توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10 ﺷﺎﺩی، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت افراد دارد

گوشه گیری کودکان مسئله ای که نباید نادیده شود

گوشه گیری را می توان اینگونه تعریف کرد؛ حالت نسبتا پایداری که کودک در بیشتر اوقات به تنهایی بازی کند گوشه گیری اجتماعی گویند ، کودک فقط از طرق بازی با دوستان و رابطه با همبازی است که خود را کامل می شناسد لذا بسیاری از مشکلات فردی روانی افراد ریشه در دوران کودکی دارد ضمن آنکه گوشه گیری و انزوای کودک مسئله مهمی است که نباید نادیده گرفته شود .

خانم بهاره مالکی روانشناس کودک و نوجوان در گفتگو اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری باز خبر در خصوص گوشه گیری کودکان گفت : گوشه گیری را می توان اینگونه تعریف کرد؛ حالت نسبتا پایداری که کودک در بیشتر اوقات به تنهایی بازی کند گوشه گیری اجتماعی گویند ، کودک فقط از طرق بازی با دوستان و رابطه با همبازی است که خود را کامل می شناسد لذا بسیاری از مشکلات فردی روانی افراد ریشه در دوران کودکی دارد ضمن آنکه گوشه گیری و انزوای کودک مسئله مهمی است که نباید نادیده گرفته شود .

این روانشناس افزود : بایستی به درستی علت گوشه گیری را شناخت و با آن برخورد نمود ، البته گوشه گیری انواع مختلف دارد که از نظر زمینه روابط و عواقب با هم متفاوت می باشند ، به طور کلی سعی میکنیم کوتاه و مفید توضیحی در این مورد ارائه دهیم ، بطور مثال ؛ برخی از کودکان تمایل به بودن و بازی کردن با همسالان و دوستان خودرا دارند اما به دلیل اضطراب اجتماعی از درگیر شدن و شراکت خوداری نموده و ترجیح می دهندکه در گوشه ای تنها نظاره گر و تماشاچی دیگر کودکان شوند که این حالت معمولا در کودکان با والدین بسیار کنترل کننده، مداخله گر و حمایت کننده فراوان دیده می شود .

وی افزود : نوع دیگری از گوشه گیری به انزوای اجتماعی معروف است ماهیت روانی این دسته از کودکان خجالت شدید همراه با خشم ودرجه ای از افسردگی است گوشه گیری و کمرویی ، درونی کردن مشکلات است که باعث بروز اضطراب، تنهایی و افسردگی و کاهش حرمت نفس می شود . لذا مطالعات نشان داده که پیوند عاطفی کودک با پدر( در سنین ۱تا ۳ سال) بیشتر از پیوند عاطفی کودک با مادر می تواند در اجتماعی شدن کودک و جلوگیری از گوشه گیری و انزوای او موثر باشد . لازم است بدانید ؛ والدین کنترل کننده و خشن با رفتار افراطیشان کلا اجازه شکوفایی توانمندی کودک و در نتیجه حرمت نفس خوب را نمی دهند ودر نتیجه کودک مدام به خود شک و تردید دارد و می ترسد مبادا کاری ناپخته و احمقانه انجام دهد پس برای پیشگیری از این امر در کل از دیگران دوری می کند .

بهاره مالکی در خصوص نحوه برخورد با خجالت، کمرویی و گوشه گیری ادامه داد : درمان وشناسایی علت بوجود آورنده کمرویی آن است که با بکاربستن یک سری اصول متناسب می توان آن را اصلاح نمود ،راه دیگر اجتناب از اشتباهات تربیتی، اصلاح پیوند عاطفی نا امن ،تقویت اعتماد به نفس کودکان و آموزش مهارتهای اجتماعی و و حل مسئله و برخورد با مشکلات راه دیگر می باشد . لذا پدر و مادران عزیز توجه داشته باشید که هرگز در حضور کودک دلبندتان برچسب کمرویی و خجالت نزنید و نگذارید که دیگران نیز چنین کنند، اگر متوجه شدید که دیگران به فرزند شما می گویند خجالتی با احترام پاسخ دهید که ، نه مقداری زمان لازم است تا او به دیگران و محیط جدید عادت کند . همچنینی لازم به ذکر است ؛ هرگز هرگز هرگز خجالت و رفتار اورا مایه خنده قرارندهید کودکان دوستداشتنی عزیز تا سن ۵سالگی قادر به درک شوخی نیستند .

وی همچنین تاکید کرد : از بکار بردن برچسب های منفی خجالتی ترسو تپل و دست و پا چلفتی و غیره جدا” خوداری کنید ، اگر در گفتگویی فرزندتان پاسخ نمی دهد بجای او پاسخ ندهید و معذرتخواهی نکنید بلکه بلا فاصله با طرح مطلبی دیگر تمرکز برروی اورا برطرف کنید ، کوچکترین حرکت و رفتار اومغایر با خجالت کشیدن را مورد تحسین و تشویق قرار دهید

بهاره مالکی در پایان اگر کودکتان مورد تمسخر و سخنان نیش دار توسط همسالان قرارگرفت اورا حمایت کنید و خیلی ساده و در حد درک او برایش توضیح دهید که چنین کاری نشان دهنده نقطه ضعف دیگری است و نه او ، لذا والدین عزیز دقت داشته باشند که درمان ممکن است که ماهها و شاید چند سال طول بکشد پس در این راه بایستی شکیبا باشند.
به دلیل گسترده بودن مبحث این مطلب ادامه دارد

بابک پارسا/

پسندیدم(2)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *