اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

حمله مشاور امنیت ملی کاخ سفید به ایران

«حکومت‌های سرکش ایران و کره شمالی با دنبال کردن تروریسم و تلاش برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی در حال نقض حاکمیت کشورهای همسایه‌شان هستند…»

بازخبر / «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی روز یکشنبه به تکرار ادعاهای بی‌پایه علیه ایران پرداخت و مدعی شد تلاش‌های سازش‌جویانه آمریکا افزایش قدرت منطقه‌ای ایران را همراه داشته است.

وی که در «نشست دفاع ملی بنیاد ریگان» سخنرانی می‌کرد در توضیح درباره آنچه به ادعای وی تهدیدهای پیش روی آمریکا است از روسیه و چین به عنوان «قدرت‌های تجدیدنظرطلب» یاد کرد و مدعی شد که آنها در حال بر هم زدن نظم سیاسی، امنیتی و اقتصادی جهان پس از جنگ جهانی دوم هستند.

او در ادامه ادعاهای خود گفت: «حکومت‌های سرکش ایران و کره شمالی با دنبال کردن تروریسم و تلاش برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی در حال نقض حاکمیت کشورهای همسایه‌شان هستند.»

«مک‌مستر»، سازمان‌های تروریستی مانند داعش را تهدیدی دیگر پیش روی آمریکا برشمرد. او در ادامه گفت که این چالش‌های امنیت ملی، نیازمند بازنگری در سیاست خارجی آمریکا هستند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به زودی از راهبرد امنیتی خود رونمایی خواهد کرد گفت که این رهبرد بر محافظت از سرزمین آمریکا، پیشبرد رونق و پیشرفت و حفظ صلح و افزایش نفوذ این کشور متمرکز خواهد بود.

«مک‌مستر» مدعی شد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام تغییر سیاست‌های این کشور در قبال کوبا، ایران و ونزوئلا تعهدش نسبت به ارزش‌های آمریکا را نشان داده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه مهم‌ترین چالش امنیتی پیش روی آمریکا را چه می‌داند گفت: «بزرگترین و فوری‌ترین تهدید علیه ایالات متحده و جهان، تهدید حکومت سرکش کره شمالی و تلاش ادامه‌دار آن برای ایجاد توانمندی هسته‌ای دوربرد است.»

او در ادامه در پاسخ به اینکه آیا خطر جنگ با کره شمالی افزایش یافته گفت: «فکر می‌کنم که این خطر روز به روز بیشتر می‌شود و این به معنای آن است که ما درگیر نوعی مسابقه برای حل این مشکل هستیم.»

مک‌مستر در ادامه با اشاره به اینکه چین می‌تواند به حل این مشکل بدون درگیری مسلحانه کمک کند، گفت: «اما ما در اینجا با نوعی مسابقه رو به رو هستیم، چون کره شمالی روز به روز [به توان موشک‌های دوربرد هسته‌ای] نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود و زمان زیادی باقی نمانده است.»

مک‌مستر در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع سوریه پرداخت و در اظهاراتی مداخله‌جویانه علیه «بشار اسد»، رئیس‌جمهور این کشور گفت که وی نمی‌تواند بخشی از آینده سوریه باشد. او همچنین از اینکه اسد توانسته در قدرت باقی بماند ابراز یأس کرد.

مقام آمریکایی با توصیف وضعیت کنونی سوریه به عنوان «چرخه مخربی از خشونت‌های فرقه‌ای» مدعی شد که ایرانی‌ها کسانی هستند که از این وضعیت بهره‌مند می‌شوند. مک‌مستر همچنین گفت: «کاری که ایرانی‌ها کرده‌اند دامن زدن به این چرخه‌های خشونت و تسریع آنها بوده است.»

اظهارات مک‌مستر در حالی مطرح شد که دولت بشار اسد بارها از نقش ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی نظیر داعش و القاعده در سوریه تقدیر کرده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره اینکه دولت آمریکا چگونه قصد به عقب برگرداندن دستاوردهای ایران در سوریه را دارد، گفت: «با یک برنامه جامع [می‌توان دستاوردهای ایران را به عقب برگرداند].»

مک‌مستر در ادامه به انتقاد از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) پرداخت و گفت: «و من فکر می‌کنم منصفانه است که بگوییم در سال‌های اخیر راهبرد امیدوارانه و غیرواقع‌بینانه‌ای وجود داشته که باعث اعطای توافق هسته‌ایی به ایران شده که رئیس‌جمهور آن را بدترین توافق دانسته است. [این امیدواری وجود داشت] که این توافق باعث خواهد شد ایران عملاً بیشتر جزئی از منطقه شود و رفتارهایش را تغییر دهد.»

مقام امریکایی اضافه کرد: «اما ببینید چه اتفاقی افتاده است؛ دقیقا عکس این! و فکر می‌کنم که تمرکز بر روی تلاش برای سازش با ایران باعث قدرتمندتر شدن این کشور در سراسر منطقه شده است. »

مک‌مستر گفت: «هنگامی که رئیس‌جمهور می‌گوید که او آشفته‌بازار تحویل گرفته است، آن آشفته بازار نه تنها کره شمالی بلکه خاورمیانه بزرگ را هم شامل می‌شود و ما در آنجا بایستی با توانمندی رو به افزایش ایران و توان این کشور برای استفاده از گروه‌های نائب و شبه‌نظامیان برای پیشبرد اهداف هژمونیکش در منطقه مقابله کنیم.»

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه مدعی شد: «اکنون ما با این چشم‌انداز روبرو هستیم که نائبان مسلح ایران در نزدیکی مرزهای اسرائیل مستقر شوند و شاهد تسلیح شبکه‌های ایران در یمن و در جنوب لبنان هستیم. آنها در تلاش هستند در سوریه این کار را با موشک‌های دوربردشان انجام دهند.»

او در ادامه گفت: «آنچه ما داریم، راهبردی جامع برای مقابله با ایران است و مسدود کردن تمامی مسیرهای این کشور برای دستیابی به سلاح هسته‌ای یکی از بخش‌های آن راهبرد است. مقابله با رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران، یکی دیگر از بخش‌های حیاتی آن راهبرد است. فکر می‌کنم شاهد تغییرات شگرف در نحوه همکاری ما با متحدان و شریکانمان در منطقه برای تغییر این وضعیت بوده‌اید.»

تسنیم

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *