توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10 ﺷﺎﺩی، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت افراد دارد
روایت کوتاه بین‌المللی؛

تیراندازی در قصر سعودی؛‌ هراس از کودتا یا پهپاد اسباب‌بازی

نزدیک شدن یک پهپاد اسباب‌بازی به قصر سلطنتی سعودی در ریاض، باعث تیراندازی‌های شدید در منطقه الخزامی شد؛ مسئله‌ای که شک‌ها را نسبت به نگرانی ریاض از احتمال وقوع کودتا برانگیخت.

بازخبر /  شامگاه شنبه (یکم اردیبهش) بود که منابع محلی عربستانی از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی قصر سلطنتی محله «الخزامی» در ریاض خبر دادند.

دقایقی بعد علاوه بر گزارش‌های متعدد از تداوم شلیک گلوله در نزدیکی قصر سلطنتی سعودی در محله الخزامی، ویدئوهایی نیز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. شدت تیراندازی‌ها به قدری بود که ساکنین نزدیک محل را به شدت هراسان کرد.

برخی کاربران اینترنتی و فعالان خبری اعلام کردند درگیری‌های مسلحانه شدیدی در نزدیکی قصر الخزامی، که متعلق به «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی است، شروع شده و احتمال دادند که یک کودتا در عربستان در حال اجرا است.

حتی گفته شد که ولی‌عهد سعودی توسط نیروهای آمریکایی به پناهگاهی در یک پایگاه نظامی سلطنتی در نزدیکی قصر منتقل شده و منابع امنیتی در حال تدارک انتقال او با استفاده از هواپیماهای آمریکایی به مکانی امن هستند.

وبگاه رصد پروازی «فلایت رادار ۲۴»‌ نیز با انتشار یک عکس گزارش داد یک فروند هواپیمای GLF4 بعنوان آمبولانس هوایی سلطنتی عربستان حدود نیم ساعت پیش از ریاض بلند شده اما مقصد و دیگر اطلاعات پرواز رصدی قابل دسترس نیست.

در این بین بازار شایعاتی چون زخمی شدن ملک سلمان شاه سعودی و انتقال او به بیمارستان، کشته شدن ۶ نفر در تیراندازی‌ها از جمله ۵ تبعه خارجی (۲ آمریکایی، ۲ انگلیسی و یک استرالیایی) و همچنین انتقال ولی‌عهد سعودی به فلسطین اشغالی نیز داغ بود.

برخی کاربران به نقل از خبرگزاری «آسوشیتد پرس» نوشتند که فرمانده نیروی زمینی سلطنتی عربستان در حال هدایت گروهانی از ارتش برای سرنگون کردن شاه سعودی است.

در تمام این مدت رسانه‌های دولتی و رسمی عربستان ساکت بوده و اظهار نظری در این باره نکردند.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اما ساعاتی بعد به نقل از رئیس پلیس ریاض اعلام کرد که دلیل تیراندازی، نزدیک شدن یک پهپاد اسباب‌بازی به قصر سلطنتی بن‌سلمان بوده است. سخنگوی پلیس منطقه ریاض گفت نیروهای امنیتی با تیراندازی به سمت این پهپاد کوچک، آن را ازبین بردند و حادثه امنیتی رخ نداده است.

رئیس پلیس ریاض همچنین تاکید کرد که در زمان وقوع تیراندازی، ملک سلمان در قصر پادشاهی نبوده بلکه در زمین‌های زراعی خود در «الدرعیه» حضور داشته است.

یک مقام ارشد سعودی در ادامه اعلام کرد که قوانینی را به کار خواهند بست تا بر استفاده از پهپادهای تفریحی و اسباب‌بازی نظارت و محدودیت اعمال کند.

منابع سعودی اما برای حفظ آبرو بعد از تیراندازی شدید، مدعی شدند روی این پهپاد، یک دوربین جاسوسی نصب بوده است.

شاید یکی از دلایل انتشار گزارش‌های متعدد از احتمال وقوع کودتا در عربستان، شدت تیراندازی‌ها و حجم شلیک گلوله‌ها بود، در حالی که به ادعای خود سعودی‌ها فقط یک پهپاد کوچک به قصر نزدیک شده بود.

نکته قابل توجه اما درباره این حادثه نگرانی شدید سعودی‌ها و خاندان آل‌سلمان از احتمال وقوع کودتا در عربستان است. گویی که آنها آماده هستند هر لحظه عده‌ای برای سرنگون کردن ملک سلمان و ولی‌عهد او اقدام نظامی انجام دهند. شاید فقط به این دلیل بتوان حجم زیاد تیراندازی‌ها را توجیه کرد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *