ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

با نگاه محلی نمی توان معضل فاضلاب شهری را در بندرعباس حل کرد

یادداشت آبتین امیری ، عضوشورای اسلامی شهر بندرعباس

بازخبر / مساله فاضلاب شهری و آلوده شدن ساحل امروز ، یکی از بزرگترین معضلات شهری دربندرعباس است ، که حل آن ، همکاری همه دستگاههای متولی را می طلبد.
یکی از پیشنهادات کاربردی برای حل این مشکل ، خرید پساب فاضلاب شهری توسط شهرداری بندرعباس است که قبل از هرگونه اقدامی توجه به چند نکته اساسی الزامی است.
۱٫ در شهر بندرعباس به طور میانگین در هر ثانیه بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ لیتر پساب وارد دریا می شود، که در شرایط فعلی فقط ۷۰۰ لیتر در ثانیه از آن تصفیه می شود و مابقی از طریق خورها و کانالها بدون تصفیه به دریا می ریزد.
۲٫ با خرید ۲۰۰ لیتر بر ثانیه پساب فاضلاب توسط شهرداری هیچ مشکل محسوسی از آلودگی ساحل و دریا حل نمی شود، چرا بیش از ۱۳۰۰ لیتر پساب و روان آب همچنان وارد دریا می شودو ساحل را آلوده می کند.
۳٫ بر اساس اطلاعات منتشر شده ، شوری پساب فاضلاب بندرعباس حدود ۶۰۰۰ واحد( گرم نمک در ۱۰۰۰ لیتر آب ) است که تحت هیچ شرایطی به درد آبیاری فضای سبز نمی خورد، حتی در خود تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس هم از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود که جای تعجب و نیاز به بررسی دارد.
۴٫ با توجه به اینکه شهرداری متولی آب نیست و تخصصی در تصفیه آب ندارد و از زیر ساخت های لازم در این خصوص بی بهره است، فرایند تصفیه و شیرین سازی آب باید توسط آب و فاضلاب که هم متولی این امراست و هم تخصص لازم را دارد انجام شود، سپس شهرداری اقدام به خرید پساب با شرایط و کیفیت مناسب آن نماید.
۵٫ با توجه به اینکه فضای سبز شهر بندرعباس محل بازی کودکان و نشستن و استراحت خانواده ها و چادر زدن مهمانان نوروزی است، آب و فاضلاب باید از عدم وجود بار میکروبی در فاضلاب به شهروندان اطمینان دهد و تعهدات آن را بپذیرد زیرا بی توجهی به استاندارهای لازم عوارض جانبی و بعدی را برای شهروندان به همراه دارد.
۶٫ در شرایطی که افکار عمومی و نهادی بالادستی تمایل دارند مسولیت خورهای شهر و روان آبهای سطحی را به شهرداری بدهند و انتظار عمومی اینست که شهرداری به مساله خورها ورود کند(تا کنون مسولیت خورها با شهرداری نبوده ولی براساس توافقات قرار است این مسولیت به ظهرداری واگذار شود) باید دولت ،بودجه لازم و شرایط را برای مدیریت و بهسازی مناسب این خورها فراهم کنند ،چرا که با درآمدهای عادی شهرداری امورات جاری شهر نیز به سختی می چرخد چه برسد به اینکه یک مسولیت هزینه بر جدید به شهرداری اضافه شود.
۷٫ هنوز در بسیاری از محلات مانند کمربندی، دوراهی ایسینی، محله شمیلی ها، شهناز، شاه حسینی و…فاضلاب وارد خور گورسوزان می شود لازم است آب و فاضلاب بندرعباس نسبت به تکمیل شبکه و اصلاح نشتی در شبکه اقدامات لازم را با سرعت انجام دهد. چرا که بوی متعفن خور گورسوزان زندگی ساکنان اطراف این خور را دچار مشکل کرده است.
از مجموع این مباحث می توان نتیجه گرفت ، هرگونه واگذاری مسولیت جدید به شهرداری برای حل مشکل خورها و فاضلاب شهری باید با حمایت مالی و اداری همراه باشد، و اینگونه نباشد که واگذاری مسولیت به شهرداری ، جنبه رفع مسولیت از دیگر نهاد ها بدنبال داشته باشد.
بطور کلی مشکل فاضلاب شهری و خورها در شهر بندرعباس ، نمی تواند در قالب یک‌معضل محلی تعریف شود.
راه اصولی آن اینست که به معضل فاضلاب شهری و آلودگی دریا که سرمایه ای ملی و متعلق به نسل های آینده است به عنوان یک‌مشکل ملی نگریسته شود.امیدواریم در سایه همت و پیگیری نمایندگان محترم استان در مجلس و نماینده عالیه دولت محترم در استان ، بودجه ایی ملی برای حل معضل فاضلاب شهری و‌ بحران آلودگی سواحل اختصاص یابد تا این مشکل بصورت اساسی در شهر بندرعباس حل شود.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *