ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

طرح جدید آمریکا علیه ایران ناشی از دغدغه های اسرائیل است

کارشناس بی بی سی طرح جدید آمریکایی ها علیه ایران را واکنشی به ترس اسرائیل از افزایش قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی دانست.

بازخبر /  افشین شاهی، کارشناس شبکه بی بی سی با اشاره به گزارش اخیر خبرگزاری رویترز مبنی بر پیشنهاد طرحی جدید علیه ایران به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت: «به نظر من، دغدغه اصلی این گزارش (طرح پیشنهادی به ترامپ) منعکس کننده دغدغه رجال سیاسی و امنیتی اسرائیل است. همین دیروز، وزیر اطلاعات اسرائیل اشاره کرد که ایران در شرف امضای قرارداد جدیدی با بشار اسد هست که از لحاظ ماهیت بسیار نزدیک است به قراردادی که اخیرا روسیه با اسد امضا کرده است که حضور پایگاه نظامی روسیه در لاذقیه را ۵۰ سال تمدید می کند.»

شاهی افزود: «رجال سیاسی و امنیتی اسرائیل نگران هستند که پس از کارزار سوریه، ایران دارای یک پایگاه دایمی نظامی شود. در گزارش رویترز هم اشاره زیادی به گروه های شبه نظامی شیعه حامی ایران و گسترش نفوذ این گروه ها هم در عراق، هم در سوریه و هم در یمن شده بود.»

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از شش مقام فعلی و سابق آمریکایی گفته است دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حال ارزیابی استراتژی جدیدی علیه نیروهای تحت حمایت ایران در عراق و سوریه و همچنین مقابله با برنامه موشکی بالستیک ایران است.

بر اساس گزارش رویترز، جیم متیس، وزیر دفاع، رکس تیلرسون، وزیر خارجه، هربرت ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا و چند مقام بلندپایه این کشور از جمله پیشنهادکنندگان این طرح بوده‌اند.

گفته شده که این طرح در جلسه شورای امنیت ملی که روز جمعه ۸ سپتامبر (۱۷ شهریور) برگزار شد، به دونالد ترامپ ارائه شده است.

دو منبع به رویترز گفته‌اند این طرح، در صورت تایید، ممکن است تا کمتر از یک ماه دیگر به صورت عمومی اعلام شود.

این خبرگزاری می‌گوید تمام منابعی که این خبر را داده‌اند “از پیش‌نویس این طرح اطلاع داشته‌اند” و خواسته‌اند که نامشان فاش نشود چون به گفته آنها “دونالد ترامپ هنوز درباره این طرح اقدامی نکرده است.”

کاخ سفید از اظهارنظر درباره این موشوع خودداری کرده است.

این منابع آمریکایی همچنین گفته‌اند هدف این طرح “افزایش فشار بر دولت ایران برای محدود کردن برنامه موشکی بالستیک و همچنین مقابله با حمایت تهران از شبه‌نظامیان است.”

این در حالی است که بر این اساس، رویترز گفته است: “پیشنهادی درباره گسترش فعالیت‌های نظامی آمریکا در سوریه و عراق ارائه نشده است.”

مشاوران امنیت ملی آمریکا می‌گویند پاسخ نظامی ‌آمریکا به نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه و عراق جنگ با داعش را پیچیده می‌کند.

یک مقام نظامی سابق آمریکایی به رویترز گفته است نیروهای حزب‌الله و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق در پس گرفتن قلمروهای تحت اشغال داعش بسیار کمک بوده‌اند.

 

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *