ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

بیش از ۱۰۰ پروژه روی خط تولید سیما/ برخی شبکه ها معاف از پخش فیلم

پس از وقفه‌ای نسبتاً طولانی، قطار سیما روی ریل تولید سرعت گرفت.

بازخبر /  آخرین اخبار تولیدات نمایشی سیما از حضور بیش از ۱۰۰ پروژه فعال نمایشی در مراحل مختلف تولید خبر می‌دهد. این در حالی است که پیش تر خبرها از حضور ۸ پروژه نمایشی در مرکز سیما فیلم حکایت داشت.

سیر تغییرات فعال در مسیر تولید برنامه های نمایشی از آن زمان آغاز شد که معاونت سیما با برنامه ریزی و مدیریت مالی صحیح توانست از منابع مالی منتج از آگهی‌ها در مسیر تولید مجموعه‌های نمایشی بهره برد. به دنبال این رویکرد فعالان عرصه برنامه سازی به سرعت در بخش سریال سازی جذب و پروژه های متعدد کلید خورد.

در فاز اول و به منظور جذب مخاطب، این معاونت برخی از شبکه ها را از پخش مجموعه های نمایشی ایرانی به صورت شبانه معاف کرد. در قدم بعدی با تزریق منابع مالی برنامه سازان این عرصه را برای تولید آثار داخلی تشویق کرد. بسیاری از تهیه کنندگان، کارگردان ها و نویسندگان به سرعت به این فراخوان واکنش نشان داده و سیمای نوروزی تلویزیون با سه مجموعه نمایشی «علی البدل»، «دیوار به دیوار» و «مرز خوشبختی» مخاطب خود را پای قاب جادو نگاه داشت و با دو مجموعه «زیر پای مادر» و «نفس» ماه مبارک رمضان را پشت سر گذاشت.

در نشست معاون سیما و مدیران شبکه های تلویزیونی در تیرماه ۹۶ بر اهتمام رسانه نسبت به مناسبت ها تاکید شد و در همین نشست اعلام شد این معاونت تمامی مساعی خود را در جهت افزایش تولید مجموعه های نمایشی ایرانی به کار خواهد بست. معاون سیما در این جلسه از ظرفیت های تولید در زمینه سریال سازی سخن گفت و تاکید کرد: در حال حاضر ظرفیت سیمای رسانه ملی پخش ۳ سریال در طول شبانه روز است که در نظر داریم که این آمار را به ۴ سریال تولیدی در طول شبانه روز افزایش دهیم. اگر بخواهیم به این مهم دست یابیم نیازمند ۴۸ سریال در طول سال هستیم که به ترتیب سریال ها جایگزین یکدیگر می شوند. خوشبختانه امروز ما در موقعیتی هستیم که در این مسیر گام برداریم. در حال حاضر رسانه ملی در بخش تهیه و نگارش سیمای رسانه ملی یک رکورد ثبت کرده است و ۴۸ سریال در مرحله تولید و نگارش داریم.

در همین ایام بینندگان تلویزیون توانستند، چندین سریال تلویزیونی «پنچری»، «پرستاران»، «گمشدگان»، «گسل»، «لژیونر»، «درجستجوی آرامش» و «سفر در خانه» را در ایام تابستان دنبال کنند؛ مجموعه هایی که به سرعت آمار بینندگان تلویزیون را بالا برد.

با افزایش تولیدات نمایشی و بالا رفتن آمار بینندگان در فاز بعدی افزایش کیفی آثار در دستور کار قرار گرفته است به گونه ای که می توان حضور کارگردان های موفقی همچون سیروس مقدم با «پایتخت ۵»، داریوش یاری با «هاتف»، بهرنگ توفیقی با «عقیق»، منوچهر هادی با «پاهای بی قرار» و کیانوش عیاری با «٨٧ متر» نشانی از بالا رفتن کیفیت آثار قلمداد کرد.

در فاز سوم معاون سیما از احیای باکس های نمایشی در شبکه های سیما خبر داده است. دکتر میرباقری تصویربرداری بیش از ۳۰ مجموعه نمایشی به صورت همزمان را نشانه احیای تلویزیون در تولید آثار نمایشی دانسته و در بازدید از پروژه های اخیر گفت: هم اکنون ۱۰۰ پروژه فعال در معاونت سیما وجود دارد که در مراحل مختلف طرح تا تولید قرار دارد. سال گذشته تلویزیون با رکود برنامه های مختلف رو به رو بود؛ ولی از ابتدای دوره جدید راهبرد معاونت در افزایش تولید برنامه های مختلف و رسیدن به سطح استاندارد بوده است که بحمدالله با تلاش دوستان این هدف محقق شده است.

وی در بخشی از سخنان خود در بازدید از لوکیشن «پاهای بی قرار» گفت: با افزایش میزان تولید در رسانه بحث اشتغال زایی هنرمندان جامه عمل پوشیده است. چنان که بر اساس آمار بیش از ۱۰ هزار نیرو اعم از تهیه کننده، کارگردان، نویسنده، بازیگر و… در پروژه های مختلف مشغول به کار هستند. برای رسیدن به چنین آماری از همان ابتدا مبحث پرداخت ها در دستور کار قرار گرفت و با مدیریت آن توانستیم پروژه های متعددی را در برنامه قرار دهیم.

در کنار افزایش آثار نمایشی توسعه شهرک تلویزیونی، سینمایی ایران از برنامه‌های دیگری است که معاون سیما بر آن تاکید دارد. امروزه پس از سال ها شاهد آن هستیم که این گنجینه بزرگ تلویزیون رونقی دوباره یافته است، به طوری که علاوه بر تصویربرداری مجموعه های متعدد در این شهرک سوله‌هایی که سال ها به صورت انبار مورد استفاده قرار می گرفت به استودیوهای مجهز برای تولید برنامه های روتین همچون «خانواده امید»، «گپ کوک»، «مسابقه هفت در سه»، «شکرستان»، «جادوی صدا»، «یه گله جا»، «رهیافت»، «دست پخت های خودمانی» و«هواتو دارم» مبدل شده است.

معاون سیما شهرک تلویزیونی را از گنجینه های رسانه ملی دانسته و تاکید دارد: گنجینه های فراوانی در این شهرک وجود دارد و امیدواریم با تدوین نقشه جامع شهرک بتوانیم جاهای خالی آن را پر کنیم. به نظر می رسد با سرمایه گذاری ۳۰ تا ۴۰ درصدی بتوان به رشدی ۶۰ درصدی دست یافت.

از دیگر اقدامات معاونت سیما در مسیر ارتقای کیفیت آثار تولید می توان به برگزاری سالانه جشنواره سیما اشاره کرد. جشنواره‌ای که سال ها به محاق فراموشی سپرده شده و امروز فرصتی است تا آثار تلویزیونی در بوته داوری قرار گیرند. در همین راستا دکتر میرباقری از برگزاری جشنواره سیما در بهمن ماه امسال خبر داد و افزود: جشنواره ترازویی موثر برای تولیدات تلویزیونی و سینمایی است و با افزایش تعداد آثار نمایشی در سیما این ظرفیت وجود دارد که آثار دوستان در بوته بررسی قرار گیرد. جشنواره ای که به منظور ایجاد رقابت سالم میان برنامه سازان باید برای ماه های پایانی هر سال برنامه‌ریزی گردد.

در یک نگاه کلی می‌توان تغییر را در این معاونت شاهد بود تغییری که با بازگشت هنرمندان و برنامه سازان به تلویزیون آغاز و تا افق های روشن ادامه خواهد یافت.

افکار

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *