اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

بازی باخت – باخت بارزانی دربرگزاری همه پرسی/ دودی که به چشم کردهای عراق می رود

بازی باخت – باخت بارزانی دربرگزاری همه پرسی/ دودی که به چشم کردهای عراق می رود

بازخبر /  رئیس اقلیم کردستان عراق شاید عنوانی پز طمطارق برای مسعود بارزانی بوده که به ناگهان تصمیمی می گیرد که خود و دیگر اکراد عراق را به خطر می اندازد، تصمیم به استقلالکردستان عراق و همه پرسی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دنیا بدترین تصمیمی بود که بارزانی می توانست در این زمان بگیرد.

به راستی چرا بارزانی تصمیم به برگزاری همه پرسی و استقلال کردستان عراق گرفت؟

به گزارش افکارنیوز، در تحلیل تصمیم بارزانی می توان چند نکته را ذکر کرد:

اول اینکه سالهاست کردهای عراق در اقلیم کردستان به صورت مجزا و منفک از حکومت مرکزی عراق اقلیم خود را اداره می کنند و بخشی از نفت این کشور را نیز در دست دارند، به همین جهت مسعود بارزانی به عنوان رئیس اقلیم کردستان از سوی حتی کشورهای مختلف دعوت می شد و به مراودات سیاسی و اقتصادی می پرداخت به همین جهت شاید عنوان و منصب ” رئیس اقلیم کردستان” عنوانی بزرگتر از ظرفیت بارزانی بوده که دست به چنین کار احمقانه ای زد زیرا بر فرض که کردستان عراق استقلال پیدا کرده و حتی تشکیل کشور دهد و مرزهای مشخص خود را از عراق جدا کند اما آیا با مخالفت های جدی که همسایگان وی همچونایران و ترکیه و عراق و حتی سوریه با وی دارند کردها می توانند به حیات خود ادامه دهند؟

با انتخابی که مسعود بارزانی کرد و بازی همه پرسی که به راه انداخت  بلافاصله کشورهای همسایه وی در مقابلش موضع گرفتند و مرزهای زمینی و هوایی اقلیم کردستان بسته شد، تصمیم بارزانی در ابتدا باعث می شود کردها در تحریمی جدی قرار بگیرند و از سوی دیگر با توجه به اینکه آنها از نظر اقتصادی مراودات بسیاری با مردم دیگر کشورهای همسایه داشتند، بسته شدن مرزها اولین دودی است که به چشم کردهای عراق می رود زیرا مردم این سرزمین برای حیات نیاز به درآمد دارند و در صورتی که نتوانند برای خود درآمدی ایجاد کنند در تنگنای سخت اقتصادی قرار می گیرند.

از سوی دیگر بارزانی که بخشی از نفت عراق را به خصوص در کرکوک در دست دارد اگر نتواند قطره ای از آن را بفروشد چگونه می تواند اقلیم خود را اداره کند تنها همین موضوع کافی است که وی به اشتباه خود پی ببرد.

این در حالی است که پیش از این بارزانی به عنوان رئیس اقلیم کردستان امتیازات بسیار زیادی داشت و و حتی مستقل کار خود را انجام می داد.

با توجه به حمایت های زیاد اسرائیلی ها از وی و برگزاری همه پرسی که انجام داد مشخص است پشت این بازی سیاسی بارزانی صهیونیست ها هستند که در منطقه در سالهای اخیر با شکست های مختلفی روبه رو شده بودند، اخیرا نیز که داعش در منطقه در باتلاق فرو رفته و رو به زوال و نابودی است صهیونیست ها تصمیم گرفتند با ایجاد همه پرسی در کردستان عراق موجی ایجاد کنند و تیری در تاریکی را رها کردند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بارزانی به زودی متوجه اشتباه بزرگ خود در سرسپردن به استراتژی پوچ صهیونیست ها خواهد برد اما چه سود که مطمئنا تاوان اشتباه وی تاوان سنگینی خواهد بود. بازی بارزانی در برگزاری همه پرسی بازی باخت- باخت برای وی و همه کردهای عراق بود .

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *