ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
رصد رسانه‌های برون‌مرزی؛

تکمیل برجام یعنی «جام زهر» در سرانجام!

خروجی برخی منابع برون‌مرزی درباره وضعیت کنونی و پیش‌بینی سرنوشت “توافق هسته‌ای” که محصول رصد گروه مانیتورینگ جام طی ساعات اخیر می‌باشد، در قالب کوتاه و گزیده از منظرتان می‌گذرد.

بازخبر / بی بی سی: هیأت حاکمه آمریکا بر خلاف دوران اوباما یکپارچه علیه ایران شده است. در خصوص موضوع خروج از برجام، یک دسته از سناتورها معتقدند آمریکا باید از برجام خارج شود. دسته دیگر استدلال می‌کنند که باید آن‌قدر به ایران فشار آورد که خودش برجام را ترک کند. در این میان فقط دو سناتور از حفظ برجام دفاع می‌کنند.

فرانسه از مدافعان سرسخت حفظ برجام است، اما در عمل همان حرف ترامپ را تکرار می‌کند: تجدید مذاکره و تغییر و تصحیح توافق هسته‌ای با ایران.

هدف از برجام، «مهار ایران» بوده و نه صرفا مهار برنامه هسته‌ای این کشور؛ درنتیجه آمریکا تلاش می‌کند تا با تجدیدنظر در برجام، برنامه موشکی و رفتار منطقه‌ای ایران را تغییر دهد. اروپا نیز مجبور خواهد بود در صورت تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، با ترامپ همراه شود.

رادیو زمانه: در آنچه به ایران و برجام مربوط است، در نگاه اول بین مکرون و ترامپ اختلاف‌نظر مشاهده می‌شود، اما اگر دقیق‌تر سخنان این‌دو را بررسی کنیم، درمی‌یابیم که در هدف چندان از هم دور نیستند.

تفاوت آمریکا با فرانسه در این است که فرانسه به‌دنبال تکمیل برجام با مذاکره است و آمریکا به‌دنبال فشار روانی و تشدید تحریم‌ها از هم‌اکنون است.

ایده تکمیل برجام -چیزی که از سوی فرانسه مطرح می‌شود- به این معنی است که رژیم ایران باید “جام زهر” دیگری را سرکشد: هم دست از بخش مهمی از برنامه موشکی خود بردارد و هم در مورد غنی‌سازی در آینده به عقب‌نشینی‌های جدید دست بزند.

توییت “بن رودز” مشاور اوباما (رئیس‌جمهور پیشین آمریکا) در امور برجام: «خروج از توافق هسته‌ای باعث ایجاد یک بحران با ایران خواهد شد و اعتبار آمریکا را برای امضای توافقات دیگر (مثلا با کره‌شمالی) از بین خواهد برد.»

توییتر/ حقیقت نژاد، تحلیلگر رسانه‌های اپوزیسیون: روحانی درباره آینده برجام مسؤولیت‌هایی را متوجه اروپا کرد. حالا اگر اروپا برای راضی کردن ترامپ به گزینه “مذاکره مجدد” رسیدند، تکلیف چیست؟ در این صورت ممکن است سیاست روحانی وارد شدن در یک روند مذاکره طولانی بی‌حاصل به‌منظور حفظ برجام باشد.

یک عده مرتب از تبعات شکاف بزرگ اروپا و آمریکا بر سر برجام می‌نویسند. اینها توهمات است و برجام بدون آمریکا می‌میرد.

دولت روحانی به‌درستی هدفش را حفظ برجام گذاشته ولی تنها راه ممکن، پیدا کردن گزینه برای مهار، قانع کردن و یا بازی دادن ترامپ می‌باشد؛ باقی حرف مفت است.

رادیو فردا: بازگشت ترامپ به مواضع بوش موجب شد که روحانی هم به ادبیات ضدامپریالیسمی دهه شصت برگردد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *