اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

رونمایی از ۲ بسته حمایتی ویژه بیماران نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی

مدیرعامل سازمان انتقال خون جزییات دو بسته خدمتی در حوزه پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی را تشریح کرد.

 باز خبر,به گزارش ایسنا دکتر علی اکبر پورفتح‌الله در مراسم روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز با بیان اینکه در این حوزه، برنامه‌ریزی عملیاتی و ساماندهی مناسبی در دولت تدبیر و امید صورت گرفت، گفت: سلول‌های بنیادی خون‌ساز تنها موردی هستند که می‌توانند منجر به بهبودی کامل برای بیماران دچار بیماری‌های خونی و لنفاوی شوند. براین اساس سال‌هاست تلاش می‌کنیم بانک‌های بند خون کافی و پذیره‌نویسی مناسبی در زمینه سلول‌های بنیادی داشته باشیم که البته تاکنون روند کم سرعتی را داشته است.

وی افزود: با ایجاد شورای هماهنگی مراکز سلول‌های بنیادی و خون‌ساز، هماهنگی لازم جهت استانداردهای پذیره‌نویسی سلولهای بنیادی صورت می‌گیرد تا کار را با توجه به آخرین استانداردهای جهانی پیش ببریم؛ به طوری که تاکنون یک دیتابیس ۲۰ هزار موردی را از پذیره‌نویسی سلول‌های بند ناف فراهم کردیم تا خودمان جست‌وجو را برای بیماران انجام دهیم و قرار نباشد که بیماران از بیمارستانی به بیمارستان دیگر سرگردان شوند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در ادامه پاشنه آشیل توسعه مراکز سلول‌های بنیادی را هزینه‌های مرتبط با آزمایش‌های نسجی دانست و گفت: حداقل هزینه مواد مصرفی در این زمینه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برای هر مورد پذیره‌نویسی بوده و این موضوع باعث عدم توسعه مراکز پذیره‌نویسی شده است. این در حالی است که طی سه سال گذشته با تلاش زیادی که در زمینه صرفه‌جویی در منابع انتقال خون انجام دادیم، رقم خوبی را برای این موضوع ذخیره کردیم و امروز با کمک هیات امنای ارزی ظرف امسال و سال آینده ۴۰ میلیارد تومان در درون مرکز سپاس و برای سلول‌های بنیادی هزینه می‌کنیم.

پورفتح‌الله با بیان اینکه در زمینه آزمایش‌های نسجی کار را به صورت خرید خدمت انجام می‌دهیم، اظهار کرد: در عین حال در همه مراکز استان‌ها مراکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی فعال شده است. همچنین برای انجام آزمایش‌های سازگاری نسجی اساس کار بر خرید خدمت گذاشتیم و همین‌جا اعلام می‌کنیم که هر آزمایشگاهی که آمادگی ارائه این خدمت را به صورت استاندارد داشته باشد ما از آن خرید خدمت را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم تا پایان امسال توسعه مرکز سپاس را به ۲۰ هزار مورد پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی برسانیم، گفت: در عین حال در نظر داریم تا پایان سال ۹۶، ۱۰۰ هزار داوطلب سلول‌های بنیادی را در مرکز سپاس داشته باشیم. البته طی سه ماه گذشته نیز جهشی صددرصدی در این مورد داشتیم و تعداد موارد پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی به ۷۰۰۰ مورد رسیده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون همچنین اظهار کرد: در حال حاضر ما به بانک‌های سلول‌های بنیادی بین‌المللی پیوسته‌ایم اما هنوز شرایط تبادل سلول‌ را ایجاد نکرده‌ایم. برای این کار باید یک آزمایشگاه معتبر که از نظر بین‌المللی تایید شده باشد برای آزمایش‌های سلول‌های بنیادی داشته باشیم. همچنین به ایجاد مراکز فراوری سلول‌های بنیادی نیازمند هستیم و باید این مراکز را براساس استانداردهای ملی و مورد قبول دنیا ایجاد کنیم. البته در اینجا هم بخش خصوصی را دعوت می‌کنیم تا اگر می‌تواند وارد کار شود.

پورفتح‌الله بااشاره به رونمایی از دو بسته خدمتی در مراسم روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز، گفت: در مراسم امروز از دو بسته خدمتی در حوزه سلول‌های بنیادی رونمایی می‌کنیم که مرتبط با مشارکت خیرین در این حوزه است.

وی با بیان اینکه پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی کار بسیار پرهزینه‌ایست، گفت: به طوری که در حال حاضر بیمارانی که از بانک‌های جهانی سلول‌های بنیادی را پیدا می‌کنند باید ۲۷ هزار دلار هزینه بپردازند. براین اساس در این زمینه بسته مشارکت خیرین را رونمایی می‌کنیم که امیدواریم خیرین وارد این کار شوند و ما هم بسته‌های خدمتی را تعریف می‌کنیم تا خیرین براساس آن بتوانند هزینه‌های چند مورد از پذیره‌نویسی را تقبل کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون همچنین افزود: دومین بسته خدمتی که آن هم با مشارکت خیرین گره خورده است، بسته «جست‌وجوی زندگی» نامگذاری شده و برای کسانی است که اکنون نیازمند سلول‌های بنیادی هستند و نمونه آنها در بانک‌های داخلی فعلی وجود ندارد؛  بنابراین از آنها حمایت می‌کنیم تا برای یافتن نمونه موردنیازشان جست‌وجوی لازم انجام شود. حتی می‌توانیم کار جست‌وجوی خانوادگی و نژادی را هم انجام دهیم. به عنوان مثال اگر در میان هموطنان ترکمن، بلوچ و… یک جست‌وجوی زندگی صورت بگیرد، مطمئنا در آینده می‌توان از نمونه سلول‌های بنیادی آنان استفاده کرد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *