اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
نجفی و حقیقت هایی که ماند؛

جنگ سرد کارگزاران و اصلاح‌طلبان بر سر شهرداری تهران

شهردار تهران که شش ماه از شروع مسئولیتش می گذرد دلیل استعفا را بیماری اعلام کرده است اما برخی رسانه ها فشارهای سیاسی را دلیل استعفا می دانند.

بازخبر /  شورای شهر تهران با  شانزده رای مخالف و چهار رای موافق استعفای محمدعلی نجفی شهردار تهران را رد کرد. شهردار تهران که روزهای پایانی سال از سمت خود استعفا داده بود تنها شش ماه از شروع مسئولیتش می گذرد و دلیل استعفا را بیماری اعلام کرده است.

هرچند ایشان قبلا سابقه استعفا از میراث فرهنگی را به دلیل بیماری دارد اما بعضی رسانه ها ادعا کرده اند که فشارهای سیاسی باعث استعفای او شده است. سوال اینجاست که کدام فشار سیاسی باعث شده یک مدیر شش ماه بعد از اخذ مسئولیت استعفا دهد؟

وب سایت ضدانقلاب رادیو زمانه دلیل استعفا را فشارهای دادستانی به دلیل برنامه رقص دختران در برنامه شهرداری در روز زن دانسته است. اما ظرفیت شهردار باید نسبت به پیگیری قضایی بالا باشد و این پیگیری موضوعی عادی است و نمی تواند دلیل استعفا باشد. دویچه وله یکی دیگر از وب سایت های ضدانقلاب، دلیل استعفای نجفی را فشارهای اصولگرایان و نهادهای نظام دانسته است اما چه فشاری ممکن است نجفی را مجبور به استعفا کند؟

صادق زیبا کلام در روزنامه آرمان یکشنبه ۱۹ فروردین علت اصلی استعفای نجفی را بدهی‌های شهرداری تهران در دوره آقای قالیباف عنوان کرده است اما رئیس سابق شورای شهر تهران در خصوص علت استعفای ایشان می گوید: «عده ای از هر مشکل برای مقاصد سیاسی خود استفاده می کنند. آقای نجفی خودش می گوید بیمار است و سه پزشک از ایشان خواسته اند از کارکردن کناره گیری کند». دکتر چمران تاکید کرد:«شهر تهران بیش از شش ماه است که از فقدان مدیریتی رنج می برد، بیش از این نباید شهر را در تعارف ماندن یا رفتن نگه داشت».

روزنامه آرمان شنبه ۱۸ فروردین در مصاحبه با عبدالله ناصری نوشته است:«برخی اصلاح طلبان وابسته به جریانی خاص از اول تاکید داشتند غیر از محسن هاشمی کسی شهردار نشود و از ابتدا با نجفی مخالفت کردند».

مهدی آیتی نماینده اصلاح طلب مجلس ششم در همین روزنامه از اختلاف دو طیف اصلاح طلبان و کارگزاران می گوید:«گزینه کارگزاران محسن هاشمی بود و اصلاح طلبان دنبال نجفی بودند. البته نجفی از نظر سنی، بدنی و شخصیت مناسب نبود. کارگزارانی ها دوباره محسن هاشمی را مطرح می کنند و اصلاحات و اعتدال دنبال آقای جهانگیری هستند».

روزنامه اعتماد هم شنبه ۱۸ فروردین نوشته است:«مشخص بود کارگزارانی ها برای کرسی شهرداری تهران برنامه دارند. طبق اخبار غیر رسمی آقایان محسن هاشمی و احمد مسجدجامعی موافقان استعفا هستند».

علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با همین روزنامه مدعی شده بود: «مخالفان اصلاحات برای توقف این روند روبه‌جلو پروژه خود را از شهرداری تهران آغاز کردند»، اختلاف ها زمانی بیشتر نمود می کند که کرباسچی دبیرکل کارگزاران چنین نقل می‌کند: «اینکه آقای نجفی اعلام کرده کسالت دارد، عین واقعیت است. در این شرایط فشار کاری برایش مناسب نیست. اگر بخواهیم مردم  نگاه مثبتی نسبت به عملکردمان داشته باشند این است که تهران به‌خوبی اداره شود».

الیاس حضرتی نماینده اصلاح طلب مجلس در گفت‌وگو با اعتماد درباره نظر شورا بر استعفای نجفی گفته بود: «هیچ‌کدام از اعضای شورا مایل به پذیرش استعفای نجفی نیستند اما از سوی دیگر خبردارم که آقای نجفی مصرّ به استعفا است… پیش‌بینی من این است که در نهایت نجفی نماند اما این به‌معنی اختلاف‌نظر در شورا نیست».

اما در جلسه رای گیری محسن هاشمی رئیس شورای شهر گفت:«تصور به بن بست رسیدن مدیریت شهری نادرست است». محمدعلی نجفی هم گفت:«من بدون کمترین تعلل و سستی و تردید و به قصد اصلاح سیستمی فسادآلود، همه تهدیدها و توهین‌ها را پذیرفتم و دم برنیاوردم و هم اکنون نیز به آن مواضع ایستاده‌ام و تا زمان تعیین فرد جانشین با همه توان به کار ادامه خواهم داد. آنهایی که پیغمبرگونه پیشگویی می‌کردند در مورد استعفای من، خیلی خوشحال نباشند، آن‌طور که آنها گفتند اتفاق نیفتاد،‌ اما حفظ این مسئولیت در شرایطی که بیمارم، خیانت در امانت است».

جالب اینجاست که خود آقای شهردار اعتراف می کنند که حفظ مسئولیت در شرایط بیماری خیانت است اما شورای شهر تهران اصرار دارد ایشان مدیریت شهر بزرگ تهران را حفظ کند. ایشان چند سال  قبل به دلیل بیماری از مسئولیت سازمان میراث فرهنگی کناره گیری کرده بود اما با توجه به مطالب بالا می توان اینگونه برداشت کرد که دلیل اصلی استعفای ایشان اختلافات حزبی می باشد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *