ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

بالاخره «بن تن» یا «اسکندر»؛ کدامیک به مدرسه می‌رود؟!

شاید طی چند سال اخیر استفاده از نوشت‌افزار اسلامی ـ ایرانی با وضعیت بهتری مواجه شده باشد اما هنوز آنطور که باید این مهم در جامعه نهادینه نشده است، چراکه غلبه کارتن‌های غربی باعث شده کودکان اقبال کمتری به استفاده از طرح‌های ایرانی داشته باشند.

بازخبر /  از همدان، با شروع بهار تعلیم و تربیت، بازار خرید نوشت‌افزار و کیف و کفش داغ می‌شود، کافی است سری به بازار بزنید، نوشت‌افزارهای داخلی با نماد ایرانی ـ اسلامی و نوشت‌افزارهای خارجی با خودنمایی عکس کارتون‌های خارجی از جمله بن تن، باب اسفنجی و… در مغازه‌ها به چشم می‌خورد، حالا بعضی‌شان کمترند بعضی دیگر بیشتر!

طی چند سال گذشته در روزهای پایانی شهریورماه به منظور ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی و معرفی کالای با کیفیت داخل نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شود، اغلب آنها خودجوش‌اند و از سوی نهاد دولتی هم حمایت نمی‌شوند.

نکته و سوال قابل تامل اینجاست ترویج تولیدات داخلی و حمایت از کالای ایرانی بر عهده کدام سازمان است و وظیفه هر خانواده ایرانی برای حمایت از تولیدات داخلی چه میزان است؟

البته این موضوع که افزایش تولید داخل احتیاج به مصرف داخل دارد، خود یعنی بزرگترین حمایت؛ مردم باید از تولیدات کالاهای داخلی انتخاب کنند تا اقتصاد و بازار داخلی رکود نداشته باشد.

شاید در چند سال اخیر استفاده از کالای ایرانی به وضعیت بهتری رسیده باشد اما هنوز آنطور که باید موضوع استفاده از کالای ایرانی در جامعه نهادینه نشده چراکه غلبه کارتن‌های غربی باعث شده که کودکان اقبال کمتری به استفاده از طرح‌های ایرانی داشته باشند.

لوازم‌التحریر یکی از کالاهایی است که هر دانش‌آموزی برای یادگیری باید از آن‌ها استفاده کند، اما نباید از طرح‌های به کار رفته روی لوازم‌التحریر و میزان تأثیر آن در تربیت و فرهنگ دانش‌آموز غافل شد.

آیا برای حمایت از تولید داخلی و از همه مهم‌تر نجات فرزندان از فرهنگ غربی کاری شده است یا کاری قرار است انجام شود؟ آیا والدین می‌دانند با خرید کالای خارجی آن هم با طرح‌های غیر اسلامی به انحراف فرزند و در نهایت هدف دشمن کمک می‌کنند؟

سر صحبت را با یک مادر سی و چند ساله که با وسواس در حال خرید لوازم‌التحریر بود، باز کردم و از او پرسیدم که چرا اینقدر در انتخاب دقت می‌کند، لبخندی زد و گفت: به نظر شما باید غیر از این باشد؟

بعد هم بدون اینکه معطل جواب من شود گفت: با افتخار دنبال خرید لوازم‌التحریر ایرانی برای فرزندم هستم، چون معتقدم باید از همین کودکی یاد بگیرد که باید از کالای داخل کشورش استفاده کند.

او با بیان اینکه متاسفانه استفاده از برندهای معتبر به نوعی خانواده‌ها را درگیر کرده است، گفت: برخی از والدین به این موضوع که ممکن است مشابه کالاهای خارجی و حتی با کیفیت بهتر در کشور وجود دارد توجه نمی‌کنند.

این مادر خوش‌ذوق در ادامه فخرفروشی را یکی از دلایل والدین برای خرید کالاهای خارجی عنوان کرد و ادامه داد: برخی‌ برای فروش کالای خارجی و کسب سود بیشتر، کالای ایرانی را فاقد کیفیت معرفی می‌کنند، این موضوع هم در کاهش استقبال مردم از کالاهای داخلی بسیار موثر است این در حالی است که کالای باکیفیت داخلی هم داریم.

او برگزاری نمایشگاه‌های نوشت‌افزار را دارای مزیت‌های بسیاری دانست و معرفی کالای ایرانی یکی از آنها عنوان کرد و ادامه داد: تنوع زیاد کالاهای ایرانی با کیفیت با طرح‌های اسلامی و رنگ‌های زیبا از خوبی‌های کالاهای ایرانی است.

او با اشاره به اینکه استفاده از کالای ایرانی هنوز به خوبی در جامعه نهادینه نشده است و نهادینه کردن این موضوع نیاز به برنامه دارد، خاطرنشان کرد: استفاده از کالای ایرانی- اسلامی نیازمند تبلیغات گسترده است.

بعد هم تصریح کرد: معتقدم افزایش عرضه کالاهای ایرانی -اسلامی با قیمت مناسب می‌تواند منجر به حذف تدریجی نوشت‌افزار غیر استاندارد خارجی از بازار داخلی و ترویج فرهنگ ایرانی شود.

از نگاه بلند این مادر تشکر کردم و کمی آن طرف‌تر با یکی دیگر از والدین که دنبال خرید لوازم‌التحریر بودند صحبت کردم، پدری ۴۷ ساله که با پسرش به بازار آمده بود، پسر ۱۰ ساله‌اش مدام شیطنت می‌کرد، سر آستین لباس پدر را گرفته بود و نظرش را در مورد اینکه کدام لوازم‌التحریر را می‌خواهد، می‌داد، «بن تن» و «باب اسفنجی» از دهان پسرک نمی‌افتاد اما «ننه قمر» و «اسکندر» را هم دوست داشت، مانده بود بین این شخصیت‌ها که بالاخره کدام را با خود ببرد!؟

اما کمی بعد پدر با حوصله برای فرزندش توضیح داد که «ننه قمر» و «اسکندر» قشنگ‌ترند؛ پسرک کمی فکر کرد و در نهایت پذیرفت که یکی از آنها را انتخاب کند، نزدیک‌تر رفتم و با پدر همکلام شدم، برایم توضیح داد که از اول به قصد خرید لوازم‌التحریر ایرانی ـ اسلامی آمده بود و آرام آرام دلیل این انتخاب را برای پسرش توضیح خواهد داد.

بعد هم گفت: من به این موضوع که قیمت مناسب کالای با کیفیت به افزایش استفاده از کالای ایرانی و بهترشدن اقتصاد کشور کمک خواهد کرد، اعتقاد کامل دارم.

او با بیان اینکه در سال‌های گذشته به دلیل پایین بودن کیفیت کالا استقبال از این نمایشگاه‌ها پایین بود اما اکنون کالاهای داخلی با کیفیت بهتر و بیشتری وارد بازار می‌شود، گفت: در کنار کمیت باید کیفیت را مورد توجه ویژه قرار داد.

این پدر که خود معلم بود، یادآور شد: زمانی که کیفیت خوب در کنار آن تبلیغات کافی برای معرفی کالای داخلی وجود نداشته باشد مردم رغبتی برای خرید کالای ایرانی نخواهند داشت.

او با اشاره به اینکه شخصا سعی می‌کنم کالای خارجی خریداری نکنم، ادامه داد: استفاده از طرح‌های زیبا از جمله تصاویر شهدا و شخصیت‌های موفق ایرانی بر روی لوازم‌التحریر نقش مهمی معرفی فرهنگ ایرانی ـ اسلامی داشته و دارد.

در ادامه با یکی از متولیان نمایشگاه‌های نوشت‌افزار اسلامی ـ ایرانی در همدان گفت‌وگو کردیم.

عضو موسسه اندیشه و انقلاب همدان با بیان اینکه نمایشگاه نوشت افزار ایرانی-اسلامی با عنوان ایران‌نوشت همدان به همت موسسه اندیشه و انقلاب شکل گرفته است، گفت: خوشبختانه این نمایشگاه با استقبال خوب مردم همراه بوده است.

حسین زارعی با بیان اینکه از مردم تقاضا داریم از کارهای فرهنگی در هر زمینه‌ای استقبال کنند، خاطرنشان کرد: هدف فقط خرید نیست بلکه هدف اصلی معرفی کالاهای باکیفیت ایرانی است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه با هدف حمایت از تولید و کالای با کیفیت ایرانی در زمینه لوازم‌التحریر برپا شده است، ادامه داد: قیمت اجناس ایرانی موجود در نمایشگاه‌ها در مقایسه با اجناس خارجی موجود در بازار کمتر است.

عضو موسسه اندیشه و انقلاب همدان با اشاره به اینکه متاسفانه از افراد که در صنف لوازم‌التحریر مشغول هستند اقلام و کالاهای ایرانی را به قیمت بالا می‌فروشند، یادآور شد: این عمل برخی از افراد عدم رغبت مردم برای خرید باکیفیت کالای ایرانی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه ما مشکلات فرهنگی و اقتصادی زیادی در کشور داریم و برای اینکه در این زمینه کار کنیم باید مشکل مالی مردم رفع شود، افزود: متاسفانه صنف لوازم‌التحریر به فروش کالای خارجی با قیمت کم دامن زده‌ است.

زارعی با اشاره به اینکه اقلام ایرانی و با کیفیت خوبی وجود دارد که باید برای معرفی و فروش آنها در کشور تلاش کرده و از تولید داخلی حمایت کنیم، گفت: متاسفانه فعالیت‌های فرهنگی کمی در این زمینه انجام شده است.

وی ایجاد نمایشگاه برای معرفی کالاهای ایرانی را یک ایده و حرکت عنوان کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه برای معرفی کالای ایرانی کافی نیست و این امر نیازمند یک بستر‌سازی است که این موضوع نیز به حمایت مسوولانبستگی دارد.

عضو موسسه اندیشه و انقلاب همدان با تاکید بر اینکه مسوولان باید برای معرفی کالاهای ایرانی بسترسازی کنند، خاطرنشان کرد: معرفی کالاهای ایرانی اسلامی نیازمند ایجاد مکان‌هایی مانند هاپیرمارکت است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در چند سال اخیر با عدم حمایت مسوولان مواجه بوده‌ایم، یادآور شد: هنگامی که این نمایشگاه نوشت‌افزار را برپا کردیم نهادهایی مانند استانداری، شهرداری، شورای و .. به هر نحوی به دنبال جلوگیری از انجام این کار فرهنگی بودند.

زارعی با بیان اینکه هر روز با اولتیماتوم کتبی و شفاهی یک نهاد روبرو بودیم که اگر نمایشگاه جمع‌آوری نشود خودمان جمع می‌کنیم، ادامه داد: ایجاد نمایشگاه برای معرفی کالای ایرانی و اسلامی موثر هست اما کافی نیست اما به دلیل نبود امکانات و عدم حمایت مسوولان به برپایی نمایشگاه روی آورده‌ایم.

وی با بیان اینکه ایجاد نمایشگاه صرفا برای معرفی یک کالای جدید تولید شده است اما وقتی محصول وارد بازار شده باید یک بستر بزرگ برای فروش و معرفی آن در نظر گرفت، تصریح کرد: در حال حاضر فقط پنج درصد اقلام ایرانی در مغازه‌ها به فروش می رسد.

عضو موسسه اندیشه و انقلاب همدان با تاکید بر اینکه از مسوولان تقاضا داریم در کار فرهنگی معرفی اقلام ایرانی به نهادهای مربوطه کمک کرده و آنها را حمایت کنند، افزود: مسوولان نباید به گرو‌ه‌های فرهنگی که دغدغه کار فرهنگی دارند اولتیماتوم دهند.

وی با بیان اینکه مردم به خوبی از ما حمایت می‌کنند و هر بار که نمایشگاه برپا می‌شود به خوبی از آن استقبال می‌کنند، تاکید کرد: متاسفانه با عدم استقبال و حمایت مسوولان روبرو هستیم.

عضو موسسه اندیشه و انقلاب همدان با بیان اینکه متاسفانه در این مدت فقط کارمندان نهادهای استانداری، شهرداری و… برای جمع‌آوری و برخورد به محل نمایشگاه آمده‌اند، گفت: اتاق اصناف برای جمع‌آوری این نمایشگاه از ما شکایت کرد و حتی حکم پلمب این نمایشگاه را برای ما آوردند.

وی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال خارج کردن بچه‌های ما از مسیر اسلامی است، خاطرنشان کرد: مصرف کالای ایرانی با وجود گران بودن به نفع خانواده‌‌هاست چراکه این اقلام فرهنگ ایرانی اسلامی را حفظ کرده و زمینه رونق اشتغال در کشور را موجب می‌شود.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *