ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
راه حل جدید برای نجات از ریزگردهای داخلی

رطوبت دهی به خاک منطقه خوزستان از طریق یک کانال ۵۰ کیلومتری

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان با اشاره به رهاسازی آب از طریق کانال آب در فاصله اهواز تا تالاب شادگان گفت: از آب رهاسازی شده، بخشی برای نهال‌کاری و بخشی برای رطوبت‌بخشی سطح خاک سه منطقه‌ با وضعیت بحرانی استفاده می‌شود.

بازخبر/  با شدت یافتن غلظت ریزگردها در اهواز به ۴۷ برابر حد مجاز گفت: در حال حاضر دید افقی در این منطقه خوزستان به ۵۰ متر رسیده است. احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیرکل محیط زیست استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، با اشاره به کاهش شدید بارندگی در سال جاری و افزایش شدت بروز ریزگردها درباره راه حل های دولت برای مقابله با ریزگردها با منشاء داخلی اظهار داشت: یک کانال آب به طول ۵۰ کیلومتر در خوزستان  احداث شده قرار است، آب رها شده از سوی این کانال که از طریق رودخانه کارون تامین می شود به کانون‌های بحرانی اهواز هدایت شود.

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان در ادامه تصریح کرد: از آب رهاسازی شده بخشی برای نهال‌کاری و درختکاری و بخشی برای پوشش سطح خاک در سه منطقه‌ای که وضعیت بحرانی دارند، استفاده می‌شود.

لاهیجان‌زاده با اشاره به اینکه حدود ۱۳ هزار هکتار از سطح تالاب‌های استان خوزستان خشک و تبدیل به کانون ریزگرد شده‌اند، ابراز داشت: چند روزی است که آب این کانال به سمت کانون های بحرانی رهاسازی شده و امیدواریم با بارش باران و پوشش و رطوبت آب خاک منطقه، از شدت پدیده ریزگردها در آینده کاسته شود.

وی افزود: بخشی از آب رهاسازی شده از این کانال به تالاب شادگان می‌ریزد و اگر حقابه آن به صورت مستمر تأمین شود و این آب به تدریج وارد تالاب شادگان شود، هم به احیای تالاب کمک می‌کند و از ایجاد کانون‌های جدید ریزگرد جلوگیری خواهد کرد.

لاهیجان‌زاده در خصوص بارورسازی ابرها و ایجاد رطوبت در منطقه برای جلوگیری از بروز پدیده ریزگرد، گفت: بارندگی از طریق بارورسازی ابرها به عوامل بسیاری مرتبط است که بسیاری از محققین و متخصصین در هواشناسی و حوزه آب معتقدند اگر تمام عوامل محیطی برای بارورسازی ابرها هم مهیا شود، این روش تنها تا ۱۵ درصد بر روی افزایش بارش تأثیر خواهد داشت.

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان در ادامه گفت: خشکسالی‌ها و نبود شرایط بارندگی باعث شده که از میانگین ۲۲۰ تا ۲۵۰ میلیمتر بارندگی در این منطقه به ۲ میلیمتر رسیده‌ایم و در واقع ۹۵ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

وی در خصوص نهال‌کاری و میزان موفقیت این پروژه در کاهش بروز پدیده ریزگردها نیز اظهار داشت: مسئولیت انتخاب گونه و مطالعات در خصوص میزان موفقیت نهال‌کاری، به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها محول شده، اما باید یادآور شوم این پروژه صرفاً مربوط به نهال‌کاری نمی‌شود، بخشی از این عرصه براساس هدفگذاری (حدود ۶۰ـ۷۰ هزار هکتار) به قرق و محافظت از عرصه مرتعی و جلوگیری از ورود دام و همچنین رهاسازی آب و مدیریت سرزمین اختصاص یافته است، از این میان تنها ۲۴ هزار هکتار از سطح منطقه نهال‌کاری خواهد شد.

وی افزود: کاشت نهال هم براساس نمونه خاک اندازه‌گیری شده و براساس میزان آب زیرزمینی به کیفیت خاک انجام می‌گیرد و گونه‌های انتخاب‌شده از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی با دقت انتخاب شده‌اند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *