ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
نماینده مردم ارومیه در مجلس خبر داد

جمع‌آوری روزانه ۸۰۰ کامیون نمک از بستر دریاچه ارومیه/ هزینه‌کرد کمک‌های بین‌المللی به احیای دریاچه ارومیه شفاف‌سازی شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس بر لزوم شفاف‌سازی هزینه‌کرد کمک‌های بین‌المللی به ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: روزانه ۸۰۰ کامیون از بستر دریاچه ارومیه نمک جمع‌آوری و حمل می‌شود.

بازخبر / نادر قاضی‌پور امروز در ارتباط با آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: ارتفاع سطح دریاچه ارومیه در ۱۵ فروردین‌ ماه امسال نسبت به سال گذشته دو سانتی‌متر کمتر شده هر چند که امسال همه سدهای  آذربایجان‌غربی و کانال‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه هم باز بوده است.

وی با بیان اینکه با در نظر گرفتن آب سدها و آب‌های سطحی منتقل شده از طریق کانال‌ها امسال باید ارتفاع دریاچه ارومیه ۳۰ سانتی‌متر افزایش می‌یافت، عنوان کرد: امسال در کنار این اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه سهم آب کشاورزان استان را نداده و با همه این اقدامات سطح دریاچه ارومیه باز هم افزایش نیافته است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه آبیاری زمین‌های کشاورزی در نوبت پاییزه، زمستانه و بهاره باعث تزریق طبیعی آب به عمق زمین می‌شود، ادامه داد: این کار باعث می‌شود آب از طریق آبیاری در داخل حفره‌های زمین رفته و آنها را پر کند و سپس با پر شدن این حفره‌های کاسه‌ای شکل آب از آنها سرریز شده و به سمت دریاچه ارومیه حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه آب جمع شده در داخل زمین تبخیر نمی‌شود، اضافه کرد: اکنون که ستاد احیای دریاچه ارومیه اجازه آبیاری زمین‌های کشاورزی را به کشاورزان نمی‌دهد این حفره‌های داخل زمین خالی مانده و به مروز زمان دیواره این حفره‌ها شکسته شده و در نهایت باعث نشست خاک می‌شود که پیامد آن تبدیل آذربایجان‌غربی به مکانی مانند دشت البرز است.

قاضی‌پور با بیان اینکه در البرز زمین از ۲۰ سانتی‌متر تا یک متر نشست می‌کند، تصریح کرد: برای نخستین بار در ایران نشست زمین در نیروگاه شیراز مشاهده شد و دلیل آن هم، همان برداشت آب و تزریق نکردن دوباره آن به عمق زمین بود که با خالی شدن حفره‌های زیرزمینی سطح خاک نشست کرده بود و در آذربایجان‌غربی هم اجازه تزریق نکردن آب به زمین باعث بروز خسارت‌های مادام‌العمر شده و این استان را به کویری همچون دشت کویر یزد تبدیل خواهد کرد.

* ستاد احیای دریاچه ارومیه ستاد مرگ آذربایجان است

وی که ستاد احیای دریاچه ارومیه را همچون همیشه ستاد مرگ آذربایجان نامید، خاطرنشان کرد: اگر در مورد خطر نشست زمین در آذربایجان‌غربی در نتیجه اقدامات ستاد از کارشناسان آب و جهاد کشاورزی پرسیده شود آنها هم سخنان مرا تائید می‌کنند و این یک فاجعه جبران‌ناپذیری است که ستاد مرگ آذربایجان برای مردم این خطه به وجود می‌آورد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه یکی از نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه‌ای گفته بود که سال ۹۶ هیچگونه اعتباری به ستاد احیای دریاچه ارومیه داده نشده است، افزود: این سخن کذب بوده چرا که در سال گذشته ۲۸٫۲ درصد اعتبارات مصوب در رابطه با طرح‌ها و پروژه‌های دریاچه ارومیه به ستاد احیا پرداخت شده که این رقم در سال ۹۳، برابر با ۴۴٫۶ درصد، در سال ۹۴ برابر با ۳۱ درصد و در سال ۹۵ برابر با ۲۸ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه پول اختصاص‌یافته برای احیای دریاچه ارومیه ابتدا به آذربایجان‌غربی و سپس به آذربایجان‌شرقی و کردستان تخصیص می‌یابد، گفت: بخشی از این اعتبارت هم در تهران متمرکز است که سهم بزرگی را شامل می‌شود و بخشی از اعتبارات به ستاد حوادث، بخشی به جهاد کشاورزی، بخشی به سازمان حفاظت محیط زیست و بخشی هم به وزارت نیرو اختصاص داده می‌شود که آذربایجان‌غربی از این اعتبارات تنها سهم در نظر گرفته برای این استان را می‌تواند از کل مصوبات بگیرد.

قاضی‌پور با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته تنها ۳۰ درصد اعتبارات دریاچه ارومیه به آذربایجان‌غربی تخصیص یافته است، ابراز داشت: یکی از دلایل مخالفت من با ستاد احیای دریاچه ارومیه این است که مسئولان این ستاد هرگز در مورد کمک‌های ارزی افراد، شرکت‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی به این ستاد سخنی بر زبان نیاورده‌اند که این هدایا و کمک‌ها در کجا صرف شده است.

وی با بیان اینکه تنها در یک مورد مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه اذعان کردند که در یک سفر به آمریکا یکی از ایرانیان مقیم این کشور ۳۰۰ هزار دلار به ستاد احیا کمک کرده و هزینه‌های سفر این افراد را پرداخت کرده است ولی در رابطه با سایر کمک‌ها سکوت کرده‌اند، گفت: وقتی مسئولان ستاد از ناسازگاری آب و هوایوان ترکیه برای انتقال آب از آنجا به دریاچه ارومیه سخن می‌گویند یک سوال پیش می‌آید و آن اینکه آیا این مسئولان به آمریکا سفر کرده بودند که آب از آنجا به دریاچه انتقال دهند؟

این منتقد عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه در حضور علی لاریجانی رئیس مجلس از محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور در مورد پول‌های گرفته‌شده برای احیای دریاچه ارومیه توسط عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه سوالی کردم که این پول‌ها در کجا صرف شده است وی اظهار بی‌اطلاعی کرد، افزود: مسئولان ستاد احیا باید به مردم به طور شفاف پاسخ دهند که چقدر از اعتبارات ستاد برای چاپ بروشور، برگزاری جشنواره‌ها، انتخابات مجلس و انتخابات ریاست‌جمهوری هزینه شده است.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه نه‌تنها متعلق به ارومیه بلکه متعلق به همه ایران و کشورهای همسایه است، عنوان کرد: حیات و ممات مردم آذربایجان‌ و این مناطق به دریاچه ارومیه وابسته است ولی چگونه می‌شود که از طرف آذربایجان‌غربی اجازه برداشت یک کیلوگرم نمک از بستر دریاچه ارومیه را به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای راه‌ها را نمی‌دهند ولی به آذربایجان‌شرقی این اجازه داده می‌شود.

قاضی‌پور با بیان اینکه روزانه ۸۰۰ کامیون نمک‌های برداشت شده از بستر دریاچه ارومیه در حوزه آذربایجان‌شرقی را منتقل می‌کنند، خاطرنشان کرد: من در این مورد چندین بار از معصومه ابتکار رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست که مجوز این برداشت نمک را داده بود در رابطه با اینکه این نمک‌ها کجا می‌رود و یا درآمد حاصل از فروش نمک‌ها در کجا صرف می‌شود، سوال کردم که جوابی به سوال‌های من داده نشده است و اگر برداشتی از بستر دریاچه صورت نمی‌گیرد چندین دستگاه بیل مکانیکی، لودر و … هر روزه در بستر دریاچه ارومیه چه کاری می‌کنند؟

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *