آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

خواب‌آلودگی راننده، واژگون‌کننده/ نبستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان، تشدیدکننده علل حادثه دانش آموزان هرمزگانی

کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در اطلاعیه شماره دو خود، علت وقوع سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان محور بندرعباس- داراب را خروج از محور و واژگونی اتوبوس ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده و علت تشدیدکننده پیامد‌های حادثه را عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط اکثر سرنشینان اعلام کرد.

بازخبر / کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در اطلاعیه شماره دو خود، علت وقوع سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان محور بندرعباس- داراب را خروج از محور و واژگونی اتوبوس ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده و علت تشدیدکننده پیامد‌های حادثه را عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط اکثر سرنشینان اعلام کرد.

به گزارش ایسنا منطقه خلیج‌فارس، ۹۰ امین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با دستور کار بررسی سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان محور بندرعباس- داراب در وزارت راه و شهرسازی برگزار و علت وقوع این سانحه خروج از محور و واژگونی اتوبوس ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده اعلام شد.

در این جلسه گزارشی از مصوبات انجام شده کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ارائه و مقرر شد میزان پیشرفت فیزیکی هریک از مصوبات نیز تهیه و در جلسه آتی کمیسیون ارائه شود؛ همچنین گزارشی از پیشرفت سامانه اطلاعات سوانح و حوادث حمل‌ونقل توسط مرکز فناوری اطلاعات و ارتباط وزارت راه و شهرسازی ارائه شد.

و درنهایت اطلاعیه شماره دو کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در خصوص سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان محور بندرعباس- داراب مورد تصویب قرار گرفت که متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

“به‌منظور دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و آگاهی از ابعاد، عوامل شکل‌گیری و شدت حوادث ترافیکی، گزارش نهایی حادثه اتوبوس حامل دانش آموزان استان هرمزگان محور بندرعباس-داراب مورخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ که  پس از انجام بازدید میدانی، بررسی اسناد حمل، موقعیت وقوع حادثه، اخذ نظرات مسئولان مرتبط و طرح در نشست‌های کارشناسی و دو نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور تهیه شده را به اطلاعت هم‌وطنان می‌رساند:

علت حادثه: خروج از محور و واژگونی اتوبوس ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده

علت تشدیدکننده پیامد‌های حادثه: عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط اکثر سرنشینان

پیشنهاد برای جلوگیری از حوادث مشابه

۱- تا حد امکان، شروع سفر اردوهای دانش‌آموزی در شب‌هنگام، محدود می‌شود و در صورت ضرورت سفر در شب، از یک هفته قبل با پلیس‌راه هماهنگی‌های لازم به عمل آید تا مراقبت ویژه صورت گیرد.

۲- ازآنجاکه نبستن کمربند ایمنی عامل اصلی فوت و آسیب بوده، وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان صداوسیما و هر یک از ارکان کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مشارکت مؤثرتری در آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی در رابطه با ایمنی ترافیک داشته باشند. مقرر شد سازمان صداوسیما در حد موردنیاز اعلامی از طرف کمیسیون ایمنی نسبت به پخش تیزرها و برنامه‌های فرهنگ‌سازی ایمنی بدون دریافت هزینه اقدام کند.

۳- سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راهور موظف هستند سامانه ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰ را طوری تنظیم کنند که مسافران در صورت مشاهده هرگونه رفتار پرخطر از سوی راننده بتوانند از طریق این سامانه‌ها اطلاع‌رسانی کرده و عکس‌العمل فوری جهت پیشگیری از سانحه صورت گیرد. ضمناً سازمان صداوسیما نیز بعد از اعلام کمیسیون ایمنی راه‌ها، اقدامات مقتضی را در خصوص معرفی این سامانه‌ها به عمل آورد.

۴- آموزش ملاحظات ایمنی و مبانی مقررات راهنمایی و رانندگی و اقدامات اولیه فوریت‌های پزشکی برای مربیان کلیه اردوها توسط آموزش‌وپرورش در دستور کار قرار گیرد.

۵- دروس و مباحث آموزشی مبانی ایمنی، مقررات راهنمایی و رانندگی و اقدامات اولیه فوریت‌های پزشکی در سطوح مختلف آموزشی در دستور کار آموزش‌وپرورش قرار گیرد.

۶- با توجه به ایمنی بالای حمل‌ونقل ریلی، ضمن تأکید بر توسعه حمل‌ونقل ریلی، استفاده از این شیوه در مسیر‌های ممکن، در اولویت کلیه اردوها قرار گرفته و تسهیلات لازم فراهم شود.”

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *