اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
سناتور تام کاتن:

پایبندی ایران به برجام را تایید نکنید

سناتور تام کاتن بار دیگر خواستار اعلام پایبند نبودن ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ شد.

بازخبر / سناتور کاتن، عضو جمهوریخواه کمیته نیروهای مسلح سنا، سه‌شنبه شب ۱۱ مهر در شورای روابط خارجی آمریکا رویکرد خود را به یک توافق خوب برای ایالات متحده که دربرگیرنده منافع ملی واشنگتن باشد را ترسیم کرد.

او که از مخالفان سرسخت توافق هسته ای با ایران است در جمع کارشناسی سه شنبه شب در اندیشکده شورای روابط خارجی، بار دیگر خواستار اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی  دونالد ترامپ شد.

سناتور کاتن گفت که کنگره به همراه ترامپ باید در همکاری تنگاتنگ، تغییرات در برجام را به ایران پیشنهاد دهند و بگویند که تمکین نکردن به آن، چه نتایجی در بر خواهد داشت.

او افزود که اعلام پایبند نبودن ایران به برجام به صورت خودکار آمریکا را از این توافق خارج نمی‌کند بلکه یک فرصت شصت روزه به کنگره می‌دهد که می‌تواند در برگیرنده برگرداندن تحریمها علیه ایران نیز باشد.

به گفته سناتور کاتن، از دید او باید برخی موارد در برجام تغییر یابد که نه تنها به نگرانی‌های امنیت ملی آمریکا، بلکه به نگرانی‌های همپیمانان آمریکا در خاورمیانه نیز پاسخ می‌دهد.

در حالی که بارها کشورهای غربی در تهیه سوخت هسته ای مورد نیاز ایران سرباز زده اند، کاتن مدعی شد: «مهمترین مساله در این پیشنهاد باید از بین بردن محدودیت زمانی مندرج در برجام باشد. این نوع زمانبندی‌ها در توافق‌های منع گسترش تسلیحات اتمی بی‌سابقه و بی‌معنی است. وجود آن در برجام نشانگر استیصال پرزیدنت اوباما برای دستیابی به توافق بوده است. همچنین باید محدودیت‌های سخت‌تری بر تولید، تحقیق و توسعه دستگاه‌های سانتریفیوژ اعمال شود، زیرا ایران نیازی به داشتن غنی‌سازی صنعتی ندارد؛ این مساله صرفا برای دستیابی به تسلیحات اتمی است. اگر برنامه شان صلح آمیز است ایران می‌تواند بسادگی بمانند دیگر کشورها سوخت خود را از خارج تهیه کند.»

سناتور کاتن افزود که باید دستور العمل شفافی برای بازدیدهای آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز ارائه شود.

او مدعی شد: «پرکردن منافذ و ابهامات در دستور العمل‌های بازرسی‌ها باید پر شود، یعنی به آژانس برای انجام بازدیدهایش از سایت‌های اتمی ایران موارد مشخصا روشن و صریح گفته شود و جا برای تعبیر و تفسیر نباشد. دیگر اینکه برنامه موشک بالستیک و کروز ایران باید محدود شود. ایران نیازی به بهبود توان موشکی خود و طولانی‌تر کردن برد آن ندارد. داشتن چنین برنامه یعنی صرفا به دنبال بهره‌برداری از کلاهک‌های هسته‌ای برای موشک‌هایشان است. یعنی پایه برنامه اتمی آنها نیز نظامی است.»

به گزارش صدای آمریکا، سخنرانی سناتور کاتن در حالی برگزار شد که ساعاتی پیش از آن، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که آمریکا باید در توافق اتمی با ایران باقی بماند.

متیس که در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا شرکت کرده بود، گفت که اگر آمریکا بتواند پایبندی ایران به برجام را تایید کند و اگر این پایبندی به نفع آمریکاست، واضح است که آمریکا در برجام با محتوی کنونی‌اش بماند.

او ادامه داد که تاکنون نشانه‌های خلاف آن، یعنی عدم پایبندی ایران دیده نشده و ترامپ باید این مساله را درنظر بگیرد.

وزارت خارجه آمریکا قرار است کمتر از دو هفته دیگر به کنگره گواهی کند که ایران به شرایط توافق پایبند بوده است یا نه.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *