ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
گفت‌وگوی فارس با نویسنده «دخیل عشق»

نوشتن از زنان هم و غم اول و آخرم است/ همیشه دخیل عشق باشیم/ کتابی درباره سبک زندگی دینی

نویسنده رمان «دخیل عشق» گفت: این کتاب در مورد سبک زندگی دینی است و اینکه چطور یک خانم به مراحلی می‌رسد که هم می‌تواند زندگی خود را سامان دهد و با توکل می‌تواند در زندگی جانبازان نیز تأثیر داشته باشد.

بازخبر / دور پنجم مسابقۀ کتاب‌خوانی «کتاب‌وزندگی» با محوریت کتاب «دخیل عشق» آغاز شده است.

این دوره از مسابقه به‌یاد شهید محسن حججی برگزار می‌شود. شهید محسن حججی از ترویج‌کنندگان و فعالان حوزۀ کتاب بود و در دوره‌های قبل پویش‌های کتاب‌خوانی مانند کتا‌ب‌وزندگی و روشنا هم فعالیت چشمگیری داشت.

این رمان به قلم «مریم بصیری» از سوی انتشارات جمکران منتشر شده است. در راستای این مسابقهخبرگزاری فارس گفت‌وگویی با مریم بصیری نویسنده این اثر انجام داده است که در ذیل می‌خوانیم:

* «دخیل عشق» را ۵ سال پیش نوشتم

مریم بصیری نویسنده رمان «دخیل عشق» در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اظهار داشت: تاکنون ۴۰ کار برای گروه سنی کودک و بزرگسال تألیف کرده‌ام و «دخیل عشق» بیستمین کار و دومین رمانم بود که ۵ سال پیش به سفارش بنیاد شعر و ادبیات داستانی نوشتم و انتشارات عصر داستان آن را چاپ کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر این اثر از سوی انتشارات جمکران تجدید چاپ شده است، بیان داشت: ۵ سال پیش در شهریور سال ۹۱ با پیشنهاد بنیاد این کتاب طی ۴۰ روز نوشته شد. اثر را با عجله تألیف کردم؛ چراکه قرار بود از سوی بنیاد امام رضا(ع) در جشنواره رضوی رونمایی شود.

* کتابی درباره سبک زندگی دینی

بصیری با بیان اینکه تجدید چاپ‌هایی بعد از سال ۹۱ انجام گرفته است، گفت:‌ حدود ۱۰ ماه پیش دبیرخانه پویش کتاب و زندگی در مورد «دخیل عشق» و ورود آن به پویش صحبت‌هایی با بنده مطرح کرد. این کتاب در مورد سبک زندگی دینی است و اینکه چطور یک خانم به مراحلی می‌رسد که هم می‌تواند با توکل، زندگی خود را سامان دهد و هم در زندگی جانبازان نیز تأثیراتی داشته باشد.

نویسنده کتاب «دخیل عشق» با بیان اینکه آنچه در این کتاب جذاب است،‌ پرداختن به زندگی جانبازان و گذران زندگی آنها در آسایشگاه است، گفت: رهبر انقلاب در سخنرانی‌های خود پیرامون اینکه چرا در این مورد رمان نوشته نمی‌شود، تذکرهایی را فرموده‌‍‌اند و باید نویسندگان به موضوع جانبازان و آسایشگاه بپردازند.

* بازنویسی و افزوده شدن ۶۰ صفحه به کتاب لطمه نزد/ تغییرات در حد کلمه بود

وی ضمن اشاره به اینکه کتاب طی ۴۰ روز نوشته شد ولی در چاپ‌های بعد بازنویسی صورت گرفت و ۶۰ صفحه به آن افزوده شده است،‌ بیان داشت: در حال حاضر کتاب ۳۵۰ صفحه است، البته ۶۰ صفحه افزوده شده به اصل و متن داستان ضربه نمی‌زند؛ چراکه ویرایش‌ها جمله به جمله و یا کلمه‌ای است و یا حداکثر یک پاراگراف ویراست شده است و سعی کرده‌ام اصل داستان تغییری نداشته باشد.

بصیری پیرامون این سؤال که شما در این کتاب سبک زندگی را هدف داشته‌اید، ابراز داشت: کتاب چند ویژگی دارد، اول اینکه نشان می‌دهد باید استقامت داشته و با اعتماد به نفس کارها را انجام دهیم، دیگر اینکه توکل داشته باشیم به اویی که ما را خلق کرده و زندگی‌مان از اوست، سوم اینکه امیدوار باشیم به او و مطمئن باشیم به آرزوهایمان می‌رسیم و…

* نوشتن از زنان هم و غم اول و آخرم است

این نویسنده در ادامه در پاسخ به این سؤال که چقدر از هم و غم شما پرداختن و نوشتن در مورد بانوان است، گفت: در مورد خانم‌ها نوشتن هم و غم اول و آخرم است و پرداختن به دنیای زنانه همیشه هدفم بوده است. ۸۰-۷۰ درصد شخصیت داستان‌ها، فیلمنامه‌ها، نمایشنامه‌ها و رمان‌هایم همه زن هستند، هرچند بحث خط‌کشی بین زن و مرد مطرح نیست اما باید بگویم در مورد زنان و مشکلات آنها کمتر نوشته شده است.

* از رمان‌های بازاری تا تاثیرگذاری بانوان

وی گفت: شخصیت رمان‌های زیادی زن هستند، اما اکثر آنها (رمان‌های بازاری و عامه‌پسند) محسوب می‌شوند، و به وجوه شخصیت‌ زن درست پرداخته نشده و تنها آرزوها و ظاهر زندگی‌ آن‌ها مطرح شده است. من در داستان‌هایم سعی کردم پیچ‌وتاب به زندگی زنان بدهم تا اینکه درونیات قهرمان و ابعاد شخصیتی او باز شود. در این رمان قهرمان، زندگی خود، خانواده و حتی اطرافیانش را سروسامان می‌دهد و از سوی دیگر در آسایشگاه با جانبازان ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها کمک می‌کند. این رمان نشان می‌دهد چطور یک خانم می‌تواند به درستی در زندگی خانوادگی و اجتماعی اطرافیان خود تأثیرگذار باشد.

بصیری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سعی کردم تمام موارد مطرح‌شده در کتاب واقعی باشد، توضیح داد: برای تألیف این کتاب تحقیقات فراوانی انجام دادم، اینکه چند آسایشگاه در تهران و یا مشهد داریم که خانم‌ها می‌توانند در آن کار کنند؟ در همان مدت چهل روز تحقیقات بسیاری انجام داده‌ام، به شکلی که چند نفر که در مشهد ساکن هستند از دقت من در نام کوچه‌ها و آدرس‌های دقیقی که در کتاب ذکر شده، تعجب کردند. هرچند اجباری در این کار نبود اما می‌خواستم همه‌چیز واقعی و دقیق باشد، بنابراین همه خیابان‌ها و مکان‌های که در کتاب ذکر شده است، وجود خارجی دارد.

* همیشه در عمرمان دخیل عشق باشیم

این مولف در مورد نام کتابش خاطرشان کرد: در مورد نام «دخیل عشق» باید بگویم، سال‌هاست به تدریس داستان‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی مشغولم. هنرجویانم همیشه از عنوان‌هایی که برای آثارشان پیشنهاد می‌دهم، ابراز رضایت می‌کنند. اما به اسم کتاب در ابتدا فکر نکرده بودم و ناگهان به ذهنم خطور کرد؛ چراکه باید در زندگی‌مان همیشه دخیل ببندیم. دخیل عشق، عشق به ضامن آهو؛ تنها ضامنی که بارگاهش در کشورمان است. باید همیشه در عمرمان دخیل عشق ببندیم، آنهم به امام رضا(ع) تا به نظر نرسد که عشق تنها بُعد زمینی‌ دارد.

گفتنی است، مسابقۀ بزرگ کتاب‌خوانی «کتاب‌وزندگی» با محوریت کتاب «دخیل عشق» از روز ۱۲ شهریور آغاز و تا پایان آذرماه سال ۹۶ ادامه خواهد داشت.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *