اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس:

مسئولان نباید در لابه‌لای شعارها و وعده‌ها،صادرکنندگان را به سمت رکود سوق دهند

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس با انتقاد از برگزاری مراسم روز ملی صادرات، تصریح کرد: چرا مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه به‌جای صرف هزینه‌ها، انرژی و زمان برای برگزاری و مدیریت اینگونه مسائل رویه را به سمتی هدایت نمی‌کنند که با قرار دادن مشوق‌ها و اصلاح زیرساخت‌های نرم‌افزاری زمینه‌ساز توسعه بدنه صادراتی کشور شوند؟

بازخبر / منطقه خلیج‌فارس، محمد یوسف زاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همان‌طور که همگان می‌دانیم امروز اقتصاد در دنیا بر پایه‌های حقیقی و عقلانی در حال تنفس و تداوم حیات خود است، و هر جا که اقتصاد درگیر ناآگاهی‌ها و امور غیرواقعی و بعضاً سیاسی و مصلحت‌اندیشی می‌شود، سبب‌ساز بروز ضرر و زیان‌ها در میان‌مدت و بلندمدت می‌شود که به‌طور مستقیم به دست‌اندرکاران و فعالان و هدایت‌کنندگان آن برمی‌گردد.

وی ادامه داد: این گفته بدین معنا که فعالان یک بخش چه در صف و چه در ستاد و سیاست‌گذاری می‌توانند به‌طور مستقیم سبب‌ساز تأثیرات مثبت و یا منفی بر روی رویکردها، حال و آینده آن بخش شوند، کما اینکه مقایسه اقتصاد در جهان سوم با جهان اول نشان می‌دهد که این حوزه به چه میزان درگیر مسائلی همانند نحوه نگرش‌ها و منطق حاکم و توجه به واقعیت‌هاست.

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس افزود: در سطح ملی و استانی نیز همواره در حوزه‌های تجاری و اقتصادی رویدادهایی در قالب مراسم و یا جشن‌ها و جشنواره‌ها باهدف معرفی برترین‌های تجاری و صادراتی برگزار و برقرار می‌شود، موضوعی که در این میان شاید در برهه کنونی بسیار حائز اهمیت است سنجش تأثیرگذاری این‌گونه رویدادها بر پیکره واقعی و حقیقی بخش‌های صادراتی و تجاری و نحوه عملکرد این مراسم که گاها هزینه‌های قابل تاملی را نیز تحمیل می‌کند، بر توسعه و پویایی حوزه اقتصاد است.

وی ادامه داد: در قدم نخست باید پرسید که اگر واقعاً هدف از برگزاری این مراسم‌ها که از نمونه بارز آن می‌توان به مراسم هرساله و پرهزینه “روز ملی صادرات” اشاره کرد؛ رونق صادرات است، آیا این هدف تاکنون محقق شده است؟

این مقام مسئول افزود: چرا مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه به‌جای صرف هزینه‌ها، انرژی و زمان برای برگزاری و مدیریت اینگونه مسائل رویه را به سمتی هدایت نمی‌کنند که با قرار دادن مشوق‌ها و اصلاح زیرساخت‌های نرم‌افزاری در بعد قانون‌گذاری و قوانین و همچنین بازبینی ساختارها، زمینه‌ساز توسعه بدنه صادراتی کشور شوند؟

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس ادامه داد: حمایت از صادرکننده و صادرات آنجا خود را بیشتر نشان می‌دهد که مسئولان مربوطه در قامت سیاست‌گذاران اصلی این بخش بتوانند با فراهم‌سازی زمینه‌ها و کاهش بروکراسی‌های دست و پاگیر، اقدامات خود را در قلب و فکر و ذهن صادرکنندگان و فعالان این بخش به‌طور واقعی و حقیقی محسوس سازند نه اینکه آن‌ها را در لابه‌لای شعارها و وعده‌ها و صرف هزینه از جیب خود آن‌ها برای برگزاری مراسم مرسوم و معمول به سمت رکود و ناامیدی سوق دهند.

وی اظهار کرد: نباید فراموش کرد که در سال‌های اخیر در استانی همانند هرمزگان همگان شاهد رونق کمی و کیفی صادرات و حوزه تجارت بنا بر اعلام گزارش‌های مبسوط و نظر فعالان این بخش هستند، که این نشانی واضح و مبرهن از تلاش‌های صورت گرفته و موفقیت در مسیر اصلاح دیدگاه حاکم بر این حوزه در استان بوده کما اینکه خود اعتراف داریم در این مسیر در ابتدای راهی بس طولانی هستیم و معتقدیم با همکاری و افزایش هماهنگی‌ها در بین تمامی عناصر و بخش‌های درگیر اقتصاد از سیاست‌گذاران گرفته تا مجریان در واحدهای تجاری و تولیدی می‌توان در آینده‌ای نزدیک هرمزگان را به الگویی مطلوب در حوزه توسعه و رشد صادراتی در منطقه معرفی کرد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *