اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
یادداشت / ندا بهمنی

کارآفرینان نسل بعد

مطالعات نشان می دهد آموزش کارآفرینی اثر مستقیمی بر کارآفرین شدن افراد و در نهایت بهبود شاخص های اقتصادی دارد. برهمین اساس بسیاری کشورها آموزش کارآفرینی را در برنامه های درسی خود گنجانده اند.

بازخبر / مطالعات نشان می دهد آموزش کارآفرینی اثر مستقیمی بر کارآفرین شدن افراد و در نهایت بهبود شاخص های اقتصادی دارد. برهمین اساس بسیاری کشورها آموزش کارآفرینی را در برنامه های درسی خود گنجانده اند. در کشور ما نیز بمنظور توسعه اقتصادی و حرکت به سمت ایجاد کسب و کارها تاکید بر آموزش و ترویج کارآفرینی در دانشگاه ها صورت گرفته است.

‎اما سوال کلیدی این است، آیا برای تغییر نگرش نسلی که با باور کارمندی رشد یافته آموزش ها در این سنین بازده مناسبی خواهد داشت؟ و سبب ایجاد روحیه کارآفرینی در افراد می شود؟

‎براساس تحقیقات حوزه کارآفرینی، کودکان در سنین پایین بالای ۲۵ -۳۰% از ویژگی های کارآفرینی (مثل خلاقیت، حل مساله، ذهن پرسشگر و …) را دارا می باشند. از طرفی ایجاد نگرش در افراد نیازمند طی شدن زمانی طولانی است. برهمین اساس بنظر می رسد برای دستیابی به اهداف اقتصادی و رویکرد ایجادکسب و کار؛ این آموزش ها چه بصورت رسمی و چه بصورت غیر رسمی باید وارد برنامه درسی شود.

‎با آموزش کارآفرینی به کودکان می توان مهارت های کسب و کار را در آن ها تقویت نمود. آموزش کارآفرینی کودکان راه اندازی کسب و کار نیست بلکه بینشی نسبت به راه اندازی کسب و کار است این کودک در برابر مسایل آتی زندگی توانمندتر خواهد بود. در این آموزش ها کودک مهارت های لازم برای ایجاد کسب و کار را فرا می گیرد و بارها و بارها آن را تمرین می کند. کودکی که مجهز به مهارت های کارآفرینی و کسب و کار است و مفاهیم آن را بصورت عملی فرا گرفته می توان توقع داشت در آینده ایجاد کسب و کار را بعنوان یک گزینه شغلی برگزیند.

‎لذا سطح آموزش ها باید همزمان با دوره های بزرگسال به سطوح پایین تر نیز متمرکز شود گرچه ممکن است همان طور که بحث شد نتایج این آموزش ها زمانبر باشد اما نتیجه ای که بی شک بدنبال خواهد داشت نسل سازنده و پویا است.
‎کارآفرینان بعدی قطعا از دل کودکان امروز هستند لذا کارآفرینان نسل بعد، امروز باید سرمایه گذاری شوند.

 

ندا بهمنی کارشناس ارشد کارآفرینی و مدرس دانشگاه

پسندیدم(7)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *