌سبک مصر باستان «مومیایی‌» نکرده‌اند.

تصویر زیر، عکس «مومیایی» منتسب به رضا شاه است. ‌تکه‌های پارچه چسبیده به جسد تصور عامیانه از «مومیایی» را تداعی می‌کند.

«مومیایی» شبیه به تصویر جسد رضا شاه در تابوت بازسازی شده که لباس به تن دارد، در حالی که رضا شاه را طبق مراسم اسلامی و بدون لباس و با کفن دفن کردند.

جنازه‌ای که در سالگرد تاجگذاری رضا شاه (۴ اردیبهشت ۱۳۰۵) مدعی شده‌اند به دست آمده و به او تعلق دارد، در محوطه «باغ طوطی»‌ و در عملیات توسعه شبستان حرم «کشف» شده. مقبره پیشین رضا شاه هم‌اکنون حوزه علمیه است.

در نقشه بالا، محل قبرستان «باغ طوطی»‌ با رنگ سفید و محل سابق مقبره رضا شاه با رنگ خاکستری (حوزه علمیه) مشخص است. فاصله میان این دو مکان کاملاً گویا و بی‌نیاز از توضیح است.»

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *