چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد ۵ عادت غذایی مؤثر برای مبارزه با التهاب
دو مقام آمریکایی در جلسه مجلس نمایندگان آمریکا:

به توافق با اروپا درباره برجام امیدواریم/مقابله با نفوذ ایران، مهمترین هدفمان در سوریه است

یک مقام آمریکایی در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت بسیار امیدوار است که مذاکرات واشنگتن با کشورهای اروپایی درباره برجام به نتیجه مثبتی برسد.

بازخبر /  کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه در جلسه‌ای با عنوان «سیاست ایالات متحده در قبال خاورمیانه‌ای ناآرام»، وضعیت کنونی غرب آسیا، از جمله موضع آمریکا در قبال ایران را مورد بررسی قرار داد.

«دیوید سترفیلد» دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک و «وس میچل» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا به نمایندگی از دولت «دونالد ترامپ» در این جلسه حضور داشتند و درباره سیاست‌های وی در قبال منطقه غرب آسیا صحبت کردند.

سترفیلد: به توافق با اروپا درباره برجام امیدواریم

در بخشی از این نشست، سترفیلد در پاسخ به سوالی درباره توافق هسته‌ای با ایران، مهمترین «نواقص» برجام از دید آمریکا را عدم ارتباط آن با برنامه موشکی، نبود امکان بازرسی بی‌قید و شرط از اماکن نظامی، محدودیت زمانی سقف غنی‌سازی ایران و محدود نشدن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران عنوان کرد و گفت واشنگتن برای حل این موضوعات در حال مذاکره با سه کشور اروپایی امضاکننده برجام، یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه است.

وی درباره روند این مذاکرات گفت: «ما در حال مذاکراتی بسیار دقیق با شرکای E3 (انگلیس، آلمان و فرانسه) که شرکای مهم اروپایی ما هستند، هستیم. این گفت‌وگوها به معنای واقعی کلمه الان در جریان است. ما بسیار امیدواریم که این گفت‌وگوها به نتیجه‌ای مثبت منتهی شوند.»

او در پاسخ به این سوال که اگر این اصلاحات اعمال نشود، آیا آمریکا از برجام کنار می‌رود، گفت: «[تصمیم‌گیری درباره] چنین وضعیتی بر عهده رئیس‌جمهور است. اما ما الان بر دستیابی به موفقیت متمرکز هستیم.»

میچل هم در این مورد گفت: «فکر می‌کنم در اروپا، بین متحدان ما این درک به وجود آمده که مسئله ایران در حال رشد است، به خصوص مسئله موشک‌ها بالستیک و نفوذ مخرب این کشور در منطقه. نفوذ ایران در منطقه در مقایسه با زمانی که این توافق تحت مذاکره بود، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.»

وی افزود: «فکر می‌کنم این درک در اروپا به وجود آمده که این مسئله‌ای است که اروپا باید مسئولیت بیشتری در زمینه آن بر عهده بگیرد. در تعاملاتی که در اداره ما با متحدان بزرگ اروپایی‌مان وجود دارد، این پیام بارها و بارها به گوشمان رسیده است.»

میچل: مقابله با نفوذ ایران، مهمترین هدف ما در سوریه است

در بخش دیگری از این نشست میچل درباره اوضاع در منطقه غرب آسیا، از جمله سوریه صحبت کرد و گفت مقابله با نفوذ ایران مهمترین هدف آمریکا در سوریه بوده است.

وی گفت: «اهداف آمریکا در سوریه عبارت بوده‌اند از: شکست دادن داعش؛ رسیدن به سوریه‌ای متحد و پایدار پس از درگیری و از همه مهمتر ممانعت از اینکه ایران که از حزب‌الله حمایت می‌کند و به دنبال نابودی اسرائیل است، نفوذ مخربش را در آن منطقه گسترش دهد.»

او به روابط ایران، ترکیه و روسیه هم اشاره کرد و این مسئله را «بسیار نگران‌کننده» خواند و به آنکارا توصیه کرد که با تهران و مسکو وارد همکاری راهبردی نشود. وی روسیه را هم به کمک به «گسترش نفوذ ایران در سوریه و دیگر نقاط آن منطقه» متهم کرد.

میچل ادامه داد: «در روزها و هفته‌های پیش رو، ایالات متحده و متحدان ما داعش را تضعیف و نابود می‌کنند، از سوریه‌ای باثبات حمایت می‌کنند و گسترش نفوذ مخرب ایران را محدود می‌کنند.»

وی در پاسخ به این سوال که آمریکا برای تشدید فشار اروپا بر حزب‌الله لبنان چه کرده است، گفت: «عدم مقابله با حزب‌الله لبنان از سوی اروپا یکی از مسائلی است که مایه ناامیدی ما در رابطه با اتحادیه اروپا است… ما در بالاترین سطح به اروپا اعلام کرده‌ایم که نه فقط حزب‌الله، بلکه مسئله ایران، نباید به صورت یکجانبه فقط از سوی آمریکا حل شود.»

سترفیلد: حمله به سوریه، پیامی قدرتمند به ایران و روسیه بود

سترفیلد هم در ابتدای اظهاراتش درباره وضعیت سوریه از جمله اقدام نظامی آمریکا علیه اهدافی در سوریه صحبت کرده بود.

وی در آن بخش گفت: «این اقدام نظامی هدفمند پیامی قدرتمند به رژیم سوریه، روسیه، ایران و جامعه بین‌الملل می‌فرستد مبنی بر اینکه تسلیحات شیمیایی هرگز تحمل نخواهند شد و استفاده از آن‌ها تبعاتی خواهد داشت.

او به وضعیت عراق هم اشاره‌ای کرد و گفت «شراکت راهبردی» واشنگتن و بغداد «برای اطمینان از شکست پایدار داعش و مقابله با نفوذ مخرب ایران در آن منطقه ضروری است.»

این مقام آمریکایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «نفوذ مخرب ایران در آن منطقه همچنان متحدان ما مانند اردن و اسرائیل را تهدید کرده و به وسیله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درگیری‌های خشونت‌آمیز در سوریه و یمن را تشدید می‌کند.»

وی همچنین مدعی شد که انصارالله یمن برای مقابله با عربستان سعودی از «فناوری موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک ایرانی» استفاده کرده است. او با دفاع از حمایت نظامی آمریکا از سعودی‌ها و اماراتی‌ها در حمله به یمن، گفت یکی از اهداف این حمایت تقویت توان کشورهای عربی هم‌پیمان آمریکا «برای مقابله با اقدامات ثبات‌زدای ایران در آن منطقه» است.

سترفیلد: ایران به برجام پایبند بوده است

این مقام آمریکایی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سوال که آیا موردی از نقض برجام از سوی ایران سراغ دارد، اذعان کرد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است.

وی گفت: «ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این است که ایران در تطابق با این توافقنامه بوده است.»

او که کشورش این هفته بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل مناطقی در سوریه را هدف قرار داد، ایران را به دلیل حمایت از دولت قانونی سوریه به «خصومت بی‌پروا و بی‌اعتنایی به قوانین و عرف سازنده نظم بین‌الملل» متهم کرد و گفت: «همین امر ایران را خطرناک می‌کند.»

سترفیلد افزود: «شرکای ما در جامعه بین‌الملل با ما موافقند که رفتار بی‌پروای ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل است. آن‌ها موافقند که ایران در آتش فرقه‌گرایی می‌دمد و درگیری‌های منطقه را تشدید می‌کند.»

او با بیان اینکه آمریکا به دنبال مقابله با سپاه پاسداران است، گفت: «این دولت بر خنثی کردن نفوذ تهدیدزای ایران، به خصوص حمایت این کشور از تروریسم و شبه‌نظامیان، جنگ‌افزار سایبری، موشک‌های بالستیک و به کارگیری نیروهای نیابتی در سوریه، عراق و یمن، متمرکز است.»

وی ادامه داد: «علاوه بر این، حمایت ایران از حزب‌الله به عنوان یک گروه تروریستی، منطقه را بیش از پیش بی‌ثبات کرده و ثبات و امنیت لبنان را تهدید می‌کند.»

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *