اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

دیگر جرات ندارند در دربی کتک کاری کنند/ دربی یک بازی ۳۰ امتیازی است

به بهانه دربی ۸۵ با دو تن از چهره های قدیمی دو تیم گفت و گو کردیم. سعید عزیزیان دروازه بان سابق پرسپولیس و ادموند اختر مهاجم سابق استقلال که هر دو حضور در دربی را تجربه کرده اند.

بازخبر /در این گفت و گو از این دو چهره نام آشنا یعنی سعید عزیزیان دروازه بان سابق پرسپولیس و ادموند اختر مهاجم سابق استقلال پرسیدیم چرا دربی مهم ترین بازی فوتبال در ایران است و آیا بازیکنان فعلی دربی بازان خوبی برای این دیدار جذاب هستند؟ همچنین چالش های مربوط به این دیدار و مسائل جنجالی را به همراه عزیزیان و اختر بررسی کردیم.

*چرا دربی به عنوان مهم ترین بازی در فوتبال ایران شناخته می شود؟

عزیزیان: دربی مختص تیم های پایتخت است اما مهم ترین بازی است که در ایران برگزار می شود چون که این بازی خیلی دیده می شود حتی بیش از دیدارهای ملی. دربی بازی است که سال ها می ماند. و نکته این است که در هیچ دیداری به اندازه دربی حساسیت به اندازه باخت در دربی نیست. اگر دربی را نبازید ۶ ماه راحت هستید که صحبتی نیست اما وقتی ببازید مشکلات زیادی رقم می خورد.

اختر: وقتی بچه بودیم پیش از آنکه وارد فوتبال بشویم طرفدار یکی از این دو تیم می شدیم. من خودم استقلال را انتخاب کردم. نکته مهم درباره دربی این است که ۶۰ میلیون نفر درگیر پرسپولیس و استقلال و دربیهستند اما در اسپانیا بارسلونا و رئال مادرید تنها در شهر خودشان محبوبیت دارند و نه در مالاگا یا والنسیا. اهمیت دربی ما حتی از نتایج کلی یک فصل هم مهم تر است. مدیرانی هستند که حاضرند تیمشان در پایان فصل قهرمان نشود اما در این بازی به پیروزی برسند. اگر دربی را ببرید ۶ ماه می توانید در قدرت باشید. حساب این بازی جداست یادم است بهترین استقلال بودیم و در دربی به پرسپولیس باختیم و حالت برعکس هم رقم خورده بود..

*حواشی مربوط به این بازی را چقدر در جذابیت های دربی تاثیرگذار می دانید؟

عزیزیان: باید حقیقت را پذیرفت که از نظر خیلی ها دربی بدون جنجال معنایی ندارد. البته جنجال ها متفاوت هستند. هر جنجالی زد و خورد نیست. درگیری های فیزیکی پسندیده نیست اما کری زیباست و به جذابیت های این دیدار را افزایش می دهد.

اختر: حالا که چند سال است اصلا جنجال نداریم. البته هواداران همیشه بیشتر از بازی به دنبال جنجال های آن هستند.  من خودم اولین دربی که بازی کردم تبدیل به یکی از جنجالی ترین دیدارهای دو تیم شد. ما هم بچه بودیم اصلا نمی دانستیم چه اتفاقی رخ داده است. حتی نفهمیدیم چه کسی دعوا کرده است. حتی تماشاگران هم ما را نمی شناختند. مردم هم دنبال آنهایی بودند که کتک کاری کردند.

*دربی را می شود بدون حاشیه تصور کرد؟ آیا مخاطبان به حاشیه های این دیدار وابسته شدند؟

عزیزیان: در این دوران باید مسئولیت پذیری خود را نسبت به دربی بالاتر ببریم. چرا که همه دنیا این بازی را می بینند.

اختر: نمی شود دربی را بدون جنجال تصور کرد اما به شرطی که تبدیل به کتک کاری نشود. هواداران جنجال دوست دارند اما واقعیت این است که ما دیگر دربی باز نداریم و همه دنبال دعوای فوتبالی هستند. آن زمان ما اصلا برای پول بازی نمی کردیم اما حالا همه برای اینکه از قراردادشان کم نشود بازی می کنند.

*مربیان همواره تفکر خاصی برای این بازی داشتند. مثلا می گویند آقای پروین می گفتند بازیکنی که در دربی بازی می کند باید قلدر باشد…

عزیزیان: اگر در دربی دعوا نکنید کلاهتان پس معرکه است. باید قلدر باشید و به دنبال فوتبال فانتزی نباشید. به نظرم استقلال در بازی فصل گذشته مقابل پرسپولیس همین شرایط را داشت و تیم قلدری بود برعکس پرسپولیس که تنها به فکر فوتبال بازی کردن بود و در نهایت هم دیدید استقلال موفق شد در این دیدار به پیروزی برسد. زمان ما آقای پروین دوست داشت بازیکنانی که محکم بازی می کنند در دربی به میدان بروند.

اختر: دربی شرایطش با همه جای دنیا فرق می کند. هم به لحاظ حوادث و هم شانس . در ایران شانس حرف اول را می زند. و در دربی همین طور است. ممکن است دقیقه دو پنالتی گل بزنید و همه چیز را تغییر دهید. همه چیز هم به قلدری نبود همین علیرضا اکبرپور ۵۰ کیلو بود همه را آتش می زد. ولی قلدرها محبوب

*نظرتان درباره مراسم هایی که با حضور بازیکنان دو تیم قبل از دربی ها برگزار می کنند چیست؟ آیا واقعا مانع از ایجاد حواشی های این دیدار می شود؟

عزیزیان: به نظر من کار بسیار غلطی است. چطور دو تیمی که فردا بازی دارند شب قبل بازی باید در کنار هم باشند و با هم گپ بزنند. این روش حتی اوضاع را بدتر هم می کند. بازیکن پیش خودش می گوید من نباید به این بازیکن ببازم که دیشب این حرف ها را می زد. دورهمی ها دربی را جنجالی تر می کند و به بازیکن فشار بیشتری وارد می کند. یادم هست زمان آقای قطبی با استقلالی ها جمع شدیم که به ما یک دفترچه ۱۰۰ هزار تومانی هم هدیه دادند.

اختر: این برنامه ها را قبول ندارم. همه می گویند این هم مثل بازی های دیگر است و ۳ امتیاز دارد اما به نظرم دربی ۶ و حتی ۹ امتیاز هم ندارد. این بازی ۳۰ امتیاز دارد چرا که سرنوشت یک مدیر و مربی را می تواند تغییر دهد. از کجا معلوم اگر پرسپولیس باخت آقای طاهری نرفت حتی استقلال اگر باخت آقای افتخاری نرود. از آنجایی که همه چیز ما با دیگر نقاط دنیا فرق دارد این مراسم ها هم برگزار می شود.

*در طول تاریخ بارها دو تیم مساوی کردند و نمایش کسل کننده ای هم ارائه دادند. آیا این موضوع که به دو تیم گفته می شد برای جلوگیری از جنجال ها مساوی کنید حقیقت دارد؟

عزیزیان: در سال هایی که من در پرسپولیس بودم هرگز به ما نگفتند دربی را مساوی به پایان ببرید. حساسیت های این دیدار به حدی بالا بود که این دیدار مساوی تمام می شد. بازیکنان وحشت داشتند که در این دیدار شکست بخورند.

اختر: ترس از باختن باعث می شد دربی مساوی تمام شود. همین فردا اگر در ۱۰ دقیقه اول تیمی به گل برسد بازی زیبا می شود و حتی پر گل. اما ترس از باخت همیشه این دیدار را تحت تاثیر قرار می دهد و اصلا لازم نبود بگویند بازی را مساوی تمام کنید.

*آیا موافق رعایت میزبانی در سکوها برای این دیدار هستید؟ اینکه میزبان از حق ۹۰ درصدی در سکوها برخوردار باشد؟

عزیزیان: اگر ۹۰ به ۱۰ شود قطعا بازی جذاب تری خواهد شد. مثل بازی خانگی می شود و حتی تیم مقابل هم با تمرکز بیشتری بازی می کند. وقتی میزبان گل می زند مهمان تلاش می کند نتیجه را تغییر دهد و حتی شاید برگردد و بازی را ببرد.

اختر: با این روش جذابیت دربی افزایش پیدا می کند. وقتی استادیوم را برای حریف جهنم کنید دیگر خبری هم از مساوی و دیدارهای کسل کننده نیست. جو هواداران بازی را زیبا می کند.

*دربی بازان حالا را چطور می بینید؟

عزیزیان: نسل جدید دربی بازان از هفته های قبل و اول فصل تنها به فکر این بازی هستند. این دیدار ویترینی است که کل ایران آن را مشاهده می کنند. به همین دلیل بازیکنان در کانون توجه قرار می گیرند. اما بازیکن بیشتر فکر می کند جلوی میلیون ها نفر چطور شادی گل نشان دهد در حالی که باید به مسائل فنی بیشتر بها دهند.

اختر: الان هم بازیکنان از چند روز قبل دربی به آن فکر می کنند. امیدوارم که بازیکنان الان تنها به فکر خودشان نباشند. امیدوارم بازیکنان به فکر موفقیت تیم و هوادارانشان باشند نه اینکه وقتی گل زدند چه شادی گلی را برای اجرا آماده کنند. این برای فرهنگ ما نیست. فوتبال ایران به اندازه احساسی بودنش به هیچ عنوان حرفه ای نیست.

*فکر می کنید در دوران جدید ممکن است جنجال هایی نظیر دربی سال ۷۳  و ۷۹ رخ بدهد؟

عزیزیان: به نظرم نه. چون قوانین سختگیرانه تر شدند و بازیکن جرات ندارد درگیر شود. مگر اینکه چه شود یا اینکه از قبل با بازیکن تیم مقابل خصومت داشته باشد.

اختر: بعید می دانم دیگر بازیکنان مانند دربی های قدیم درگیر شوند. اینقدر جریمه ها زیاد شده  کهبازیکن پیش خودش می گوید برای چه دعوا کنم کلی محروم شوم و ۲۰ درصد از قراردادم هم کم شود. ولی آن زمان پول به این شکل در فوتبال نبود و بازیکن با روحیه دیگری در دربی حضور داشت.

*جنجالی ترین خاطره ای که از دربی دارید؟

عزیزیان: جنجالی ترین تصویری که از دربی دارم در همان سال رقم خورد که آقای بیانی و یوسفی اخراج شدند. درگیری شدید میان قلعه نویی و یوسفی رخ داد و شاهین بیانی وارد ماجرا شد که کار به درگیری فیزیکی کشید و داور دو بازیکن را اخراج کرد.

اختر: مهم ترین درگیری دربی را در سال ۷۳ تجربه کردم و فکر هم می کنم خودم عامل به وجود آمدن آن بودم. دقیقه ۸۸ گل مساوی را زدم و بعد هم جنجال های زیادی شکل گرفت. با اولین درگیری بلافاصله تماشاگران هم به داخل زمین آمدند و درگیری فراگیر شد. فقط خدا راشکر اتفاقی نیفتاد.

*بهترین خاطره ای که از دربی دارید؟

عزیزیان: ۵ روز بعد از ازدواجم در دربی بازی کردم در دربی سال ۶۹ بازی کردم. همه فکر می کردند من بازی نمی کنم اما علی آقا پروین به من گفت شما جلوی استقلال بازی می کنید. اما تا آخرین لحظه حتی رسانه ها از آن مطلع نبودند.

اختر: برای هر بازیکنی بهترین خاطره در دربی رقم می خورد. یک مهاجم حاضر است در کل فصل گل نزند اما در دربی گلزنی کند. من خودم بهترین خاطره ام مربوط به گل تساوی است که به پرسپولیس زدم حتی بیشتر از گلی که در دیدار ۳ بر یک زدم به من چسبید. گل زدن به عابدزاده لذت خاصی برای من داشت. واقعا لذت داشت به برخی ها گل می زدید از جمله عابدزاده.

*بهترین بازیکنی که در دربی جلویش بازی کردید؟

عزیزیان: به نظرم آقای چنگیز بی نظیر بود. در دربی ۶۹ مرحوم پورحیدری فکر می کردند من در بازی نیستم و آقای سرخاب و مرفاوی را در زمین گذاشتند تا با سانتر به گل برسند اما وقتی من را در زمین دیدند در نیمه دوم آقای چنگیز را وارد میدان کردند. واقعا بازی کردن جلوی آقای چنگیز سخت بود. خدا را شکر به من گل نزدند.

اختر: خط دفاعی پرسپولیس بازیکنان بسیار محکمی داشت. تازه من خوردم به اواخر فوتبال مجتبی محرمی اما بازیکنی به کیفیت آقای محرمی در فوتبال ایران ندیدم و آقای بهروز رهبری فرد که با تمام وجود می زد.

*دربی ۸۵ را چطور پیش بینی می کنید؟

عزیزیان: به نظرم احتمال اینکه مساوی بشود زیاد است. اگر تیمی در همان نیمه اول گل بزند بازی زیبایی رقم می خورد.

اختر: به عنوان یک هوادار امیدوارم استقلال با یک بازی هوشمندانه این بازی را ببرد و شرایطش هم دگرگون شود.

*کدام بازیکنان به نظر شما ستاره دربی خواهند بود؟

عزیزیان: به نظرم ستاره این دیدار در خط هافبک خواهد بود چرا که جنگ اصلی این دیدار در این منطقه است. به نظرم آقای فرشید اسماعیلی از استقلال و محسن مسلمان از پرسپولیس ستارگان این دربی هستند.

اختر: بازیکنانی که کسی روی آنها حساب باز نمی کند تبدیل به ستاره می شوند. هواداران می گویند کاش فلانی گل بزند اما شاید گمنام ترین ها ستاره دربی باشند.

*تقابل مربیان خارجی را چطور می بینید؟

عزیزیان: آقای شفر در جریان فوتبال ایران نیست اما برانکو فرق دارد و مانند یک ایرانی به شرایط دربی آشنایی دارد. این برگ برنده برای برانکو است.

اختر: برانکو که به نظرم مثل یک مربی ایرانی است چرا که ۱۰ سال است در فوتبال ایران حضور دارد. اما در مجموع فشار هواداران روی مربیان خارجی نیست. شفر حتی شاید نداند این بازی چقدر حساسیت دارد. قطعا به او گفتند فردا نباید ببازد تا  بتواند راحت کار کند.

 

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *