ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
کارشناس زمین‌شناسی:

وقوع زلزله کرمانشاه توجیه علمی دارد

یک کارشناس ارشد زمین‌شناسی گفت: پس‎لرزه‎های اخیر زلزله کرمانشاه امکان تخریب ندارند.

بازخبر / میلاد جهانی،کارشناس ارشد زمین‌شناسی با اشاره به اینکه ایران ازنظر زمین‌شناسی به چند پهنه ساختاری-سنگ شناختی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: ایران مرکزی، زاگرس، شمال شرقی ایران، شمال غربی ایران، پهنه آذربایجان و… شامل این تقسیم‎بندی می‌شود.

وی با بیان این‌که ساختار رورانده و مرتفع زاگرس از مهم‌ترین این پهنه‌ها هستند، ادامه داد: هر پهنه ساختاری خصوصیات لرزه زمین ساختی متفاوتی دارد و زاگرس از پویاترین این پهنه‌ها به حساب می‌آید که شامل گسل‌هایی چون صحنه، دورود، قلعه حاتم و… است.

این کارشناس اضافه کرد: خصوصیات لرزه زمین‌ساختی زاگرس نشان می‌دهد که نسبت به پهنه‌های ساختاری دیگر، فراوانی لرزه در آن زیاد است و البته قدرت تخریب کمتری دارد.

این مدرس دانشگاه پیام‎نور با اشاره به زلزله اخیر کرمانشاه با کانون سرپل ذهاب و ازگله افزود: هر زلزله‌ای دوره بازگشتی دارد یعنی این‌که یک زلزله با خصوصیات مشابه در یک دوره زمانی دوباره اتفاق می‌افتد مانند زلزله منطقه سیلاخور، و چون دوره بازگشت زلزله اخیر کرمانشاه نیز سپری شده بود، زمین لرزه رخ داد.

وی در مورد پس‌لرزه‌هایی که بصورت ساعتی بعد از وقوع زمین لرزه کرمانشاه به وقوع می‎پیوندد، خاطرنشان کرد: براساس تئوری آکی (oki) که براساس بازگشت کشسان است وقتی در یک پهنه شکستی ایجاد می‌شود، این شکست باید به حالت اولیه بازگردد و دلیل وقوع پس لرزه‎ها نیز بازگشت قسمت ترک خورده پهنه و صفحه به حالت اول است که بروز آن طبیعی است.

جهانی یادآور شد: وقتی زمین‌لرزه‎ای با قدرت ۷ ریشتر اتفاق می‎افتد چون عمق و طول شکستی زیاد است، ایجاد پس‌لرزه هر چند بصورت مکرر طبیعی است.

این مدرس دانشگاه پیام‎نور گفت: چون شدت زلزله اخیر کرمانشاه بالا بوده ایجاد پس‌لرزه‌ها بعد از آن توجیه علمی دارد و وقوع چنین زمین لرزه‎ای نیز با توجه به نظریه دوره بازگشت کاملاً توجیه علمی دارد.

وی با بیان این‌که صفحه ایران مرکزی و عربی دائمأ به پهنه زاگرس فشار می‌آورد، تصریح کرد: علت رخ دادن زلزله‎های بیشتر در زاگرس نسبت به دیگر پهنه‎ها به این دلیل است و وقوع زلزله‌های زیاد در این صفحه امری عادی است.

جهانی با اشاره به این‌که زمین لرزه کرمانشاه کاملاً توجیه علمی دارد، افزود: با توجه به پایه علمی این زمین لرزه شایعات مطرح شده غیرعلمی و مطرود است و مردم به هیچ‌وجه به شایعات توجه نکنند و آرامش خود را حفظ کنند.

این عضو آکادمی دانشمندان گفت: پس‌لرزه‌های اخیر امکان تخریب ندارد چرا که شدت آنها پایین است.

ایسنا

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *