اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

دانش : داشتن ایمنی و مجوز پایان کار پلاژ بانوان مشخص نیست/متخلفین پرونده ستاره جنوب در انتظار اجرای حکم

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس با اشاره به اینکه برای مجوز پایان کار پلاژ بانوان هیچ استعلامی به سازمان آتش‌نشانی صورت نگرفته، توسط آن بررسی نشده و داشتن ایمنی و مجوز پایان کارش مشخص نیست، افزود: متخلفین حادثه آتش‌سوزی ساختمان ستاره جنوب (مدیر ساختمان و مدیر وقت شهرداری منطقه دو) محاکمه و مجازات حبس، شلاق و جریمه نقدی برایشان صادر شد.

بازخبر / مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس با اشاره به اینکه برای مجوز پایان کار پلاژ بانوان هیچ استعلامی به سازمان آتش‌نشانی صورت نگرفته، توسط آن بررسی نشده و داشتن ایمنی و مجوز پایان کارش مشخص نیست، افزود: متخلفین حادثه آتش‌سوزی ساختمان ستاره جنوب (مدیر ساختمان و مدیر وقت شهرداری منطقه دو) محاکمه و مجازات حبس، شلاق و جریمه نقدی برایشان صادر شد.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، فرجام دانش صبح امروز در نشستی خبری اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال روز ملی ایمنی و آتش‌نشانی (۷ مهر) با ایام عزاداری ماه محرم تصادف شده، به مناسبت این روز همایشی تحت عنوان آتش‌نشانی و مدیریت ایمنی در ساعت ۸:۳۰ روز سه‌شنبه (۱۱ مهر) در سالن ملی گاز برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این همایش را دعوت همه دستگاه‌ها و یادآوری تعهد آن‌ها در دستورالعمل ایمنی شهری در بحث پیشگیری و مدیریت بحران عنوان کرد و افزود: در این همایش از برخی تغییراتی که در ایستگاه‌ها صورت گرفته و جند ماشین جدید آتش‌نشانی و طرح‌های جدید رفاهی این سازمان رونمایی می‌شود.

آمار مشخصی از جمعیت شهر بندرعباس وجود ندارد!

این مقام مسئول با بیان اینکه آمار مشخصی از جمعیت شهر بندرعباس وجود ندارد، اضافه کرد: برخی این رقم را ۵۴۸ هزار نفر و برخی بالای ۷۰۰ هزار نفر می‌دانند؛ ازآنجایی‌که باید به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشیم، در صورت ۵۴۸ هزار نفری بودن جمعیت به ۱۱ ایستگاه و در صورت ۷۰۰ هزار نفری بودن آن به ۱۴ ایستگاه نیاز داریم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس با اشاره به اینکه جانمایی ایستگاه‌های موردنیاز شهر بندرعباس انجام شده است، تصریح کرد: در صورت تأمین اعتبار باید در سه‌راه برق، سه‌راه تازیان و بلوار شهید رجایی ایستگاه‌های جدیدی دایر شوند.

طبق قانون دیگر تخلفات ایمنی ساختمان‌ها تنها با پرداخت جریمه جبران نمی‌شود

دانش با بیان اینکه سازمان شهرداری کشور بخش‌نامه جدیدی با پنج بند را به شهرداری‌ها و سازمان‌های آتش‌نشانی ابلاغ کرده است در تشریح بندهای این بخشنامه عنوان کرد: در بندر اول تأکید شده که باید کارگروهی متشکل از نمایندگانی از شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی، سازمان نظام‌مهندسی، دادستانی و اداره کل تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی برای شناسایی و برخورد با ساختمان‌های ناایمن شهری تشکیل شود؛ بند دوم شهرداری را ملزم به رعایت و نظارت دقیق مبحث سه مقررات ملی در صدور پروانه ساخت ساختمان‌های شهر کرده است.

وی ادامه داد: بند سه این بخشنامه به این نکته اشاره شده که در بررسی کمیسیون ماده ۹۹ و ۱۰۰ تخلفات امور ایمنی ساختمان با پرداخت جریمه جبران نشده و باید برخوردهای لازم قانونی صورت گیرد؛ بنده چهار اولویت بودجه سال ۹۶ شهرداری را تهیه تجهیزات ایمنی قرار داده و بند پنج آتش‌نشانی و تیم امداد و نجات را به انجام مانورهای امداد و نجات ساختمان‌های بلندمرتبه ملزم کرده است و وظیفه نظارت بر تمامی این بندها بر عهده مدیر بحران شهر یعنی شهردار است.

دو هزار و ۴۸۳ حادثه در یک سال گذشته/ هر کوچه محله گلشهر به‌اندازه یک روستا جمعیت دارد

این مقام مسئول در تشریح آمار حوادث بندرعباس در یک سال گذشته (مهر ۹۵ تا مهر ۹۶) بیان کرد: در این مدت دو هزار و ۴۸۳ حادثه داشتیم که از این تعداد هزار و ۲۷۵ مورد آن آتش‌سوزی بوده است؛ در این عملیات هزار و ۳۶۳ نفر توسط تیم امداد و نجات آتش‌نشانی نجات یافتند؛ بیشترین عملیات اطفاء حریق مربوط به ضایعات و منازل مسکونی بوده و بیشترین عملیات امداد و نجات با نزدیک به ۵۰۰ حادثه درزمینهٔ محبوس شدن افراد در خودرو، منزل و آسانسور بوده است؛ در عملیات بعد سانحه تصادفات خودرو نیز ۱۳۰ سرنشین نجات یافته‌اند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس با بیان اینکه ایستگاه شماره ۳ آتش‌نشانی واقع در ابتدای خیابان داماهی، پرکارترین ایستگاه هم در عملیات اطفاء حریق و هم امداد و نجات بوده است، ابراز کرد: علت این پرکاری تراکم بیش‌ازاندازه و غیراستاندارد جمعیت آن منطقه (گلشهر) است به‌گونه‌ای که هر کوچه به‌اندازه یک روستا جمعیت دارد.

منازل مسکن مهر پایان کار نداشته و ایمنی‌شان احراز نشده است

 دانش با اشاره به اینکه از اول سال جاری تاکنون جلوی همه ساختمان‌سازی‌ها در مناطق با تراکم جمعیت بالا را گرفته‌ایم و این موضوع روند رو بهبودی به خود گرفته است، اظهار کرد: در خصوص اسکان مالکین در ساختمان‌هایی که پایان کار ندارند خلأهای قانونی وجود دارد که شهرداری هم نمی‌تواند به‌تنهایی جلوی تمام موارد را بگیرد و نیاز به ورود قوه قضاییه دارد.

وی با بیان اینکه در بندرعباس ۲۷۶ ساختمان خطرناک وجود دارد در خصوص منازل مسکن مهر خاطرنشان کرد: هیچ‌کدام از منازل مسکن مهر پایان کار نداشته و ایمنی هیچ‌کدام از مجتمع‌ها برای ما احراز نشده است؛ باوجوداینکه اداره کل راه و شهرسازی هنوز این پروژه را به پایان نرسانده و در اختیار شهرداری قرار نداده اما ما ایستگاه شماره ۱۰ را در این منطقه راه‌اندازی کردیم هرچند با توجه به اینکه جمعیت این منطقه تا پایان پروژه به ۱۵۰ هزار نفر می‌رسد، به راه‌اندازی دو ایستگاه دیگر نیز نیاز خواهد بود.

در طول ۲۰ سال مدیریتم هیچ حمایتی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ندیده‌ام

این مقام مسئول با بیان اینکه در خصوص مشکل امدادرسانی به ساختمان‌های بلندمرتبه در معابر تنگ، افزود: شهرداری بندرعباس سه بالابر ۲۵ متری مخصوص معابر تنگ را تهیه‌کرده که تا دهه فجر امسال بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس در گلایه از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان تصریح کرد: در طول ۲۰ سال مدیریت خود در سازمان آتش‌نشانی هیچ‌گونه حمایتی از جانب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ندیده‌ام؛ بودجه تهیه تجهیزات ایمنی سال ۹۵ سازمان آتش‌نشانی ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود که تنها سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن محقق شد، بودجه سال ۹۶ نیز ۸ میلیارد تومان است که تاکنون که نیمی از سال گذشته تنها یک میلیارد آن محقق شده است.

استان‌های دیگر در خصوص جذب بودجه برای تجهیزات ایمنی بسیار فعال‌تر بوده‌اند

دانش با اشاره به اینکه از زمانی که اعتبار این سازمان استانی شده هیچ‌یک از مشکلاتمان حل نشده است، عنوان کرد: استان‌های دیگر در خصوص جذب بودجه برای تجهیزات ایمنی بسیار فعال‌تر بوده‌اند.

وی در خصوص بیاناتش در سال ۹۵ در خصوص مجهز نبودن ساختمان شهرداری و شورای شهر و ۹۰ درصد بیمارستان‌ها و خیلی از ادارات شهر بندرعباس به سیستم اعلام حریق، خاطرنشان کرد: تاکنون در خصوص هیچ‌یک از این موارد اقدامی صورت نگرفته است.

خلأهای قانونی امنیتی و آتش‌نشانی زیادی وجود دارد

این مقام مسئول با بیان اینکه قرار بود تا یکم مهرماه سال جاری ۳۰ عدد شیر آتش‌نشانی به مناطق مختلف بندرعباس اضافه شود، ابراز کرد: سازمان آتش‌نشانی ۳۰ عدد شیر آتش‌نشانی را تهیه‌کرده، جانمایی‌ها در سیستم جی‌پی‌اس صورت گرفته و آماده‌باش بوده است اما هنوز هماهنگی که باید توسط مدیران شهرداری‌های مناطق برای نصب آن‌ها صورت می‌گرفت انجام نشده است.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان بیان کرد: قوانین امنیتی و آتش‌نشانی چندین سال در مجلس شورای اسلامی است اما به تصویب نرسیده و همین مسئله موجب ایجاد خلأهای قانونی شده است.

حبس، شلاق و جریمه نقدی برای متخلفین سانحه آتش‌سوزی ساختمان ستاره جنوب

دانش در خصوص وضعیت متخلفین سانحه آتش‌سوزی ساختمان ستاره جنوب بندرعباس، اظهار کرد: مدیر ساختمان ستاره جنوب و مدیر وقت شهرداری منطقه دو محاکمه و مجازات حبس، شلاق و جریمه نقدی برایشان صادر شد.

فیصل دانش، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز با حضور در این نشست در خصوص مجهز نبودن ساختمان شهرداری و شورای شهر به سیستم اعلام حریق بیان کرد: نه‌تنها در شهرداری بلکه در بیشتر دستگاه‌ها، کم‌کاری‌ها و تخلفات بسیاری وجود دارد و با توجه به تفاوت‌هایی که در این دستگاه‌ها موجود است باید جهت رسیدگی به آن‌ها اولویت‌بندی‌هایی صورت گیرد؛ برای مقابله از تخلفات ایمنی ساختمان‌ها باید با معاونت فنی شهرداری هماهنگی‌هایی جهت یافتن راه‌حل صورت گیرد.

عملکرد شورای چهارم بسیار ضعیف بوده است

وی با اشاره به اینکه از برنامه‌های شورا پنجم دعوت همه دستگاه‌های استان و بررسی عملکردها و مشکلات آن‌هاست، افزود: سازمان آتش‌نشانی از سازمان‌هایی است که حتماً به‌زودی به شورا دعوت و پیشنهادهایش باید در اولویت کار شورا و شهرداری قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه هرچه می‌گذرد بیشتر به این نتیجه می‌رسم که عملکرد شورای چهارم بسیار ضعیف بوده است، تصریح کرد: برای مثال در خصوص پلاژ بانوان بنده برخلاف سایر تعریف و تمجیدها در مصاحبه‌ای مشکلات آن را بیان و مخالفت خود با آن را اعلام کردم اما اکنون این پروژه افتتاح و نکات محیط‌زیستی و امنیتی آن نادیده گرفته شده و پای اداراتی چون محیط‌زیست و بنادر به ماجرا باز شده است.

در ادامه مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس در خصوص واکنش اداره کل بنادر و دریانوردی استان به افتتاح پلاژ بانوان عنوان کرد: جالب است که اداره کل بنادر در خصوص پروژه‌ای مثل پلاژ بانوان و پلاژ سیمین مدعی عدم رعایت حریم ۶۰ متری ساحل است و به ۶۰ متر بعد ساحل هم نظارت دارد اما در خصوص خدمات ایمنی و امداد و نجات تنها  از فاصله دو مایلی ساحل به بعد را پوشش می‌دهد و همچنین قایق اطفاء حریق مناسب با عمق اسکله‌هایی مثل شیلات ندارد!

داشتن ایمنی و مجوز پایان کار پلاژ بانوان مشخص نیست

فرجام دانش در پایان با اشاره به اینکه برای مجوز پایان کار پلاژ بانوان هیچ استعلامی به سازمان آتش‌نشانی صورت نگرفته است، افزود: این پلاژ توسط آتش‌نشانی بررسی نشده و بنده هیچ اطلاعی از داشتن یا نداشتن ایمنی و مجوز پایان کار آن ندارم.

در میان گزینه‌های تصدی شهرداری بهترین را انتخاب کردم!

فیصل دانش، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در حاشیه این نشست در واکنش به سخن یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه رفع مشکلات شهرداری نیاز به انتخاب فرد جدید داشت که شما اعضای شورا آن را انجام ندادید، اظهار کرد: در میان گزینه‌هایی که برای تصدی شهرداری وجود داشت بهترین را انتخاب کردم و اگر گزینه بهتری بود حتماً تجدیدنظر می‌کردم.

تهیه و تنظیم از لیدا رضائی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *