توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10 ﺷﺎﺩی، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت افراد دارد

زیباکلام : دانشجو باید در احزاب به فعالیت سیاسی بپردازد

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: دلیلی ندارد که دانشجو در زمان تحصیلش در دانشگاه به فعالیت سیاسی بپردازد، زیرا فعالیت سیاسی باید در خارج از دانشگاه و در احزاب و تشکل‌ها شکل بگیرد.

بازخبر / استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: دلیلی ندارد که دانشجو در زمان تحصیلش در دانشگاه به فعالیت سیاسی بپردازد، زیرا فعالیت سیاسی باید در خارج از دانشگاه و در احزاب و تشکل‌ها شکل بگیرد.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، مجمع عمومی انجمن اسلامی دانشگاه هرمزگان با موضوع رسالت سیاسی دانشجویان روز گذشته(۲۳ مهرماه) با سخنرانی صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

رؤسای جمهوری در امریکا کاره‌ای نیستند

وی با اشاره به سخنان ترامپ در چند روز گذشته و اثراتی که بر کشورمان داشت، تصریح کرد: از مسئولین دولتی و نظریه‌پردازان شنیده‌اید که در امریکا آنچه وجود دارد ظاهری از  دموکراسی و انتخابات است، رؤسای جمهوری خیلی کاره‌ای نیستند و مطیع دستوراتی هستند که از صاحبان قدرت، صاحبان کمپانی‌های اسلحه‌سازی، شرکت‌های بزرگ نفتی، بانک‌ها و بیمه و این‌گونه مؤسسات که اغلب به صهیونیست‌ها تعلق دارند و قدرت واقعی در دست آن‌ها است و آن‌ها هستند که رئیس‌جمهور را  تعیین می‌کنند.

زیباکلام ادامه داد: رئیس‌جمهور خیلی اختیارات و قدرتی ندارد و مطیع این قدرت‌های پنهان و پشت پرده‌در آمریکا هستند و مردم فکر می‌کنند که آن‌ها نقش دارند و حضور دارند.

یادگاری جریان چپ مارکسیستی در ایران

این استاد علوم سیاسی تصریح کرد: برای چرایی به وجود آمدن این نگاه باید گفت، به لحاظ تاریخی این نگاه که رؤسای جمهوری در امریکا چندان کاره‌ای نیستند و قدرت دست کارخانه‌داران و سرمایه‌داران  است، این رویکرد در حقیقت یادگاری از جریان چپ مارکسیستی هست که قریب به شصت تا هفتادسال پیش در کشور ما به وجود آمد و از حزب توده برجای‌مانده است.

وی با اشاره به اینکه حزب توده در عصر بعد از ایران رضاشاه این ادبیات را وارد ایران کرد که در نظام سرمایه‌داری مردم فکر می‌کنند که کاره‌ای هستند و رأی‌هایشان به‌حساب می‌آید، اضافه کرد: اما قدرت در دست کارخانه‌داران است و مردم فکر می‌کنند نخست‌وزیر انتخاب می‌کنند، این پارادایم توسط حزب توده به وجود آمد.

زیباکلام خاطرنشان کرد: بنا بر دلایلی این تفکر  که توسط مارکسیسم متولدشده بود، ریشه گرفت و از طریق رسانه‌هایی که افکار عمومی را در اختیار داند و فرقی هم ندارد رئیس‌جمهور دمکرات باشد یا جمهوری‌خواه، رئیس‌جمهور اوباما باشد یا کلینتون یا ترامپ، آن‌ها باید اهداف سرمایه‌داران باید به‌پیش ببرند.

نظریه پوچ مارکسیستی

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: فکر می‌کنم به‌جای اینکه بحث کنیم این نظریه چقدر پوسیده و بی‌معنا است مقایسه‌ای بین اوباما و ترامپ نشان می‌دهد این تئوری چقدر پوچ است. درست است که یک سری مبانی رواج پیدا می‌کند، چه کسی می‌گوید این سیاست‌ها ثابت هستند؟ اوباما بیمه همگانی به وجود آورد که با پرداخت حق بیمه‌ای مختصر، افراد از مواهب بیمه برخوردار می‌شدند ولی ترامپ این را جمع کرد و از کنوانسیون منع تولید گازهای گلخانه خارج شد.

وی ادامه داد: بسیاری سیاست‌ها برای امریکا هم ابعاد بین‌المللی و هم ابعاد داخلی دارد و کاملاً مغایر با آن چیزی است که دموکرات‌ها زمان اوباما دنبالش بودند درحالی‌که طبق نظریه مارکسیستی نباید فرقی می‌کرد. بین رئیس‌جمهوری زمان اوباما و ترامپ و سیاست‌ها نمی‌بایست این‌قدر دچار تغییر شود و رویکردها هم در زمان اوباما با رویکردهایی که ترامپ در مقابل ایران دنبال می‌کند، تفاوت دارد.

نگاه واقع‌بینانه و نگاه افراطی نسبت به ایران

زیباکلام بابیان اینکه به‌صورت کلی دو نگاه در رابطه با کشورمان در امریکا وجود دارد، افزود: یک نگاه واقع‌بینانه‌تر است و معتقد است جمهوری اسلامی ایران واقعیتی است که باید آن را بپذیریم چه دوست داشته باشیم چه دوست نداشته باشیم و باید سعی کنیم با آن به تعامل برسیم که نشانه آن توافق هسته‌ای تیرماه ۹۴ بود که آن را به‌عنوان برجام  می‌شناسیم.

وی اضافه کرد: تفکر دوم، تفکر رادیکال و افراطی و اساساً به چیزی کمتر از محو جمهوری اسلامی رضایت نمی‌دهد و هیچ توافق، همکاری و همزیستی با آن را به رسمیت نمی‌شناسد و باید جمهوری اسلامی ایران را از بین ببریم و دست‌کم سعی کنیم ایران را ضعیف و ناتوانش کنیم تا هیچ عملی از سر نزند؛ این دو نگاه در امریکا نسبت به ایران وجود دارد.

نهضت دانشجویی در ایران

این استاد علوم سیاسی دانشگاه افزود: اگر شما به ژاپن، نروژ، هند و امریکا بروید صحبت از جنبش دانشجویی نمی‌شود چرا نهضت دانشجویی در این جوامع وجود ندارد؟ پاسخ خیلی روشن است زیرا در این کشورها احزاب و تشکل‌های سیاسی در بیرون از دانشگاه در حال فعالیت هستند پس دلیلی ندارد در این چهار سالی که دانشجو در دانشگاه مشغول به تحصیل است، فضایی برایش به وجود بیاید که در دانشگاه فعالیت سیاسی کند.

وی تصریح کرد: در ایران چون تشکل‌های سیاسی فعالیت مقطعی دارند، فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه متمرکزشده است و این اجتناب‌ناپذیر است. اگر در جامعه ماهم این امکان به وجود بیاید که تشکل‌ها و احزاب و سازمان‌های سیاسی فعالیت کنند و بعد از یکی دو سال منحل نشوند در کشور ما هم این موضوع شکل خواهد گرفت.

حاشیه‌نگاری خبرنگار ایسنا:

*سالن محل نشست، گنجایش حاضرین نداشت و تعداد زیادی از افراد در راهرو ایستاده بودند.

*سخنرانی با تأخیر بیش از نیم ساعت شروع شد و در این مدت برنامه خاصی اجرا نشد که این عامل باعث سرگردانی حاضرین شد.

*در سالن محل برگزاری نشست تهویه مناسبی وجود نداشت و حاضرین از گرمای هوا گلایه داشتند.

*بعد از اتمام سخنرانی زیباکلام، دانشجویان شروع به پرسیدن سؤالات خود کردند که یکی از دانشجویان پشت تریبون قرار گرفت و با لحن تندی شروع به پرسیدن سؤال کرد که در ادامه بابیان «مسخره‌بازی درمی‌آورید» باعث سروصدای حاضرین در سالن شد و با گفتن شعارِ «زنده‌باد مخالف تو» با اعتراض حاضرین صحبت خود را قطع کرد که در این زمان چند تن از اساتید دانشگاه به نشانه اعتراض به این روش گفتار دانشجو پشت تریبون، جلسه را ترک کردند.

*در پایان هم یکی از دانشجویان باحالت بغض و گریه در مورد حقوق بانوان و دانشجویان خانم سؤال پرسید که مورد تشویق حاضرین در جلسه قرار گرفت که یکسره او را تشویق می‌کردند.

تهیه و تنظیم:سعید محمدیان

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *