توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10 ﺷﺎﺩی، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت افراد دارد

شیخ عبدالباعث قتالی : برخی تنگ نظری های شخصی ، زحمات بزرگ وحدت طلبان را تحت تاثیر قرار می دهد

احترام متقابل و رعایت حقوق پیروان مذاهب مختلف ، راه تحقق وحدت در جامعه است / برخی تنگ نظری های شخصی ، زحمات بزرگ وحدت طلبان را تحت تاثیر قرار می دهد .

بازخبر /  سید عبدالباعث قتالی ، امام جمعه اهل سنت و جماعت بندرعباس در گفتگو با بازخبر به مناسبت هفته وحدت :

احترام متقابل و رعایت حقوق پیروان مذاهب مختلف ، راه تحقق وحدت در جامعه است / برخی تنگ نظری های شخصی ، زحمات بزرگ وحدت طلبان را تحت تاثیر قرار می دهد .

○ در هفته وحدت قرار داریم . اهمیت وحدت در جامعه اسلامی چیست ؟
● اهمیت وحدت به مصلحت عمومی مسلمانان بر می گردد . هر چه بین مسلمانان وحدت بیشتری باشد قطعا آنها از آرامش و قدرت بیشتری برخوردار خواهند بود و بهتر می توانندموقعیت خود را در جهان تحکم بخشند .
○ علل وقوع اختلاف در میان مسلمانان چه می باشد ؟

● اختلاف می تواند علل متفاوتی داشته باشد . برخی از اختلاف ها را می توان به مساله ذاتی انسانها انتساب نمود و آنها را طبیعی دانست ، زیرا هیچ جامعه بشری نیست که بدون اختلاف و رای متفاوت باشد ، اما مهم چگونگی رویایی با این اختلافات است .
حتی در زمان پیامبر اکرم ( ص ) نیز صحابه در خصوص اجتهاد شرعی یا امور سیاسی با هم اختلاف نظر داشتند . پیامبر اسلام (ص) ضمن احترام به رای مخالف ، رای صحیح را اعمال می نمود .

○ امروزه بیشتر جنگ ها و اختلافات در دنیا میان مسلمانان وجود دارد ، به نظر شما علت این مشکل در میان مسلمانان چیست ؟
● جوامع اسلامی غالبا استبداد زده هستند . لذا با کوچکترین اختلافی میان مسلمانان بلافاصله تقابل‌و تضاد شکل می گیرد و شکافهای اجتماعی خود را نشان می دهد . از طرفی ما با مساله کج فهمی دینی و افراطی گری مواجه هستیم . پدیده ای که خود نیازمند بازبینی و تعامل است و معمولا در مورد آن سریع و عجولانه قضاوت می شود .
اما ریشه های این پدیده که بخش های زیادی از جوامع اسلامی را درگیر خود کرده است ، باید باذعمق بیشتر و تعامل بهتری مورد ارزیابی قرار گیرد .

○ علت رشد افراط گری در جهان اسلام چیست ؟
● علت افراطی گری بدفهمی دین اسلام خصوصا متون دینی است . اسلام از بدو ظهور خود تاکنون به نحوی با این پدیده روبرو بوده است . نمونه تاریخی آن خوارج بودند که با ظاهر بینی دینی شکاف بزرگی در جامعه اسلامی ایجاد کردند و بزرگان صحابه و خلفاء راشدین درگیر این پدیده افراطی بودند .
○ از دیدگاه اهل سنت ، آیا میان متون دینی و افراط گرایی رابطه ای وجود دارد ؟

● متون دینی ( قرآن و سنت ) براساس اعتدال بنا شده اند . در اسلام رحمت ، گذشت ، برابری در کنار جهاد ، تلاش و مقاومت قرار دارد . باید هریک از اینها را در جای خودش استفاده کرد . اما هنگامی که این نظم به هم بخورد ، شاهد ظهور ظاهر بینانی خواهیم بود که اولا تنها تفسیر خود را از اسلام قبولددارند و ثانیا نسبت به بعد رحمانی و صلح طلب اسلام بی توجه هستند .

○ وضعیت اهل سنت را در اچگونه ارزیابی می کنید ؟
● وضعیت اهل سنت در ایران مطلوب است . تمامی مسئولان نظام خصوصا مقام معظم رهبری مبنای کار خود را وحدت قرار داده اند . این وحدت دارای ریشه تاریخی است . در همین منطقه جنوب سالهاست که ما اهل سنت با شبعیان زننگی مسالمت آمیزی داریم و با احترام متقابل با یکدیگر تعامل می کنیم.
البته این شرایط به معنای حل همه مشکلات نیست . برخی تنگ نظری های شخصی وجود دارد که در لایه های پایین و پنهان تصمیم گیری خود را نشان می دهد و مانع از مشارکت اهل سنت در امور مدیریتی و اجتماعی می شود و به تبعیض و دوگانگی ختم می شود .
متاسفانه چنین دیدگاههایی سبب خنثی شدن تلاش های وحدت طلبانه بخش های اصلی نظام می شود که این مساله خود مشکل بزرگی است .
وحدت را نباید اینگونه تفسیر کرد که یک مذهب تابع مذهب دیگر شود . وحدت وقتی تحقق می یاید که رعایت حقوق و احترام متقابل میان مذاهب مختلف حاکم باشد .

○ به نظر شما چگونه می توان در تعامل با اهل سنت در ایران ، وحدت را عمق بخشد و اعمال سلیفه توام با محدودیت را مهار کرد ؟
● اولین مساله فرهنگ سازی است . دومین مساله اجرای قانون است. هنگامی که امری به قانون تبدیل شد ، نباید افراد اجازه یابند که با تحمیل دیدگاه شخصی خود قانون را دور بزنند و محدودیت های پنهان را برای بخش هایی از جامعه ایجاد کنند . یکی از مشکلات دیگر ، موازی کاری دستگاه های مختلف تصمیم گیر در مورد اهل سنت است که سبب می شود بسیاری از تصمیم های سازنده و وحدت آفرین در مورد اهل سنت با این حرکتهای موازی خنثی شود .

○ بطور کلی تعامل دستگاه های اجرایی را با اهل سنت در ایران چطور ارزیابی می کنید ؟
● ما نمی گوییم دستگاه های اجرایی و اداری با اهل سنت تعامل ندارند . ما از تعامل موجود تشکر می کنیم . ما نظام را دوست داریم و از خدمات آن در حوزه های مختلف اهل سنت سپاسگزاریم . اما توقع داریم که تعامل با اهل سنت یک نوع تعامل واقعی باشد . تعامل باید با علما واقعی و دلسوز و مسئولیت پذیر اهل سنت باشد . اینگونه نباشد که عده ای از افراد ضعیف در اهل سنت تقویت شوند و به نام علماء اهل سنت و نماینده اهل سنت معرفی شوند، ولی از دانش و شخصیت علمی لازم برخوردار نباشند و بدین ترتیب اهل سنت ضعیف و بی مسئولیت جلوه داده شود .
این افراد نماینده واقعی اهل سنت نیستند و ما انتظار داریم تعامل با علماء واقعی و مسئولیت پذیر اهل سنت صورت گیرد تا این مشکل حل شود .

○ بطور کلی جایگاه اهل سنت در قانون اساسی چگونه می بینید ؟
● ما اهل سنت ایران هستیم و دارای ریشه های تاریخی در این سرزمین هستیم . دانش ، ادبیات و فلسفه این سرزمین مدیون اهل سنت ایران است . اهل سنت ایران قرنها در این سرزمین مذهب غالب بوده اند . اهل سنت ایران افرادی تعامل پذیر هستند و اکنون نیز زندگی مسالمت آمیزی با برادران شیعه خود دارند . در قانون اساسی بر رعایت حقوق اهل سنت تاکید شده است .

ما انتظار داریم این قانون اساسی که فصل الخطاب همه ایرانیان است، بطور کامل به اجرا در آید و همه ما از مزایای زیست همراه با احترام بهره مند شویم .

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *