ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا:

عدم تایید پایبندی ایران به برجام نتایج ناخوشایندی خواهد داشت

در حالیکه زمان سومین اعلام نظر دولت ترامپ درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام نزدیک شده است، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تایید نشدن پایبندی ایران افزایش یافته است. دو گزارش پیشین ترامپ به کنگره آمریکا، پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است.

بازخبر / توماس پیکرینگ معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا در دولت بیل کلینتون و سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در دولت جرج بوش پدر، در گفتگو با صدای آمریکا به بررسی آینده برجام پرداخت.

او که ماه گذشته به همراه ۵۰ مقام عالی رتبه پیشین دولتی و امنیت ملی با امضای بیانیه‌ای از ترامپ خواستار ادامه ماندن در برجام شد، در پاسخ به اینکه آیا نگران اعلام عدم پایبندی ایران در گواهی آتی است، گفت: «من خیلی نگرانم که در گواهی آتی عدم پایبندی ایران تایید شود. این مساله دو نتیجه به همراه خواهد داشت. اولا، ایران خود را در برابر نقض توافق توسط ایالات متحده خواهد دید. یعنی خود را رها یافته از محدودیتها اعمال شده توسط برجام خواهد یافت. یا اینکه ایران اجرای برجام را ادامه خواهد داد البته بدون مشارکت ایالات متحده و بنابراین این امر موجب ایزوله شدن آمریکا خواهد شد.»

او افزود: «هر دو فرض با خود نتایج ناخوشایندی به همراه خواهد داشت. مثلا منجر به درگیری بالقوه در منطقه خواهد شد.»

در بیانیه مقام‌های پیشین دولتی و امنیت ملی آمریکا آمده است آژانس بین المللی انرژی اتمی باید به بازرسی از سایت‌های حساس ایران ترغیب و تشویق شود. اما ایران بارها چنین درخواست‌هایی را از سوی آمریکا برای بازرسی از سایت‌های نظامی را رد کرده است.

پیکرینگ در این باره گفت: «آمریکا می‌خواهد که وقتی که آژانس به اندازه کافی اطلاعات و ادله معتبر در اختیار دارد، احساس ترس از درخواست بازرسی سایت مورد نظر در چارچوب برجام نداشته باشد. ما نمی‌خواهیم که درخواست بازرسی از سایتها صرفا به خاطر وجود احتمال تخطی مطرح شود. این رفتار خارج چارچوب توافق اتمی است.»

معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا توضیح داد که منظور او از اطلاعات معتبر، هرگونه اطلاعاتی است که توسط هر فرد یا گروهی از سراسر جهان به آژانس ارائه شده باشد که در آن نشانی از تخطی باشد!

گزارشی هایی که می تواند از سوی گروه هایی همچون گروهک تروریستی منافقین ارائه شود که در کارنامه خود گزارش های دروغ بسیاری علیه ایران دارند.

به گفته او، آژانس پس از دریافت این اطلاعات تصمیم می‌گیرد که بر مبنای آن اطلاعات در خواست بازرسی بدهد. آژانس سپس موارد یافت شده را از آن بازرسی در گزارش‌های خود به جامعه جهانی ارائه خواهد کرد.

پیکرینگ درباره این نظر منتقدان که معتقدند برجام منجر به تغییر رفتار ایران در منطقه نشده، می‌گوید که برجام توافقی برای حل مساله اتمی بوده و تاکنون هم بسیار هم خوب عمل کرده است، هرچند که بی‌نقض نیست و از نظر زمانی دارای محدودیت است.

به گفته او، می‌توان با رضایت همه طرفها محدودیت زمانی برجام افزایش یابد. همچنین میتوان مسائل برآمده از ادامه آزمایش موشک بالستیک ایران و ادامه رویارویی ایران و آمریکا در منطقه مانند آنچه در سوریه می گذرد را در چارچوب مکانیسم مشاوره‌ای و رد و بدل شدن دیدگاهها بین دیپلماتها حل و فصل کرد. او گفت که این نوع مکانیسم‌ها در گذشته کارساز بوده و در آینده نیز باید تحت نظارت سازمان ملل متحد مد نظر قرار گیرد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *