اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

ماراتن تولید نفت بین ایران و عربستان

اقتصاد نیوز نوشت:عربستان سعودی و ایران در آستانه نشست حیاتی اوپک در حال افزایش تولید خود هستند؛ این در حالی است که انتظار می‌رود در این نشست اعضای گروه درخصوص فریز تولید به بحث و تبادل نظر بپردازند.

 باز خبر,اقتصاد نیوز نوشت:عربستان سعودی و ایران در آستانه نشست حیاتی اوپک در حال افزایش تولید خود هستند؛ این در حالی است که انتظار می‌رود در این نشست اعضای گروه درخصوص فریز تولید به بحث و تبادل نظر بپردازند.

ایران و عربستان در ماه گذشته بیش از هر کشور دیگر عضو اوپک تولیدات خود را افزایش داده‌اند.

اوپک در این ماه به طور متوسط روزانه بیش از ۳۳٫۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که این میزان نزدیک به بالاترین سطح تاریخی این گروه بوده است. این موضوع باعث شده تا عرضه مازاد جهانی بیشتر شود و قیمت‌ها نیز از اواسط سال ۲۰۱۴ نزدیک ۶۰ درصد افت پیدا کند. این قیمت‌های پایین روی بودجه کشورهای نفتی تاثیر منفی گذاشته و باعث شده تا مذاکرات در خصوص فریز تولید مجددا بر سر زبان‌ها بیاید.

اوپک و دیگرتولیدکنندگان در آخرین هفته سپتامبر در الجزایر نشستی غیررسمی را برگزار خواهند کرد. این کارتل نفتی در کنار روسیه، به دنبال محدودکردن تولید و بالا کشیدن قیمت نفت از سطوح پایین کنونی است.

اوپک با هماهنگ کردن تولید اعضای خود نوسانات قیمتی را کنترل می‌کند. عربستان سعودی، با تشویق اعضای اوپک به تولید بیشتر به دنبال حفظ سهم بازار و خارج کردن تولیدکنندگان پرهزینه‌ای نظیر آمریکا از بازارهای جهانی بود.

هدف فریز تولید بالا نگهداشتن قیمت‌ها به اندازه‌ای است که به کشورهای وابسته به نفت ضرر وارد نکنند، اما قیمت‌ها به آن اندازه‌ای نرسد که رقیبان اصلی اوپک نظیر تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا را به تولید زیاد تشویق کند.

منتقدان اعلام کردند هر گونه فریز تولید، نمادین خواهد بود. با این حال افزایش همکاری میان اعضای گروه نیز می‌تواند موجب تقویت قیمت‌ها شود. تلاش‌های قبلی برای فریز نفتی در حالی ناموفق بوده که تنش‌ها میان عربستان سعودی به عنوان بزرگترین عضو اوپک و ایران در سال جاری به اوج خود رسیده است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *